• Anonym (Kaffedraken)

    Är så psykiskt trött. Livet med 8månaders knäcker mig..

    Jag fick en chock när jag fick barn! (hon var planerad) Jag visste förstås att det skulle vara sömnbrist och liknande i början. Men jag fattade nog inte HUR dåligt jag skulle må av sömnbristen. 
    Hade väldigt svårt att anpassa mig och 3 veckor efter förlossningen kunde vi inte hålla sambons släktingar borta från besök längre.
    Innan de kom fick jag panikångest och tyckte det var jättejobbigt med 8 pers som kom och skulle turas om att hålla min bebis,,
    Jag hade ingen livsstil innan med massa festande eller umgänge med mycket folk.
    Vi levde rättså lugnt jag och sambon. Därför förstår jag inte att jag tyckte omställningen var så jobbig.
    Nu är iaf dottern 8 månader och väldigt mycket är ju bättre.
    Men jag tycker fortfarande att det är fruktansvärt jobbigt att vara förälder.
    Hon är svårsövd, kräks fortfarande en del, har magproblem..
    Jag är så fruktansvärt trött psykiskt. Vill bara gråta.
    Helt slut är jag. Jag och sambon har haft sex 2 ggr sedan hon kom och det känns ju mindre kul. Men jag har inte ork. Han är väldigt förstående.
    Alla pratar om hur fantastiskt det är att vara mamma, hur de tycker att deras barn är överjordiskt underbara och det är så lätt när bebisen blivit 6 mån.
    Jag älskar mitt barn, förstå mig rätt. Jag gör allt jag kan för henne.
    Men jag tycker inte att mina dagar är underbara..
    Jag längtar tills hon blir 5 år och klarar sig lite själv..
    Vill ha fler barn i framtiden men vete fasen om ja pallar det..
  • Svar på tråden Är så psykiskt trött. Livet med 8månaders knäcker mig..
  • Anonym (Kaffedraken)

    Kan bara säga att jag vet hur jobbigt det är med en svårsövd bebis och har magproblem. Har gått igenom liknande med min son när han var i den åldern.

    Detblir bättre och lättare :)

    Angående magproblemen och att hon kräks en hel del. Hur bajsar hon? Tänkte att hon kanske kan vara så att hon är förstoppad?

    Min son gick från att bajsa 2-3 gånger/dag till varannan, var tredje dag vilket resulterade till att han kräktes en hel del. Så gick på Apoteket och köpte en pysventil som hjälpte honom att bajsa. Iom att han bajsade mer så slutade han kräkas. Han var helt förstoppad helt enkelt! Det i sig kan göra att hon också är svår sövd!

  • Anonym (Kaffedraken)
    Mee skrev 2015-05-28 14:55:11 följande:

    Kan bara säga att jag vet hur jobbigt det är med en svårsövd bebis och har magproblem. Har gått igenom liknande med min son när han var i den åldern.

    Detblir bättre och lättare :)

    Angående magproblemen och att hon kräks en hel del. Hur bajsar hon? Tänkte att hon kanske kan vara så att hon är förstoppad?

    Min son gick från att bajsa 2-3 gånger/dag till varannan, var tredje dag vilket resulterade till att han kräktes en hel del. Så gick på Apoteket och köpte en pysventil som hjälpte honom att bajsa. Iom att han bajsade mer så slutade han kräkas. Han var helt förstoppad helt enkelt! Det i sig kan göra att hon också är svår sövd!


    tack för ditt svar :)
    ja hon har haft lite problem med förstoppning men kräks även när hon inte är förstoppad tyvärr.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Uscha då!

    Hur äter hon då? Ammar hon fortfarande eller är det ersättning/välling eller barnmat som gäller.

    Det skulle ju kunna vara så att hon inte tål det hon äter, gluten/laktosintolerant eller något sådant.

    Vad säger BVC om att hon kräks och är förstoppad samt hur hon sover?

  • Anonym (Kaffedraken)
    (Inget ämne Ts! 
    Hej TS!
    Vet att du inte är ensam om att känna så. Den fullständigt verklighetsfrånvända rosaskimrande bilden som media och många ytliga bekanta ger känns helt främmande, varför har ingen berättat sanningen om hur jobbigt det är att få barn?????????????? 

    Jag var 35 år när jag fick barn planerat. Det är mycket som verkligen inte blivit som varken jag eller min sambo tänkt oss. Sömnbristen, tålamodet som tar slut, romantiken som dör, konflikterna som hopar sig, en kropp som inte är sig lik, tiden som inte räcker till. Listan kan göras lång. 

    Det viktigaste tycker jag är att du inte ska känna dig som en dålig förälder för att du inte orkar alla gånger. Eller för att du har ett behov av egentid, tid med din sambo... Det här är nog livets största prövning tror jag. Försök att rationalisera bort det som går, skuldbelägg dig inte. Och be om avlastning!!! Kanske finns det släkt/ vänner som kan ställa upp så att du och din partner får möjlighet att umgås som vuxna? Eller att du får 1-2 dagars bra sömn så att du får laddat batterierna lite?? Det krävs inte så mycket för att få tillbaka orken. Sömnbrist kan göra vem som helst deprimerad och labil och då känns allt väldigt hopplöst. Sen kan även jag vittna om att det hela tiden blir bättre  och bättre. Med sömnproblem, magproblem, ätproblem....

