• daddy82

    Namn till vår dotter

    Jag och min tjej väntar vårt första barn och vi har precis fått veta att det är en liten flicka. Glad Jag skulle vilja veta vad ni tycker om mina namnförslag:

    Monika
    Signe
    Labolina(har alltid älskat historierna om spöket Laban)
    Pia

    Tacksam för all respons! Solig

  • Svar på tråden Namn till vår dotter
  • BCH52

    Åhhhh.., Signe, ett av de vackraste namn som finns. Namn med tradition men samtidigt så nytt. Om hon inte kommer att ha ett efternamn som börjar på E så skulle jag välja Signe. Ett annat av mina favoritnamn är Ingrid, ger ett intryck av en stark tjej, som alla tjejnamn som slutar med en konsonant.

    De flesta tjejnamn slutar ju med en vokal, och de flesta pojknamn med en konsonant.

    Grattis till er dotter, ni har en underbar tid framför er.

  • Aspie

    Jag tycker Signe är hur fint som helst! Solig Därefter tycker jag nog bäst om Monika och sedan Pia. Labolina gillar jag inte alls, men jag tycker inte om några -linanamn ö.h.t. Det viktigaste är ju att namnet känns rätt för er föräldrar.

  • daddy82
    Tines skrev 2015-05-28 21:35:13 följande:

    Labolina? Har ni glömt att barnet kommer växa upp till en vuxen kvinna??


    Alla tycker vi olika och tur är väl det Skrattande hade varit trist om alla hette "svensson-namn"!
  • fjanten

    Det enda fina är Signe måste jag säga. Labolina? Var det märkligaste jag hört. Låter som en sjukdom.

  • daddy82
    fjanten skrev 2015-05-28 21:51:47 följande:

    Det enda fina är Signe måste jag säga. Labolina? Var det märkligaste jag hört. Låter som en sjukdom.


    Kul att du gillar Signe i alla fall Glad
  • daddy82
    BCH52 skrev 2015-05-28 21:17:11 följande:

    Åhhhh.., Signe, ett av de vackraste namn som finns. Namn med tradition men samtidigt så nytt. Om hon inte kommer att ha ett efternamn som börjar på E så skulle jag välja Signe. Ett annat av mina favoritnamn är Ingrid, ger ett intryck av en stark tjej, som alla tjejnamn som slutar med en konsonant.

    De flesta tjejnamn slutar ju med en vokal, och de flesta pojknamn med en konsonant.

    Grattis till er dotter, ni har en underbar tid framför er.


    Kul att du också tycker om Signe!Glad Hon kommer få ett franskklingande efternamn som börjar på D så jag tror att det hade blivit fint!

    Tack så hemskt mycket!
  • fluu

    Monika - Bra på alla vis. Kul med namn ur "fel" generation, på så sätt blir det också väldigt eget utan att vara konstigt.

    Signe - Gillar, tänker blommig tant. Kanske svårt internationellt.

    Pia - Se Monika, men jag gillar nog detta ännu mer. Så kaxigt och fint.

    Labolina - Bara nej, tyvärr. Barnet blir en karaktär, det är oseriöst och alldeles för sött. Lär dessutom bli smeknamn i stil med "Labbe" eller något...

    De tre översta namnen skulle nästan lika gärna kunna dela första platsen...
    1. Pia
    2. Monika
    3. Signe
    4. Labolina


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Xenia

    1. Signe vinner alla gånger! Ett fint och klassiskt nordiskt namn.
    2. Monika - känner visserligen många i mormorsgenerationen med detta namn, så det är inget jag skulle valt, men det är ett fint namn i sig
    3. Pia - kort och bra

    Labolina - nej, nej, nej. 
    Varför inte bara Lina, så kan ni kalla henne Labolina som ett smeknamn i familjen.

    Finns många andra fina Lina-namn också (som inte hittats på i barnböcker) som Evelina, Adelina, Karolina, Paulina

  • Bananen123

    Monika - Jag gillar inte namnet!

    Signe - Signe är ett bra namn tycker jag!

    Labolina - Nja, jag tycker att det är lite för långt, för att vara ett bra namn.

    Pia - Pia är bra på alla vis. Passar både barn och vuxna.

    1. Pia
    2. Signe
    3. Labolina
    4. Monika

Svar på tråden Namn till vår dotter