• Anonym (TS)

    Jag funderar på att märka blöjorna till förskolan

    För tre månader sedan började min dotter på förskolan. Hon går mellan 09 och 15. Den första månaden var hon sjuk mycket och min man och jag vabbade mer än vad dottern var på förskolan.

    Det finns ett skåp för blöjor där vi föräldrar fyller på. Per hylla är det plats för två barns blöjor. Jag kommer ihåg att jag under inskolningen tänkte att vilken tur att det barn vi delar hylla med inte köper samma typ av blöjor som vi.

    Under dessa tre månader har jag fyllt på med 3 hela blöjpaket och nu är det dax att fylla på igen.

    Jag har noterat att barnet vi delar hylla med antingen gått över till samma blöjor som vi eller så har personalen delat upp mitt barns blöjor till det andra barnet. Jag har förundrats över hur många olika blöjor som verkligen finns på marknaden, för nästan inga barn har samma typ av blöjor.

    Tidigare var vi de enda med denna typ av blöja, men nu har det tydligen slumpat sig så att den enda som börjat med dessa också, är det barn som mitt barn delar blöjhylla med... Dessutom har jag noterat att det länge suttit en skylt om att blöjorna är slut på det andra barnets klädskåp. Det här barnet är alltid redan där när vi lämnar och kvar när vi hämtar, men jag vet inte hur långa dagar det går.

    Jag misstänker starkt att personalen använder mitt barns blöjor till två barn. Jag bjuder gärna på någon blöja då och då, men de två gånger då jag fyllt upp med ett paket har det andra barnet haft samma blöjor och också en lapp om att fylla på och på inskolningen noterade jag ju verkligen att det barnet använde andra blöjor.

    Är det galet att märka blöjorna? Jag har ingen lust att fråga personalen om de flyttar över blöjor från mina högar till det andra barnet. Hur skulle du som jobbar på förskola se på att en förälder märker blöjorna? Är det vanligt att föräldrar struntar i att köpa blöjor till förskolan?

    Hon har alltså gått på dagis sedan första veckan i Mars, men under mars månad var hon hemma mer än där. Hon kommer alltid till förskolan i nybytt blöja och är där 6 timmar. Jag brukar byta ganska omgående när vi kommer hem och blöjan är sällan torr då, men jag vet att de byter på förskolan då de inte vill ha byxblöjor på dagis, men det är ok att komma dit med det eftersom de kan rivas sönder, och på dagtid hemma använder vi byxblöjor.

    En grov uppskattning är att dottern var på dagis ca 5 dagar i mars och sedan 20 i april och 20 i maj. Under inskolningen bytte jag blöjor från skötväskan som jag hade med. Vi har fyllt upp 3 (×42) hela paket i hyllan och ska nu alltså fylla på igen. Är det bara jag, eller är det inte rätt många använda blöjor ca 120st på ca 45 dagar?

  • Svar på tråden Jag funderar på att märka blöjorna till förskolan
  • Anonym (fråga)

    Jag hade frågat personalen. Inte om dom ger dom till just det andra barnet. Men tagit upp det faktum att det har gått åt 120 blöjor på 45 dagar. Det är ju inte alls någon konstig fundering. Under dom 6h hon är där skulle hon alltså byta blöja 2-3 gånger, fast att hon har en helt ny när hon kommer och du behöver byta när ni kommer hem igen. Kissar hon ovanligt mycket på dagis? Byter dom oftare än vad som behövs, kanske vikarie som gör det för säkerhetsskull? Fråga.

  • Anonym (TS)
    Anonym (fråga) skrev 2015-05-28 01:25:58 följande:
    Jag hade frågat personalen. Inte om dom ger dom till just det andra barnet. Men tagit upp det faktum att det har gått åt 120 blöjor på 45 dagar. Det är ju inte alls någon konstig fundering. Under dom 6h hon är där skulle hon alltså byta blöja 2-3 gånger, fast att hon har en helt ny när hon kommer och du behöver byta när ni kommer hem igen. Kissar hon ovanligt mycket på dagis? Byter dom oftare än vad som behövs, kanske vikarie som gör det för säkerhetsskull? Fråga.
    Jag tycker det känns lite jobbigt att fråga faktiskt, men jag får kanske göra det. Jag funderar även på att byta blöjsort...
  • Anonym (fråga)
    Anonym (TS) skrev 2015-05-28 01:36:57 följande:
    Jag tycker det känns lite jobbigt att fråga faktiskt, men jag får kanske göra det. Jag funderar även på att byta blöjsort...
    Ja det är ju inte roligt att ta upp det. Men egentligen inget farligt heller. Du behöver ju inte anklaga dom för nått, bara ta upp att du funderat lite över att det går så mycket blöjor.

    Du kan ju absolut byta märke. Börjar "grannbarnet" använda samma så är det ju säkert så att h*ns föräldrar inte lämnar några blöjor och personalen tar av era. Men då kommer du ju ändå va tvungen att ta upp det.

    Min dotters förskola så skriver dom upp hur många och av vem dom "lånar" blöja av om nåns tar slut. Sen ges rätt antal tillbaka när föräldrarna kommer med nya.
  • Anonym (TS)
    Anonym (fråga) skrev 2015-05-28 02:15:48 följande:
    Ja det är ju inte roligt att ta upp det. Men egentligen inget farligt heller. Du behöver ju inte anklaga dom för nått, bara ta upp att du funderat lite över att det går så mycket blöjor.

