• Bonusmamman123

    Kan en muslim gifta sig med Jehovas vittne?

    Hej. Jag gör ett skolarbete där vi ska skapa oss ett eget patientfall inom vården där olika kulturella synsätt ska beskrivas.

    Jag tänkte skriva om jehovas vittnen som en tar emot blod men nu är min fråga.

    Kan en muslim och jehovas vittnen vara gifta? Jag har läst mycket om islam och man får vara gift med en person från en annan religion sålänge denna person går med på att barnuppfostran mm är inom islam. Men hur är det med jehovas vittnen? Får man gifta sig med vem man vill?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Kan en muslim gifta sig med Jehovas vittne?
  • Näckrosen

    Det är lättare för en muslim att gifta sig med ett jehovas vittne än tvärt om.

    Utan att vara allt för kunnig, så skulle jag påstå att det är nästan omöjligt för ett J vittne att gifta sig med en muslim.

  • Fjäril kär

    Ett jehovas vittne kan i praktiken gifta sig med vem den vill - men den får då vara beredd på att ta konsekvensen att bli utesluten ur församlingen om den gifter sig med en som inte följer det Jehovas vittnen tror på.  Är man ett döpt och överlämnat Jehovas vittne och letar en partner så förväntas man välja en person som motsvarar det man själv tror på och står för.  

    konskevensen att bli utesluten är oerhört förödande eftersom du kapar alla band med släkten, familjen, vännerna och församlingen.  Och det är "på livstid" eller tills man beslutar sig för att komma tillbaka.    

    Men jag har fått för mig att den som gifter sig med en muslim oavsett bakgrund måste konvertera och bli muslim? att äktenskapet inte är "gilitgt" om båda inte är muslimer.  Kanske nån mer kunnig kan mer om det? 

  • Fjäril Vingad

    Man blir inte utesluten ur JV om man gifter sig med någon av en annan tro (eller en ateist för den delen) men det ses inte riktigt med "blida ögon" från församlingens sida - man bör helst gifta sig med någon i församlingen.

    (Det handlar också om kontroll... gifter du dig med någon utanför så är risken större att du blir "mottaglig för andra tankar" och börjar bli kritiskt mot JV. )

    Min syster är JV och gift med en man som inte är det. 

  • kt h
    Bonusmamman123 skrev 2015-05-28 01:00:42 följande:

    Hej. Jag gör ett skolarbete där vi ska skapa oss ett eget patientfall inom vården där olika kulturella synsätt ska beskrivas. Jag tänkte skriva om jehovas vittnen som en tar emot blod men nu är min fråga. Kan en muslim och jehovas vittnen vara gifta? Jag har läst mycket om islam och man får vara gift med en person från en annan religion sålänge denna person går med på att barnuppfostran mm är inom islam. Men hur är det med jehovas vittnen? Får man gifta sig med vem man vill? Tacksam för svar!


    Du har fått snedvridna svar.

    Jo ett Jehovas vittne kan gifta sig med en person från en annan religion så länge Jv:t inte syndar och går emot bibeln t.ex. genom att delta i religiösa yttringar som muslimen har (eller andra trosuppfattningar). Det är alltså inte förbjudet ett gifta sig med någon som håller på med avgudadyrkan.

    Men bibeln är tydlig med att man bör gifta sig i "Herren" (1 Kor 7:39) på grund av att det annars kan orsaka problem, men om det inte blir något problem, eller att äktenskapspartnern rentav omvänder sig, så är det bara bra.
  • Anonym (Nope)

    Nej, det går inte för ett JV. Om du gör det ändå blir du utesluten och betraktad som död, även av dina egna föräldrar. Umgås dom med dig ändå så blir även dom uteslutna, så all eventuell kontakt med en utesluten person måste ske väldigt diskret och hemligt.

    Och ja, om ett döpt JV gifter sig med en som inte är intresserad av deras sekt så blir det vittnet utesluten. Du får inte gifta dig med världsliga människor, däremot kan det räcka med att ens partner visar intresse, går på möten och studerar Bibeln (vilket betyder studerar Vakttornets publikationer till 100% och inget av den heliga bibeln. Deras förfalskade sk bibel heter inte ens bibel utan helig skrift)

    Sen har jag ens svårt att se att ett vittne ens skulle vilja gifta sig med en muslim eller hur deras vägar ens skulle korsas. Ett vittne är så upptagen med att slava för Vakttornets företag (maskerad som religion) att det finns ingen tid till att träffa andra människor förutom andra vittnen. Numera har dom även slutat knacka dörr vilket dom gjorde fanatiskt förut. Numera har dom kärror med Vakttornets litteratur som dom parkerar på nån gata eller torg medans dom själva fikar eller surfar på sina surfplattor. Dom närmar sig inte folk själva längre för att berätta om "de goda nyheterna" utan hänvisar endast till sin webbsida.

