• Meandfamily

    söker kontakt med andra föräldrar- ADHD

    hej. 

    Önskar komma i kontakt med andra föräldrar med barn med ADHD i ålder under 10 år, min son är nyss fyllda 8!

    Har alltid vetat att Isac har ADHD,fick sin diagnos strax före han började första klass. trots att de är så vanligt har jag ingen i min omkrets med barn med diagnosen. 

    isacs ADHD har yttrar sej med koncentrations svårigheter,gråtattaker, blyghet men ändå väldigt högljud emellanåt, dock aldrig utåtagerande( kastat saker, skrikit, fått utbrott osv)  mer inre ångest, prestationskrav på sej själv. 

    idag hade vi möte med bup, fick påsatt Stattera 10 mg med upptappningspogram. Äter sedan innan Lamictal????? 50 mg. 

    kontakten med skolan är dålig de beslutar saker ovanför mitt huvud och har nu kommit med besked om att flytta min son till en annan klass. Detta kommer jag att bestrida då tryggheten är så viktig. Egen resurs i klassen har inte testats men att jobba utanför klassen har gett bra resultat. 

    med vänlig hälsning Linda
  • Svar på tråden söker kontakt med andra föräldrar- ADHD
  • ankan85

    Min son är ej utredd men jag är nästan säker på att han har adhd. Skolan har gjort basutredning och vi väntar på tid för utredning.

    Sonen har konconcentrationssvårigheter,svårt med närminne, problem med uppmärksamhet och impulser, sociala svårigheter och agressionsutbrott. Han är oxå 8

  • fantasy06

    son som är 9 år och fick diagnonsen för lite mer än 1 år sedan. Han har stora koncentrationssvårigheter i skolan och uppfattas där som stökig. Han medicineras men skolan har fortfarande inte gjort så mycket stödinsatser utan förlitat sig på att medicnen löser alla problem. I 2:an funkade det bra, nu när han började 3:an är det nytt klassrum ny placering i klassrummet och varje dag är stökig från och till.

    Rektorn har fått ett irriterat mail från mig igen, men inte fasen händer nåt för det. Fröken som jag gillar massa innan är inne på att sonens medicin inte hjälper trots att han får maxdosen. Har börjat tänka annat om henne nu, jag har inte så mycket kunskap i hur man kan göra i skolan för att hjälpa det tycker jag skolan själva borde veta. Hoppas innerligt det blir bättre snart för jag är helt psykiskt utmattad pga detta och oron för sonen.

  • summer sense

    Vi har en 7 årig son med ADHD. Är mitt uppe i utredningen just nu, men är säker på att det är ADHD han har. Svårt med koncentrationen, samspel med barn

  • Modus

    Jag har en dotter på 7 år med adhd samt uns genomgripande störning i utvecklingen inom autism spektrum tillstånd. Hon var utredd när hon var 4 år. Har precis börjat mediciners nu med en medicin som heter medikinet. Det gör att hon kan koncentrera dig lättare i skolan. Vi kämpar på helt enkelt.

  • fantasy06

    Ja det är bara att kämpa på. Antar det blir till att kämpa i skolan inför varje ny årskurs. Tar väldigt mycket på ens ork och psyke. Men när det gäller barnen är det bara att bita ihop :)

  • Dunderhoning

    Hej

    Vår son fyller 10 i november och fick sin ADHD diagnos i maj. Efter många diskussioner med skolan, där vi till slut drog in rektorn, fick vi en hel del hjälp till sonen. Redan innan diagnosen var satt. Sedan bytte han klass och pedagoger till 4:an och allt funkar mycket bättre i skolan idag. Klassen lugnare, hans mentor är van vid barn med olika typer av funktionshinder och tar honom helt rätt.  
    Vi är inne på 3:e veckan med Ritalin och har ökat till 20 mg nu. Vi märker skillnad på framför allt morgnarna och kvällarna som var jobbigast här innan.  

    Har förstått att många har svårt att få rätt stöd i skolan och det gör mig så frustrerad, det är ju deras skyldighet och barnens rättighet!"!!
    Det gäller att stå på sig och aldrig ge upp, även om det tar på krafterna, jag vet...

  • Jozsan

    Hej
    Vi är i full gång med utredning av vår son, som fyller åtta i feb. Jag har alltid känt att han varit "speciell" men min man har satt sig på tvären tills nu när det inte längre fungerar hemma eller i skolan. Resursteamet blev inkopplade redan i fsk och i våras i fsk-klass och rekommenderade oss att göra utredning då, men eftersom min man inte ville det så blev det inget av det. I skolan har han en resurs och eget arbetsrum att gå till så de arbetar verkligen med att försöka stötta honom på bästa vis. 

    På BUP kallade psykologen honom ADHD- turbo efter skärmtestet, utan att ens gjort färdigt utredning så det säger en del om hur han är. 

    Väldigt aktiv/impulsiv, svårt med sociala samspelet, använder fula ord JÄMT, pekar finger JÄMT, bajsar och kissar på sig, slår sönder saker i sin frustration och slår mig och sin lillasyster. Han är även väldigt sexfixerad just nu, någon som varit med om det ?
    Tycker det är en väldigt jobbig bit just nu, han säger så himla märkliga saker ibland så jag undrar vartifrån han får allt.

    Han är väldigt empatiskt, hjälpsam, klok och nyfiken på allt i sin omvärld så det är så ledsamt när han är inne i dessa sämre perioder. 

    Efter nyår får vi veta hur allt ser ut ensligt BUP, skönt att ha ett slutdatum så länge som en har väntat på att få stöd/hjälp och råd..

Svar på tråden söker kontakt med andra föräldrar- ADHD