• Anonym (Uppgiven)

    Sjukskrivning - hur orka med all byråkrati?

    Jag jobbar inom socialtjänsten och blivit sjukskriven för stress sedan ca 1 månad tillbaka.

    Mina symptom började för ca 1 år sedan men jag ignorerade dem och tackade nej till sjukskrivning flera ggr. (Har regelbunden läkarkontakt pga sköldkörteln) Symptomen blev värre och värre och till slut gick det inte längre. Jag har inte fått något stöd eller hjälp av min chef och till slut orkade jag inte mer. Blev sjukskriven på studs av min läkare.

    Nu till min fråga, hur ska man orka allt runtomkring när man knappt orkar med sig själv?! Min chef terroriserar mig via mail och vill ha ett möte med mig, hon har dock uttryck att det INTE är ett rehabmöte. Hon vill förstå grunden till min sjukskrivning och vill veta hur jag tänker framåt. Det måste ske nästa vecka för sedan har hon semester och sen ska hon gå i pension. Jag börjar skaka och får ångest bara jag ser hennes mail. Mötet är ju uppenbart för HENNES skull och jag har fullt upp med mig själv. Ska jag behöva göra detta? Jag pratade med facket om detta och de sa att det var en gråzon. Hon kan inte tvinga mig då jag är sjukskriven samtidigt som hon har ett rehabansvar. Jag väntar nu samtal från min läkare för att prata med henne om situationen.

    Jag mår så dåligt av detta. Jag har varit hemma en kort tid och har så smått börjat komma igång med sjukgymnast och psykolog men har extremt lite energi till något annat. Jag vill såklart tillbaka till jobbet men enligt min läkare kan detta ta tid. Varför kan jag bara inte få vara ifred en period då? Varför måste hon kräva ett möte där jag ska sitta och förklara mig? Hon har inte en enda gång frågar hur jag mår, istället känns det som att allt handlar om hennes behov som chef. Men jag då? Det är ju jag som är sjuk!

    Ni andra som varit/är sjukskrivna- hur har ni gjort? Hur ska man orka läka sig själv när folk utifrån trycker på? Vilka rättigheter och skyldigheter har man som sjukskriven? Tacksam för tips!

  • Svar på tråden Sjukskrivning - hur orka med all byråkrati?
  • Anonym (Ella)

    Du bör nog försöka hålla en öppen dialog med din arbetsgivare på något sätt.
    Men eftersom din diagnos är betingad av stress, förmodligen från arbetet, så kanske det inte är din närmaste chef du ska ha kontakt med?
    När vi har medarbetare med den här typen av diagnoser brukar vi se till att någon av personalhandläggarna tar hand om den fortsatta kontakten just eftersom det inte alltid är så bra att ha den med sin chef.

    Mycket när en person blir långtidssjukskriven (eller misstänks kunna bli en långtidssjukskrivning) handlar om rent praktiska saker som arbetsgivaren vill kunna reda ut så bra som möjligt och då är det oftast nödvändigt att man har någon form av kontakt. Skulle det kännas bättre för dig?

    Sen finns det situationer där arbetsgivaren på intet vis får kontakta medarbetare på läkares inrådan men det har jag bara varit med om en gång.

  • Anonym (Uppgiven)

    Jag har gärna kontakt med någon från jobbet och jag förstår att de undrar hur länge jag blir borta pga semesterschema osv. Men sånt kan lösas via ett telefonsamtal eller ett mail. Inte 40 mail där det bara krävs saker. Har inte fått frågan en enda gång om hur jag mår tex... jag känner ingen omtanke. Blir bara mer stressad och mår sämre som kontakten ser ut idag.

    Jag skrev t ex till chefen att jag är i för dåligt skick för ett sådant möte nu. Fick till svar att det måste ske nästa vecka pga hennes semester. Hon totalignorerade det jag skrev. Så min tanke bli då att varför ska jag ta av den lilla kraft jag har för att gå på ett möte som inte är för min hälsas skull. Samtidigt vill jag inte framstå som besvärlig och så känner jag stress över det OCKSÅ.

  • Anonym (Ella)

    Det låter inte riktigt som att din chef har koll på de här bitarna i sitt ledarskap...
    Tråkigt!
    Har du någon möjlighet att få tag i någon på HR/personal som verkar vettig som du kan ta detta med så din chef lugnar ner sig några kilo?
    Så kan din chef bara få ett meddelande från personalavdelningen sedan att allt är under kontroll.

  • Anonym (Uppgiven)

    Känner ingen på HR. Chefen skrev i sista mailet att nån från HR skulle vara med under mötet dock.

    Nu inväntar jag samtal från min läkare. Förhoppningsvis säger hon nej och då har jag det i ryggen när jag kontaktar chefen.

    Har jag ens en skyldighet som sjukskriven att gå på möten på min arbetsplats som INTE är i rehabsyfte?

  • Anonym (Ella)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2015-05-28 13:36:08 följande:

    Känner ingen på HR. Chefen skrev i sista mailet att nån från HR skulle vara med under mötet dock.

    Nu inväntar jag samtal från min läkare. Förhoppningsvis säger hon nej och då har jag det i ryggen när jag kontaktar chefen.

    Har jag ens en skyldighet som sjukskriven att gå på möten på min arbetsplats som INTE är i rehabsyfte?


    Det vet jag faktiskt inte hur det i så fall regleras.
    Arbetsskyldigheten enligt de flesta kollektivavtal är hög och man förväntas nog delta men exakt vad som menas med det kan inte jag.
    När du är sjuk är det inte direkt din sjukdom som gör att du är sjukskriven utan att din arbetsförmåga är nedsatt och den ställs ju i förhållande till vad du arbetar med så det ligger ju i arbetsgivarens intresse.
    Är du fackligt ansluten kanske din fackorganisation kan svara?
  • Anonym (Uppgiven)

    Facket sa att hon inte kan kalla mig till arbetsplatsen när det inte handlar om rehab men att hon har ett rehabansvar. De sa att detta var en gråzon och rekommenderade mig att kontakta min läkare.

  • EnGladPingvin

    Du är skyldig att medverka till din egen rehabilitering. Förstår inte riktigt vad hon menar med att det inte är ett sådant samtal. Vad är det då? Att samtala om grunden till sjukskrivning och framtiden är en del av rehabansvaret. Du har dock alltid rätt att ha med någon från facket och kan även ta med din läkare (sk trepartssamtal). Anser din läkare att du är för sjuk för att delta kan han eller hon skriva ett intyg på det.

  • Anonym (Uppgiven)

    Hade det varit ett rehabmöte så hade jag självklart gått under förutsättning att jag hade fått ha med min läkare. Det skrev jag också till min chef att jag ville.

    Då fick jag till svar att detta inte ska ses som ett möte i en del av rehabilitering utan son ett möte där hon behöver orientera sig i grunderna till min sjukskrivning samt hur jag tänker framåt. Hon skrev också att hon inte såg någon anledning till att min läkare skulle vara med.

    Har nu pratat med min vårdcentrals rehabsköterska som lovade att kolla med försäkringskassan vad jag har för skyldigheter. Hon trodde inte att jag behövde gå då hon menade att rehabmöten oftast är på FKs initiativ och att det då sker inom uppstyrda former och inte i all hast för att det ska passa chefens semester.

Svar på tråden Sjukskrivning - hur orka med all byråkrati?