  • Fjäril Vingad
    Anonym (Nope) skrev 2015-06-22 11:07:03 följande:

    Nej, det går inte för ett JV. Om du gör det ändå blir du utesluten och betraktad som död, även av dina egna föräldrar. Umgås dom med dig ändå så blir även dom uteslutna, så all eventuell kontakt med en utesluten person måste ske väldigt diskret och hemligt.

    Och ja, om ett döpt JV gifter sig med en som inte är intresserad av deras sekt så blir det vittnet utesluten. Du får inte gifta dig med världsliga människor, däremot kan det räcka med att ens partner visar intresse, går på möten och studerar Bibeln (vilket betyder studerar Vakttornets publikationer till 100% och inget av den heliga bibeln. Deras förfalskade sk bibel heter inte ens bibel utan helig skrift)


    Det är FEL. Min syster är som sagt var JV och hon är gift med en man som inte är det. Hade flera i min församling också som var gifta med icke-vittnen. Man får, men BÖR inte, det är skillnad. 
  • kt h
    Anonym (Nope) skrev 2015-06-22 11:07:03 följande:

    Nej, det går inte för ett JV. Om du gör det ändå blir du utesluten och betraktad som död, även av dina egna föräldrar. Umgås dom med dig ändå så blir även dom uteslutna, så all eventuell kontakt med en utesluten person måste ske väldigt diskret och hemligt.

    Och ja, om ett döpt JV gifter sig med en som inte är intresserad av deras sekt så blir det vittnet utesluten. Du får inte gifta dig med världsliga människor, däremot kan det räcka med att ens partner visar intresse, går på möten och studerar Bibeln (vilket betyder studerar Vakttornets publikationer till 100% och inget av den heliga bibeln. Deras förfalskade sk bibel heter inte ens bibel utan helig skrift)

    Sen har jag ens svårt att se att ett vittne ens skulle vilja gifta sig med en muslim eller hur deras vägar ens skulle korsas. Ett vittne är så upptagen med att slava för Vakttornets företag (maskerad som religion) att det finns ingen tid till att träffa andra människor förutom andra vittnen. Numera har dom även slutat knacka dörr vilket dom gjorde fanatiskt förut. Numera har dom kärror med Vakttornets litteratur som dom parkerar på nån gata eller torg medans dom själva fikar eller surfar på sina surfplattor. Dom närmar sig inte folk själva längre för att berätta om "de goda nyheterna" utan hänvisar endast till sin webbsida.


    Undrar om någon tror på dina sagor.
  • Anonym (Nope)

    Nej, man blir utesluten om man gifter sig med en världslig person. Som sagt; om denna nu visar viss intresse för sekten så kan man slippa uteslutning.

  • Fjäril Vingad
    Anonym (Nope) skrev 2015-06-22 19:31:41 följande:

    Nej, man blir utesluten om man gifter sig med en världslig person. Som sagt; om denna nu visar viss intresse för sekten så kan man slippa uteslutning.


    Det stämmer inte, man blir inte utesluten om man gifter sig med ett icke-JV.
  • Oates
    Anonym (Nope) skrev 2015-06-22 19:31:41 följande:

    Nej, man blir utesluten om man gifter sig med en världslig person. Som sagt; om denna nu visar viss intresse för sekten så kan man slippa uteslutning.


    Nej, man blir inte utesluten för att man gifter sig med en icke troende.


    Möjligen kan man bli fråntagen vissa previlegier.

  • Anonym (Benjamin)

    Sant är att det inte någonstans står att det är förbjudet  - det gör det för övrigt aldrig om något annat heller. Allting handlar om moral och ens egna samvete. 

    Däremot finns det gott om "tänk-omuitifall-att" för varje särskilt val man gör som plötsligt kan tendera i massa olika anledningar till uteslutning. Trots att det inte finns något egentligt förbud att göra olika saker. 

    Väljer jag att gifta mig med ett ickejv så nog sjutton kan dom äldste ändå hitta på något för att utesluta mig.  Allt beror på hur dom väljer att tolka dom osynliga regler som finns och hur dom godtyckligt tolkar bibeln. Alltid finns det något bibelcitat som kan styrka en uteslutning. 

