• Anonym (långsamt)

    Lchf:are! Varför går jag inte ner i vikt?!?:(

    Har ätit lchf i tre veckor ca. Följer exakt och har aldrig fuskat. Slår upp lchf-recept och gör dessa till middag varje dag och tar med rester till lunch till jobbet. Äter inget mellan måltiderna, förutom kopp kaffe med lite grädde till rasten och ev. några mandlar om jag är hungrig innan lunch. 
    Mitt sockersug är som bortblåst, är inte sugen på sånt alls. På kvällen äter jag inget. Är knappt hungrig alls efter lunch. Men jag går inte ner i vikt! Tappar tålamodet, är motiverad till tusen just nu men inget händer ju :/ 

    Har gått ner från ca 72 till 70.5 ungefär (visar lite olika). Jag vill såå gärna gå ner till 65 iaf till sommarn, är så trött på min plufsiga kropp. Kommer ju ta hundra år om det ska gå i den här takten. Känner att lchf verkligen är min grej annars för utan den kosten är jag världens största godismonster, plus att mina sömnbesvär är HELT borta. Det är otroligt bara det. 

    Men det här med vikten alltså...

    Vad ska jag ändra?? Vad ska jag göra för att rasa i vikt som alla andra gör??

  • Svar på tråden Lchf:are! Varför går jag inte ner i vikt?!?:(
  • Kereza

    Så du har gått ner ett halvkilo i veckan?

    Det är faktiskt rätt normalt - de flesta går ner Mycket första veckan, men det är bara vatten. Ge det fyra veckor till så har du 2-3 kilo till minus - och så vidare - det kommer, men det ska inte gå för fort, det gör det FRÄMST för människor med grov övervikt - sen trappar det ner i hastigheten.

    Jag gick ner tre kilo i veckan de första 15 kilona - de resterna 15 gick på 0.5 - 1 i veckan. 

  • Presens

    De som rasar i vikt har stor övervikt. Du har liten- därför går det sakta. Gläds åt dina hälsoförbättringar och ha tålamod. Börja inte expromentera med äggfasta och nollning och dyl.

  • Anonym (..)

    Jag rasade i vikt när jag började med lchf men det var för jag var väldigt överviktig. Är du normalviktig så tar det längre tid så den viktminskningen du haft nu är helt normal. Ju mindre du väger ju segare går det.

  • padelin

    Hej

    Jag känner igen det där..För mig var det också trögt ibörjan.
    Problemet var att jag åt för lite fett. När du äter tillräckligt med fett så kommer levern igång med förbränningen och du hamnar i ketos under natten. Då skall du kunna se en viktminskning på ett par kilo i veckan.
    Mitt tips: Byt ut grädden i kaffet mot en sked kokosolja. Hoppa över mandlarna och dra ner på mejerivaror under en period för att få igång levern.

    Lycka till!

  • Anonym (långsamt)
    padelin skrev 2015-05-29 08:05:59 följande:

    Hej

    Jag känner igen det där..För mig var det också trögt ibörjan.
    Problemet var att jag åt för lite fett. När du äter tillräckligt med fett så kommer levern igång med förbränningen och du hamnar i ketos under natten. Då skall du kunna se en viktminskning på ett par kilo i veckan.
    Mitt tips: Byt ut grädden i kaffet mot en sked kokosolja. Hoppa över mandlarna och dra ner på mejerivaror under en period för att få igång levern.

    Lycka till!


    Intressant. Ibland har jag undrat om jag kanske äter för lite, för jag är verkligen inte stor i maten av mig. Blir lätt illamående av för mycket fett och då känner jag inte hunger på ett bra tag. Ska försöka äta ännu mer fett då och se om det funkar!

    Kokosolja är bra, det gillar jag att ha i kaffet. Problemet är att jag bara måste ja grädde eller mjölk i kaffet, tycker inte om det svart..
    Försöker dra ner på mjölkprodukterna men det är svårt att laga rätter utan det. 

    Men tack för tipsen! Kanske ska testa en vecka lite hårdare nu och stå ut med äckligt kaffe ;) 
  • Anonym (långsamt)

    En vecka till har gått och inget hänt! kanske är det så att vissa inte kan gå ner med lchf?

    Undrar vad ni äter till frukost? Har svårt att få ner det mesta på morgonen, måste vara "lätt" vilket är svårt med lchf... Vill verkligen inte ha något matigt. Brukade äta grekisk yoghurt typ men försöker dra ner på mjölprodukter så måste hitta på nått annat :P 

  • Anonym (hej)
    Anonym (långsamt) skrev 2015-06-07 20:06:05 följande:

    En vecka till har gått och inget hänt! kanske är det så att vissa inte kan gå ner med lchf?

    Undrar vad ni äter till frukost? Har svårt att få ner det mesta på morgonen, måste vara "lätt" vilket är svårt med lchf... Vill verkligen inte ha något matigt. Brukade äta grekisk yoghurt typ men försöker dra ner på mjölprodukter så måste hitta på nått annat :P 


    Ge exempel på hur kosten ser ut för dig en typisk dag så blir det kanske enklare för oss att hjälpa dig.

    Några alternativ annars:

    ? Du äter mer än vad du förbrukar. Inte omöjligt trots att man äter lchf.

    ? Du äter mer kolhydrater än vad du tror. Kanske dolda kolhydrater.

    ? Du äter för mycket proteiner i förhållande till fettet. Stora mängder protein omvandlas till kolhydrater.

    Motionerar du?
  • klyban
    Anonym (långsamt) skrev 2015-06-07 20:06:05 följande:
    En vecka till har gått och inget hänt! kanske är det så att vissa inte kan gå ner med lchf?

    Undrar vad ni äter till frukost? Har svårt att få ner det mesta på morgonen, måste vara "lätt" vilket är svårt med lchf... Vill verkligen inte ha något matigt. Brukade äta grekisk yoghurt typ men försöker dra ner på mjölprodukter så måste hitta på nått annat :P 

    Det vanligaste felet är att man får i sig lite för mycket kolhydrater.
    Har du räknat ut hur många gram du får i dig per dag.

  • Anonym (..)
    Anonym (långsamt) skrev 2015-06-07 20:06:05 följande:

    En vecka till har gått och inget hänt! kanske är det så att vissa inte kan gå ner med lchf?

    Undrar vad ni äter till frukost? Har svårt att få ner det mesta på morgonen, måste vara "lätt" vilket är svårt med lchf... Vill verkligen inte ha något matigt. Brukade äta grekisk yoghurt typ men försöker dra ner på mjölprodukter så måste hitta på nått annat :P 


    ägg
  • Anonym (Molly)

    Jag tror inte att du ska haka upp dig på vad som händer för andra. Det går aldrig att jämföra med någon till 100% (om man inte är typ enäggstvilling)
    Mår du bra?
    Ja
    Har du gått ner i vikt?
    Ja
    Har du blivit av sötsuget?
    Ja
    Är du mätt?
    Ja
    Sover du bättre?
    Ja

    Du har alltså redan rätt många fördelar så jag skulle bara köra på om jag vore du. Testa olika fördelningar av energiprocenten, dricka mycket vatten, träna lite kanske för att peppa förbränningen ännu mer...

Svar på tråden Lchf:are! Varför går jag inte ner i vikt?!?:(