    Mitt tips är att du verkligen försöker komma loss och göra sånt som du vet gjorde dig glad innan du fick barn?? Kanske unna dig någonting? Åka iväg över natten med din partner? Sticka på SPA med en väninna?? Allt som kan få dig att känna dig mindre som mamma och mer som dig själv... 

    Min dotter är 14 månader och jag har varit hemma hela tiden (inkl två månader före förlossning). Börjar så smått klättra på väggarna. Känner dock att jag nu orkar ta mig till träningen, träffa vänner för ett glas vin, ett restaurangbesök med partnern med efterföljande sovmorgon (mormor passar). 

    Allt sånt gör att livet känns lite mer som förr och man får lite andrum från allt som kretsar kring ett barn. 

    Lycka till!!! 
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag tycker att de låter som att du behöver sova. 

    Om du ammar så pumpa ur mjölk och sedan får pappan ta barnet några timmar så att du får sova. Det räcker inte med en gång heller utan kanske 4 timmar både lördag och söndag.

    Jag tror att livet kommer att se ljusare ut bara du får vila. 

  • Anonym (Kaffedraken)
    Mee skrev 2015-05-28 15:12:59 följande:

    Uscha då!

    Hur äter hon då? Ammar hon fortfarande eller är det ersättning/välling eller barnmat som gäller.

    Det skulle ju kunna vara så att hon inte tål det hon äter, gluten/laktosintolerant eller något sådant.

    Vad säger BVC om att hon kräks och är förstoppad samt hur hon sover?


    Är i ständig dialog med bvc ang kräk och matvanor. Har precis börjat med att bara amma morgon och kväll. Tack för omtanken :)
    Hon har alltid kräkt så det är till största sannolikhet ingen allergi.
    Anonym (I samma skor) skrev 2015-05-28 15:22:12 följande:
    (Inget ämne Ts! 
    Hej TS!
    Vet att du inte är ensam om att känna så. Den fullständigt verklighetsfrånvända rosaskimrande bilden som media och många ytliga bekanta ger känns helt främmande, varför har ingen berättat sanningen om hur jobbigt det är att få barn?????????????? 

    Jag var 35 år när jag fick barn planerat. Det är mycket som verkligen inte blivit som varken jag eller min sambo tänkt oss. Sömnbristen, tålamodet som tar slut, romantiken som dör, konflikterna som hopar sig, en kropp som inte är sig lik, tiden som inte räcker till. Listan kan göras lång. 

    Det viktigaste tycker jag är att du inte ska känna dig som en dålig förälder för att du inte orkar alla gånger. Eller för att du har ett behov av egentid, tid med din sambo... Det här är nog livets största prövning tror jag. Försök att rationalisera bort det som går, skuldbelägg dig inte. Och be om avlastning!!! Kanske finns det släkt/ vänner som kan ställa upp så att du och din partner får möjlighet att umgås som vuxna? Eller att du får 1-2 dagars bra sömn så att du får laddat batterierna lite?? Det krävs inte så mycket för att få tillbaka orken. Sömnbrist kan göra vem som helst deprimerad och labil och då känns allt väldigt hopplöst. Sen kan även jag vittna om att det hela tiden blir bättre  och bättre. Med sömnproblem, magproblem, ätproblem....

    Mitt tips är att du verkligen försöker komma loss och göra sånt som du vet gjorde dig glad innan du fick barn?? Kanske unna dig någonting? Åka iväg över natten med din partner? Sticka på SPA med en väninna?? Allt som kan få dig att känna dig mindre som mamma och mer som dig själv... 

    Min dotter är 14 månader och jag har varit hemma hela tiden (inkl två månader före förlossning). Börjar så smått klättra på väggarna. Känner dock att jag nu orkar ta mig till träningen, träffa vänner för ett glas vin, ett restaurangbesök med partnern med efterföljande sovmorgon (mormor passar). 

    Allt sånt gör att livet känns lite mer som förr och man får lite andrum från allt som kretsar kring ett barn. 

    Lycka till!!! 
    JA! varför är det ingen som berättar hur jäkla slitigt det är att få barn!?
    Tack för dina tips. Har som sagt just slutat amma dagtid så nu kan jag åka bort över dagen vilket känns som en enorm frihet!
    Jag har varit hemma snart ett år, var hemma några mån innan förlossningen pga foglossning, sjukskrivning så här klättras det också på väggar!
    Väntar tills dottern blivit lite äldre så kan hon sova hos mormor! :)

    Tack majamaria79, vila är nog precis vad jag behöver. oftast får jag sova bra på nätterna. det är dagar med gnäll, kräk osv som får mig att dräneras på energi. 
Svar på tråden Är så psykiskt trött. Livet med 8månaders knäcker mig..