• Anonym (Hej)

    Finns det ingen som ser eller bryr sig? Orkar du läsa allt detta är du guld värd!

    Vill börja med att säga att detta inte gäller mig, utan min syster!

    Jag känner mig riktigt hjälplös och jag vet inte hur jag ska kunna hjälpa henne.

    Nu till berättelsen... Den korta...

    Hon är 25 år, lider av väldigt djup depprestion, ångest, självmordstankar, hon är ensam, inga vänner kvar sen flera år..

    Dom enda hon har idag är mig, hennes mamma och en pojkvän som misshandlar henne både fysiskt och psykiskt... (Han slår inte henne men mycket annat, mer om de kommer sen!)

    Hennes pappa har sedan många år behandlat henne som om hon inte finns, hennes stora syster pratar aldrig med henne pga hennes pojkvän... Hennes mamma pratar med henne ibland men det enda hon säger då är hur sjuk i huvudet hon är som är med den killen och att hon får skylla sig själv. Jag pratar också bara med henne ibland, hon är aldrig närvarande längre som förut, hon sitter i samma soffa som mig men det är som att hon inte är där... Jag vet inte vad jag ska säga när hon är i min närhet utan det blir mest prat o lek med hennes hund.. Både jag o min familj vet att hon är nere på botten, men ingen pratar med henne om de... Ingen frågar hur hon mår eller något... Jag hör av mig till henne lite då o då men när hon är med killen har vi ingen kontakt då jag också hatar honom...

    Nu till killen, han kan när som helst ta tag i hennes hår o släpa ut henne från deras lägenhet... Hälla iskallt vatten över henne o sedan slänga ut henne på vintern utan jacka eller skor, slår sönder hennes saker, snor pengar o saker av henne, spottar snus i ögonen på henne så hon inte ser på flera timmar, slänger hennes hund på marken så han nästan förlorar medvetandet, slänger henne i golvet om o om igen, han slänger henne i asfalten så hon bryter armen o blöder från huvudet med en rejäl hjärnskakning, slänger in henne i väggar, försöker slänga ner henne från en hög stentrapp, blir as arg om hon pratar med hennes familj, han stänger inne henne helt från omvärlden, kollar en kille på henne blir det bråk, pratar hon med någon kille ska han åka o spöa honom... Han gör sönder hennes bil, sliter sönder hennes enda vinterjacka.. Han kan ALDRIG bistå med några pengar till henne om hennes är slut o hon skulle behöva något speciellt... Tex mediciner som inte kan vänta... Han tvingar henne ofta till sex fast hon inte vill, hon kan gråta i timmar utan att han bryr sig...

    Nu till ett större problem, hon har försökt minst 20 gånger att gå ifrån den här killen, fått massa hjälp av soc, polis med mera, men ändå går hon tillbaka till honom efter 2-4 veckor och då blir det samma visa...

    Jag o mamma är varje dag oroliga att något ska hända, men hon går tillbaka till honom vad vi än gör för henne...

    Hon gör ingenting om dagarna, har fått ett flertal jobb under dom åren 3 år som dom varit tillsammans, men hon har aldrig kunnat behålla dom pga sin ohälsa o att hon önskar förlora sitt liv...

    Hon är mycket ensam o det kan vara därför hon går tillbaka till honom, för någon kärlek finns det nog inte längre efter allt, men de vet ju inte jag direkt...

    Mer om henne, hon brann för hästarna förr, idag vill hon inte ens rida... Hon har haft hemma 2 hästar under deras tid ihop men återlämnat dom lika snabbt gör hon inte orkar... Skaffat hund efter hund i hopp om att hon ska få upp sin självkänsla o kanske så småningom tycka om sitt liv igen... Hon sover ca 12-14 timmar om dagen o orkar inte göra så mkt... Ogillar umgänge, hon känner sig obekväm med andra i närheten.. Hon vill vara själv men ändå inte...

    Hon kan tvätta sin tvätt kl 3-4 på natten för att inte stöta på någon... Hon äter inget när hon är själv, äter bra när hon är med killen..,.

    Vad ska vi göra ??? Vad är det gör fel på henne?? Behöver svar o hjälp!!

  • Svar på tråden Finns det ingen som ser eller bryr sig? Orkar du läsa allt detta är du guld värd!
  • minst

    Hej! Förstår att det är fruktansvärt jobbigt att se sin syster må dåligt och bli behandlad på detta sätt. Har du sett när han gör detta mot henne, har du sett hennes skador? Ringer hon till dig och berättar vad som hänt? Har hon grannar som sett och hört? Det bästa är om alla runt omkring kan vittna i tingsrätten så att mannen blir dömd till fängelse och faktiskt kommer ifrån henne rent fysiskt. Man kan driva ett ärende utan målsägarens önskan om man har tillräckligt med stödbevisning. Dokumentera hennes skador med kamera när du ser dem. Och du, tala om för sin syster att du ser och att du vill hjälpa henne! Kram och lycka till!

