• Holden85

    betalningsanmärkning i 3 år?

    Det sägs att man har en betalningsanmärkning i tre år. Är den borta efter 3 år FÖRUTSATT att skulden är färdigbetald? Eller kan man ha en avbetalningsplan som sträcker sig 5 år, men betalningsanmärkningen försvinner ändå när 3 år har passerat?
  • Svar på tråden betalningsanmärkning i 3 år?
  • Anonym (v)

    Fr o m skulden är betald ligger betalningsanmärkningen kvar i tre år.

  • Hummeldummel

    De övriga har fel

    Ett betalningsföreläggande ligger kvar i tre år efter skulden är fastslagen.

    Ett skuldsaldo visas 24 månader bakåt i tiden. Så tekniskt sett kan BF vara borta, men skuldsaldo finnas.

    Skuldsaldo är lika "illa" som BF hos UC.

  • Aniiee
    Tines skrev 2015-05-28 17:54:41 följande:

    Skulden ska vara helt borta, då tar anmärkningen slut efter 3 år.


    Fel
    Anonym (v) skrev 2015-05-28 19:36:36 följande:

    Fr o m skulden är betald ligger betalningsanmärkningen kvar i tre år.


    Fel
    Hummeldummel skrev 2015-05-28 21:18:12 följande:

    De övriga har fel

    Ett betalningsföreläggande ligger kvar i tre år efter skulden är fastslagen.

    Ett skuldsaldo visas 24 månader bakåt i tiden. Så tekniskt sett kan BF vara borta, men skuldsaldo finnas.

    Skuldsaldo är lika "illa" som BF hos UC.


    Rätt.

    Bokcitat, filmcitat, musikcitat, spelcitat..... har du inget vettigt att säga själv?
  • Anonym (haha)
    Hummeldummel skrev 2015-05-28 21:18:12 följande:

    De övriga har fel

    Ett betalningsföreläggande ligger kvar i tre år efter skulden är fastslagen.

    Ett skuldsaldo visas 24 månader bakåt i tiden. Så tekniskt sett kan BF vara borta, men skuldsaldo finnas.

    Skuldsaldo är lika "illa" som BF hos UC.


    Sak samma som inlägg 1 och 2 menar, fast med finare ord.....
  • Aniiee
    Anonym (haha) skrev 2015-05-28 21:32:20 följande:
    Sak samma som inlägg 1 och 2 menar, fast med finare ord.....
    Nej, nu får du ta och läsa en gång till...
    Bokcitat, filmcitat, musikcitat, spelcitat..... har du inget vettigt att säga själv?
  • Anonym (haha)
    Aniiee skrev 2015-05-28 21:45:53 följande:
    Nej, nu får du ta och läsa en gång till...
    Öh, jo....
  • Anonym (v)

    Sen finns det en lite fin grej hos UC. Om det är din första skuld och din första anmärkning så kan den sekretessbeläggas. Alltså den syns inte. Snacka med kronofogden om det.

  • Aniiee
    Anonym (haha) skrev 2015-05-28 21:48:40 följande:
    Öh, jo....
    Nej! 

    De två förstas svar var "När skulden är betalad ligger betalningsanmärkningen kvar i 3 år"

    Den tredjes svar var "3 år efter betalningsföreläggandet fastslagits (alltså, när du fått en betalningsanmärkning) så försvinner den, även om skulden inte är betald." 

    Och om den tredje inte skrev så, så är det så i alla fall.....

    3 år efter du har fått en betalningsanmärkning är den borta, även om skulden inte är betald. Den du är skyldig pengar måste begära handräckning hos kronofogden igen för att den ska finnas kvar efter 3 år. Vilket även betyder att om du betalar hela skulden efter 2 år och 11 månader så är betalningsanmärkningen borta en månad senare, inte 3.
    Bokcitat, filmcitat, musikcitat, spelcitat..... har du inget vettigt att säga själv?
  • Holden85
    Hummeldummel skrev 2015-05-28 21:18:12 följande:

    De övriga har fel

    Ett betalningsföreläggande ligger kvar i tre år efter skulden är fastslagen.

    Ett skuldsaldo visas 24 månader bakåt i tiden. Så tekniskt sett kan BF vara borta, men skuldsaldo finnas.

    Skuldsaldo är lika "illa" som BF hos UC.


    Tack!


    Jag vill bara se om jag förstått dig rätt.


    Om jag får ett betalningsföreläggande den 1 januari 2015 så försvinner den den 1 januari 2018 - oavsett om jag har betalat klart skulden eller ej.


    Om jag lyckas betala av hela skulden den 1 januari 2020 så kan man fram till den 1 januari 2022 se att jag hade en skuld.


    Är alla mina påståenden korrekta? 


     


    Följdfrågor: 


    - Om jag lyckas betala av hela skulden ett år efter jag fått beslut om betalningsföreläggande, innebär det att på 3-årsdagen så är både betalningsanmärkning och historik om skuldsaldo borta? Ingen kan se något om det längre.


    - Eftersom du säger att skuldsaldo är lika illa som en BF, så är det egentligen totalt 5 år av ditt liv som eventuellt påverkas negativt av ett betalningsföreläggande - inte 3 år som det sägs. Är det rimligt att tolka det så? 


    - Hur tolkas detta skuldsaldo för den som kan slå upp det? Om jag söker ett jobb t.ex. eller hyr en bostad. Jag antar att den som slår upp det kan enbart se skuldsaldot, inget annat. Innebär det att det är lätt att ljuga och säga "det är billån" eller liknande? Eller vill man i regel ha något bevis på vad det är för typ av skuld?

  • Hummeldummel

    Allt är nästan rätt.

    BF ligger kvar som anmärkning i 36månader

    skuldsaldo är 24 månader. Om du gör sista betalningen den 36:e månaden så syns saldot i 24 månader till. Då blir det 5 år.

    Ljug aldrig, det förlorar du alltid på. Den korrekta informationen är alltid ett samtal bort. Säg som det är. Berätta hur du hamnade där, och hur du har styrt upp din ekonomi.

    Jag har 10 års ek kris bakom mig. Jobbat hårt, skaffat bra bankkontakt. Sparat. Tjänar ok. Vi fick trots mina 14 bet. Anmärkningar och ett skuldsaldo med noll men det var bara nollat några månader tillbaka) köpa ett hus via vår bank. Allt går om man är ärlig.

    Lycka till!

  • Anonym (v)
    Holden85 skrev 2015-05-28 22:07:11 följande:

    Tack!


    Jag vill bara se om jag förstått dig rätt.


    Om jag får ett betalningsföreläggande den 1 januari 2015 så försvinner den den 1 januari 2018 - oavsett om jag har betalat klart skulden eller ej.


    Om jag lyckas betala av hela skulden den 1 januari 2020 så kan man fram till den 1 januari 2022 se att jag hade en skuld.


    Är alla mina påståenden korrekta? 


     


    Nej, din anmärkning försvinner inte om du har en skuld kvar.
  • Hummeldummel
    Anonym (v) skrev 2015-05-29 10:12:35 följande:

    Nej, din anmärkning försvinner inte om du har en skuld kvar.


    Du har fel.

    anmärkningen försvinner 3 år efter den uppkom. Ex BetalningsFöreläggandet (BF) fastställs den 2010-01-16. BF försvinner 2013-01-16.

    Betalningsföreläggande är det som visas som Betalningsanmärkning hos UC.

    Sen kan man ha skuldsaldo hos kfm. Men man måste inte ha en BF för det. Skulden kan vara äldre än så.
Svar på tråden betalningsanmärkning i 3 år?