    Du kan ju absolut byta märke. Börjar "grannbarnet" använda samma så är det ju säkert så att h*ns föräldrar inte lämnar några blöjor och personalen tar av era. Men då kommer du ju ändå va tvungen att ta upp det.

    Min dotters förskola så skriver dom upp hur många och av vem dom "lånar" blöja av om nåns tar slut. Sen ges rätt antal tillbaka när föräldrarna kommer med nya.
    Tack för svar. Vilken bra koll personlaen på din förskola har.

    Ja, jag ska nog fråga lite allmänna frågor om blöjorna.

    Att märka blöjorna har jag mest lust att göra så att de andra föräldrarna ska se det när de byter hemma.
  • Tow2Mater

    Efter att mitt första blöjpaket gick åt mycket snabbt började jag skriva namn på varje blöja, och tog varje dag med bara så många som gick åt under en dag. Funkade perfekt efter det.

  • Anonym (inte så mycket)

    120 blöjor på 45 dagar tycker jag iofs inte låter så extremt. Det bör ha gått mer än så hos oss när äldsta började. Hon gick då 8h och jag har för mig att det såg ut så här:

    Dit med nybytt blöja
    Blöjbyte innan de gick ut
    Blöjbyte runt lunch
    Blöjbyte efter vilan

    = 3 blöjor per dag + eventuella bajsblöjor mellan de vanliga blöjbytestillfällena.

  • Lavish

    Kan du inte testa en diskret märkning, tex att måla en tuschcirkel i en färg som smälter in med blöjans övriga design. Så att personalen förmodligen inte ser märkningen utan bara du vet att den finns där.

    Sen kollar du helt enkelt på dom där blöjorna som råkar ligga på andra barnets hyllplats, om det måhända är så att där dyker upp blöjor med just den märkningen du gjort. 

    Skulle så vara då är det väl läge att fråga hur det kommer sig att det går åt så många blöjor och se om de ger dig ett ärligt svar.

    Man kan ju förstå personalen, vad ska dom egentligen göra när en unge aldrig har med sig blöjor men behöver. Men såklart är det inte okej att alltid ta blöjor från dig och räkna med att du pröjsar det

  • Anonym (H)

    Jag är förskollärarstudent och jag kan säga att jag hade tagit mycket mer illa upp om ett barns blöjor helt plötsligt var märkta utan att föräldern hade tagit upp sina funderingar med mig/arbetslaget först. Om du tycker det är pinsamt att prata med dem om det är det förmodligen inget mot hur pinsam stämning det kommer bli om du märker blöjorna i smyg. De kommer att märka det liksom.

    På de förskolor jag varit på gör man som så att om ett barns blöjor tar helt slut innan föräldrarna hunnit fylla på så tar man antingen ifrån ett reservlager om förskolan har det eller från ett barn som har samma sort/storlek och har många. Sedan när föräldrarna fyllt på lagret så lämnar man tillbaka de blöjor som barnet hunnit låna till den hög man tagit ifrån. Jag har hittills inte varit med om att det barn man lånat från hunnit få slut på blöjor pga det innan lånet lämnats tillbaka så att säga.

    Hur många blöjor brukar gå åt på en dag? 3 eller fler är inte ovanligt många.

  • Anonym (skäms)
    Anonym (H) skrev 2015-05-29 13:55:36 följande:

    Jag är förskollärarstudent och jag kan säga att jag hade tagit mycket mer illa upp om ett barns blöjor helt plötsligt var märkta utan att föräldern hade tagit upp sina funderingar med mig/arbetslaget först. Om du tycker det är pinsamt att prata med dem om det är det förmodligen inget mot hur pinsam stämning det kommer bli om du märker blöjorna i smyg. De kommer att märka det liksom.

    På de förskolor jag varit på gör man som så att om ett barns blöjor tar helt slut innan föräldrarna hunnit fylla på så tar man antingen ifrån ett reservlager om förskolan har det eller från ett barn som har samma sort/storlek och har många. Sedan när föräldrarna fyllt på lagret så lämnar man tillbaka de blöjor som barnet hunnit låna till den hög man tagit ifrån. Jag har hittills inte varit med om att det barn man lånat från hunnit få slut på blöjor pga det innan lånet lämnats tillbaka så att säga.

    Hur många blöjor brukar gå åt på en dag? 3 eller fler är inte ovanligt många.


    Du hade inte skämts för att ni tog ett barns blöjor och gav till ett annat barn utan att ta upp det med föräldern som köper blöjorna? Det hade jag gjort snarare än att ta illa upp. 
  • Myling

    Det verkar fullkomligt ologiskt att personalen skulle flytta blöjor mellan hyllorna. De kan ju ta en blöja från vilken hylla som helst när de ska byta. Dessutom vill de väl att det ska synas tydligt om det är tomt på någons hylla.

    Verkar ju mer sannolikt i sånt fall att det är det andra barnets föräldrar som har något fuffens för sig.

Svar på tråden Jag funderar på att märka blöjorna till förskolan