  • Anonym (:()

    Usch vad tråkigt att läsa! Jag har haft personer i min omgivning som också tampats med liknande och har därför hört från dom samt läst mycket om det som verkar vara gemensamt för kvinnorna är att dom helt förlorat sig själva till mannen och tappat all självkänsla och känner att det är deras fel osv.

    Det hon behöver är såklart att komma bort ifrån honom men du skrev att hon lämnat innan med hjälp av polisen och soc och gått tillbaka. Någon skrev ovan att ni ska samla bevis så att han spärras in och det tycker jag är en bra idé!

    Men om det inte blir så så tror jag att ni i familjen ska läsa på så mycket ni bara kan om mäns våld mot kvinnor och just hur dessa kvinnor mår och vad dom behöver.

    Jag tror att din syster behöver känna att ni i familjen finns där för henne när hon lämnar honom, att ni inte har gett upp hoppet om henne.

    Och försök att inte vara dömande mot henne, det är inte det hon behöver just nu. Om hon fick läsa/höra andras berättelser så tror jag att hon skulle känna igen sig väldigt mycket och det kan göra att hon inser att det inte är henne det är fel på som mannen fått henne att tro. Hon har blivit hjärntvättad till att tro att hon inte är något värd, att det är hennes fel att hon blir slagen, att hon förtjänar den behandlingen han ger henne. För det är så det fungerar, mannen bryter ner kvinnan bit för bit tills hon tror att hon inte är värd något annat.

    Hon måste på något sätt förstå att det inte är hon det är fel på, att hon har blivit manipulerad och lurad att tro såhär. när ni ses ensamma så ge henne papper som hon kan läsa med andras berättelser, punkter med tecken på misshandel i förhållanden, hur hela processen ser ut från början till slut när männen bryter ner sina offer. ni kan läsa tillsmmans eller lämna henne ensam i ett rum hemma hos dig eller så om hon vill va ensam. Det är inte så smart om hon tar med sig papper/material om ämnet hem då dessa män ofta snokar och skulle kanske hitta det och då vet man aldrig vad som händer...

    Kanske har hon redan läst sådana papper men har hon verkligen förstått att dom gäller henne? Eller tror hon att hon är annorlunda från dom andra kvinnorna som blir utsatta?

    Och Jaa.. Mycket kärlek.. Det kan vara svårt att visa känslor, jag vet men försök att visa henne hur mycket ni älskar henne och vill henne väl.

    Prata om gamla lyckliga minnen ni har tillsammans kanske? Och fråga henne hur hon mår... Våga fråga! Det är inte lätt men jag tror ni kommer ångra er om ni inte gör det. Försök även att få en närvarande ögonkontakt med henne... Kanske ta med henne till någon vacker plats.. Låt henne vara i fokus när ni ses och visa att ni bryr er, att hon visst har människor som älskar henne och ser henne som värdefull och älskvärd person. Framhäv hennes bra sidor!

    Hoppas att mina råd är till någon nytta, du är en fin syster att ha som vill hjälpa!

    Men självklart kan ni inte bära henne hela vägen, ibland går det bara inte och det är olika hur mycket man orkar bära för andra. Kanske har du själv mycket problem eller saker som tar tid. Ha inte dåligt samvete, det är inte ditt fel och inte ditt ansvar!

    Hoppas verkligen att det går bra för din syster, jag önskar er familj all lycka!

  • Anonym (:()

    Kanske finns det grupper som hon kan gå till och lyssna på andras berättelser? Kvinnojouren? Går hon till en psykolog?

  • Anonym (:()

    Och du kan ju också kontakta soc och göra en orosanmälan och kanske få prata med den som har haft hand om hennes fall tidigare och fråga vad man kan göra?! Vad erbjuds för hjälp liksom? Finns det kurser, träffar, boenden, kan tvångsinläggning vara aktuell då hon är självmordsbenägen och är en fara för sig själv då hon medvetet bor med en man som skadar henne och kanske dödar henne en dag? Det finns ju en lag som säger att man ska läggas in då man är en fara för sig själv!

  • Lena

    Har du möjlighet till det ta med henne på semester som involverar hästar. Och anmäl honom så fort du ser något.

Svar på tråden Finns det ingen som ser eller bryr sig? Orkar du läsa allt detta är du guld värd!