    Jag har tillhört fyra olika församlingar och jag har verkligen märkt att det tolkas godtyckligt och efter eget önskemål i många fall. En syster valde att gifta sig med sin gamla ungdomskärlek från skoltiden (ickejv)  hon blev utesluten med buller och bång. No mercy. Hon ville tillbaka men fick kalla handen så länge jag var kvar där.  I en annan församling gifte sig en broder med en flicka från sitt jobb. Han fick restrektioner och fråntagen privilegier en kort period. I övrigt inga problem. 
    En syster i samma församling fick intresse för en man som studerade och gick på möten, han var troende katolik. Dom började sällskapa och vips blev hon gravid och hon stod brud höggravid . Hon blev inte utesluten trots att alla visste att dom haft sex före äktenskapet och i principt bodde ihop utan att vara gifta. 

    ytterligare några sällskapade med andra i församlingen och nån hittade partner utanför och det kändes som ett lotteri vilka som fick reprimander och inte. 

  • Fjäril Vingad

    Oja, reglerna används godtyckligt, och det skiljer mycket från församling till församling. Tillhör man en av de "finare" familjerna så kommer man oftare lättare undan också. Och killarna kommer lättare undan dessutom, i sann patriarkalisk anda.

    Att man haft sex utanför/innan äktenskapet innebär inte per automatik uteslutning, tvärtemot vad många tror. Visar den "syndfulle" ånger så kan hen slippa uteslutning. Det beror lite på de äldste i just den församlingen.

    Mig ville de först inte utesluta (tillhörde en av de finare familjerna ju, sedan länge, och räknades nog som ett exemplariskt vittne på flera sätt), men jag sa rakt ut att jag ångrar mig inte och att jag ville skilja mig dessutom. Då fick jag ändå en vecka på mig att ångra mig.

    Pappa var äldste i tiotals år, så jag vet en hel del om hur resonemanget går.

  • Anonym (Nope)
    Fjäril Vingad skrev 2015-06-22 20:36:57 följande:

    Det stämmer inte, man blir inte utesluten om man gifter sig med ett icke-JV.


    Alltså, jag har blivit vittne till det personligen så var god och sluta upprepa en lögn. Och det är lite som Benjamin skriver, det är ett lotteri. En del församlingar kan vara mindre strikta medans andra är som ett naziläger. Det handlar om att "hålla församlingen ren" trots att själva tillvägagångssättet är så okristligt att Jesus själv skulle säga att han har inget med Jehovas Vittnena att göra; Han känner dom inte. Så är det med de flesta av deras obibliska doktriner som går långt utanför den heliga skriften.

    Allt inom denna sekt handlar om att ha ett till synes perfekt yttre. Men under ytan simmar dom fulaste fiskarna, se bara på alla dessa pedofilirättegångar som just nu pågår utmed hela världen. Pedofili och övergrepp på barn ska tystas ner just för att bevara församlingens yttre fläckfritt och det på bekostnad av tusentals barn som får lida i tystnad och blir tillsagda att "be till Jehova, han kommer lösa allt efter Harmageddon."
  • Fjäril Vingad
    Anonym (Nope) skrev 2015-06-23 09:06:42 följande:

    Alltså, jag har blivit vittne till det personligen så var god och sluta upprepa en lögn. Och det är lite som Benjamin skriver, det är ett lotteri. En del församlingar kan vara mindre strikta medans andra är som ett naziläger.


    Klart att det kan hända, men det är ingen absolut regel.
  • Mayy

    En muslimsk man kan gifta sig med en kvinna från bokens folk (muslim, judinna, kristen). En muslimsk kvinna kan bara gifta sig med en muslimsk man. Hoppas skoluppgiften går bra :)

  • Åsa
    Fjäril kär skrev 2015-05-28 07:22:15 följande:

    Men jag har fått för mig att den som gifter sig med en muslim oavsett bakgrund måste konvertera och bli muslim? att äktenskapet inte är "gilitgt" om båda inte är muslimer.  Kanske nån mer kunnig kan mer om det? 


    Enligt islam (skrifterna) får en muslimsk man gifta sig med en kvinna som är kristen eller judinna, bara barnen uppfostras som muslimer. Däremot kan ju lokal kultur i ett land kräva mer.

  • Anonym (Nope)
    Anonym (fridens) skrev 2015-07-16 14:47:22 följande:

    Undrar va Nope har rökt


    Jag har i alla fall tack och lov inte druckit av Jehovas Vittnes Koolaid, då hade jag nog vart lika hjärntvättad som dig. Hellre en fet bong i frihet än Koolaid i Vakttornets bojor.
Svar på tråden Kan en muslim gifta sig med Jehovas vittne?