• Anonym (övertänkare)

    Våra gemensamma vänner beter sig konstigt efter xet gjorde slut

    Hej! Det har nu gått 3 månader sedan då mitt ex gjorde slut med mig. Till en början var vi vänner tills mitt psyke ramlade ner och jag var ärlig och sa att vi inte kunde vara vänner mer pga att jag tänkte för mycket och var deprimerad för jag ville bara ha honom tillbaka. 


     


    Jag har nu kommit över honom på kärleksmässiga biten och kontaktade han för en månad sedan. Frågade hur han har det osv. Han svarade och ställde andra frågor tillbaka. Efter det har vi hörts lite men han visar inget intresse till ha någon vidare kontakt vilket jag accepterar. Det jag blir så deprimerad av att se är att han toalt har fått dom flesta att vända sig mot mig. Det är bara några få som jag forfarande har kontakt med som inte har valt sida. Jag vet absolut inte vad han har sagt eller någonting utan man märker att vissa bara ignorerar mig. 


    Jag borde bara skita i dessa personer och visa mig stark vilket jag gör när dom ser, sen rasar min hjärna ihop då jag sitter och analyserar allt och mår sjukt dåligt över det. 


     


    Jag har verkligen inte gjort någonting mot dessa människorna ändå ignorerar dom mig så himla hårt att jag blir ledsen. Gillar ju faktiskt dessa människor. 


     


    Vad ska jag ta mig till? Har ju klump i magen varje gång jag måste möta dessa. Någon som har råd hur jag ska hantera detta?

  • Svar på tråden Våra gemensamma vänner beter sig konstigt efter xet gjorde slut
  • Fjäril kär

    han har sin sanning om varför ni gjorde slut och du har din sanning om varför ni gjorde slut . Det är upp till vännerna att välja vems sanning dom vill tro på. 

    Han behöver inte ha sagt något konstigt eller snackat skit utan dom har bara helt enkelt valt att tro på hans verision.  

    Så blir det när man gör slut och har gemensamma vänner.  Många väljer sida, andra väljer att helt sluta umgås med båda parter och en del struntar i vilket och hänger med båda två.

    Sen får man tänka på att en separation är jobbigt även för kompisar.  Många vet inte hur dom ska hantera det hela, vilket ben dom ska stå på , vem dom ska lyssna på och vem dom ska tro på.  Då kan det bli lojalitetskonflikt. 

    Och att återuppta kontakten med ett ex efter en brytning kan också påverka era vänner.  Det kan bli jättejobbigt att hantera för deras del eftersom dom inte vet vad dom egentligen ska tro eller tycka.  

    Jag tror helt enkelt att du måste se tiden an och se hur det hela utvecklar sig. Märker vännerna att du är som vanligt och hejar på dom på stan osv så ska du se att dom också vågar möta dig och ha kontakt.  En del kommer nog inte mer att höra av sig och så är det bara. Det kan du inte göra något åt. 

    man får helt enkelt vänja sig vid att kompisgänget förändras när man gör slut och går isär.  Det händer varje gång. 

  • Anonym (:))

    Hör samma historia många gånger :( Så trist!!! Jag skulle aldrig välja sida paret/ni har ju gjort slut med vandra inte med mig.. Jag umgås med folk jag gillar inte för att den är vän med min partner :(... Människor är tragiska!!! Många av mina vänner blev vänner med min x, det bryr jag mig inte om!!! Har du frågar rakt ut till någon av dom? Det kan ju bli konstigt ett tag efter ett uppbrott, dom vet kanske inte hur de ska hantera de.. Vem ska dom bjuda osv... Och en regel är att man inte snackar skit om xet till de gemensamma vännerna ;)

  • Anonym (hm...)

    Jag vet inte om man medvetet väljer sida. Jag har en del vänner jag känt innan de blev ett par, och somliga vänner som jag lärt känna som par, som har separerat. Då upptäcker man att många gånger är det bara en person i ett par man faktiskt gillar och har ett utbyte med. Ibland gillar man dem bägge, men oftast är det en person man gillar mer och det är den personen man fortsätter att umgås med efter en separation.
    Det innebär inte att man utestänger någon för att man väljer sida i en konflikt/separation. Bara att man fortsätter umgås med den individ man klickar bäst med.

    Jag umgås i alla fall inte med människor som jag inte kan slappna av och vara mig själv med.

Svar på tråden Våra gemensamma vänner beter sig konstigt efter xet gjorde slut