• Anonym (Kaffedraken)

    Övertid vid praktik från högskola?

    Detta är inte ett relationsproblem, men jag ville kunna vara anonym då ämnet är känsligt. Sorry.

    Jag gör praktik som skribent på en reklambyrå i Stockholm, via en högskola. Det är roligt och jag trivs bra. Mitt problem är den ständiga övertiden som mer eller mindre krävs. Det är någon timme i veckan ungefär, men nu är jag nog uppe i tolv timmar i alla fall, efter två månader. Jag känner att jag inte kan säga nej. Jag gör praktik med en klasskompis och hen kastar gladeligen över all extra tid. Jag är rädd att ses som lat och ovillig.

    Nu är det så att jag och min klasskompis är de enda, tillsammans med en handledare (som även är delägare i företaget), som jobbar på ungefär tre projekt. Vi ligger lite efter och ett oväntat möte dök nu upp nästa vecka, men inget direkt akut. Nu vill min handledare att vi tre ska jobba på lördag för att komma ikapp. Jag har redan planer och vill inte jobba, men kan jag säga nej? Det handlar om 4-5 timmar. Jag tror inte att jag kommer kunna ta ut all tid jag har innan praktiken är slut. Jag har ju inget anställningsavtal uppenbarligen, och från skolan heter det bara "praktiken avser heltid".

    Kan de beordra mig, obetald praktikant, övertid? Vad gäller i så fall?

    Personligen vill jag i mitt kommande yrkesliv helst inte jobba mer än 40 timmar i veckan om det inte är deadlines eller kriser. Jag har familj och andra åtaganden som jag vill ha tid till också.

  • Svar på tråden Övertid vid praktik från högskola?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag förstår hur du känner dig men, du gör praktik och kanske får du fast jobb på byrån efter skolan? Ja alltså, chansen ökar att den byrå du jobbar på nu kan rekommendera dig till andra senare när du ska göra det omöjliga. Nämligen att söka jobb, då kan det vara bra med ett fett rekommendationsbrev att bifoga med sitt CV. Tänk på att de flesta i reklambranschen känner till varandra och har kanske någon gång har jobbat ihop. Så jag måste säga att din klasskompis är helt rätt ute. Hundår har vi alla, du har ditt nu.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Du har en poäng med hundår, självklart. Jag har faktiskt redan fått jobb på en byrå, så skräcken att de inte skulle rekommendera mig är inte en drivkraft längre. Samtidigt så hoppas man ju som människa också att någon inte skulle snacka skit om en praktikant som inte vill göra hur mycket obetald övertid som helst?

    Jag undrar om det finns några riktlinjer för övertid vid praktik. Betalt kanske? Eller bara att man ska få ta ut tiden som komp, som för en anställd? Eller är det bara plain slavarbete som gäller?

    För om man är anställd och får betalt så är det ju helt klart en annan sak. Men jag lånar pengar till detta och skulle dessutom ha jobbat på ett betalt jobb i helgen, som jag nu får skippa. Vet någon vad som gäller?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det är allmänt folkvett, även i Stockholm, att man som arbetsgivare aldrig beordrar praktikanter eller annan extra personal att arbeta övertid. Detta ska den ordinarie personalen hantera. Men, du verkar ha hamnat hos en idiot så gör som du vill. Vad reglerna säger vet jag inte, då jag aldrig behövt befatta mig med dom i fall som ditt.
    Du får hoppas att signaturen Kjell2 svarar på detta.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ja, lite så tycker väl jag också. Om jag hade varit chef hade jag aldrig krävt sånt av praktikanter. Men nu blir det så att jag jobbar 9-14 på lördag. Får även ställa in fredagsplanerna inser jag nu. Det kanske är såhär i den här branschen.

    Dessutom så är jag i stort sett en medarbetare och ingen praktikant nu, det finns ingen tid att lära sig saker, allt måste bara bli gjort. Idag tex ville jag vara med när några andra på företaget skulle filma (jag har tidigare jobbat lite med film och det är något jag vill prova på mer i framtiden) men då sa min handledare att jag får ta igen de timmarna hemma ikväll i så fall, om jag ville göra saker "för min egen skull". Och då slänger min klasskamrat lite smidigt in "haha jag jobbar ju hemma varje kväll, jag trodde det var helt normalt!" Känner att jag inte har möjlighet att lära mig ordentligt, men alla säger att det bara är såhär i reklambranschen.

    PS jag är verkligen inte lat utan jobbar väldigt snabbt och effektivt. Då jag inte precis är 20 år så har jag lärt mig att prioritera för att hinna med min arbetsbörda. Jag ser det lite som prestige att klara av mitt jobb på de 40 timmar jag har (förutom vid dedlines och sånt) men alla andra verkar tycka att man måste jobba över mycket för att vara duktig.

    Behövde skriva av mig lite, haha!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Kontakta den ansvariga för praktiken på din högskola och fråga vad som förväntas. På mitt program är det 40-timmars arbetsvecka som gäller under praktiken, sen om man går sent på kvällen någon dag för att vara med på ett möte och slutar tidigt någon annan dag spelar ingen roll, bara det blir 40h/vecka i snitt i slutänden. Men ja, det blir ju också att man får planera/plugga utöver den arbetsplatsförlagda tiden för att hinna med de uppgifter man fått från skolan också...

Svar på tråden Övertid vid praktik från högskola?