• Äldre 29 May 09:01
    14915 visningar
    11 svar
    11
    14915

    gifta mig med en jude?

    jag träffade en jättefin kille och vi blev mycket förälskade. Nu har vi bestämt att gifta oss till sommaren och han vill då att vi bosätter oss i nära hans familj. Jag känner mig lite osäker på hur jag ska göra då han är Jude. Dels är mina föräldrar oroliga, dels kan jag för lite om hans religion, kultur och traditioner. Han är varmt religiös. vad skulle det innebära för mig om jag väljer att gifta mig och flytta med honom? Hur kommer det att påverka mitt liv religiöst, socialt och kulturellt? Vad måste jag veta innan jag kan bestämma mig för att bli en del av hans familj (och han en del i min)? Vilka seder och bruk måste jag ha koll på? Hur ser hans föräldrar på religionen och det ortodoxa tron?

    Vad finns det för skillnader mot islam eller kristendom? Finns det några likheter? Kan det vara farligt för mig? råd om hur jag ska hantera situationen och ger mig tips om vad jag ska säga till mina föräldrar?

    Ps. Vi har inte legat med varandra, men jag vet att han är omskuren? Varför är han det, han är ju inte muslim?

  • Svar på tråden gifta mig med en jude?
  • Äldre 29 May 19:27
    #1

    Alla judar omskärs på den 8.e levnadsdagen. Vad gäller traditioner och annat får du ju fråga honom hur just han lever! Det finns flera olika inriktningar inom judendomen från väldigt liberala till ultraortodoxa. Men fira jul gör han ju inte eller andra kristna högtider. Sabbaten fira han säkert. Hur du ens kan tro att det på något endaste lilla vis skulle vara farligt att vara gift med en jude förstår inte jag?! Skillnaden mot islam är milsvid,däremot är det stora likheter med kristendomen eftersom det handlar om tron på samma Gud.

  • Äldre 30 May 11:34
    #3

    Vad betyder varmt religiös?
    Om det betyder att han är troende är det inte säkert att ni kan gifta er överhuvudtaget. För om han då skaffar barn med dig så kommer hans barn inte att bli judar.

  • Äldre 30 May 11:36
    #4

    Både kristendomen och islam är baserade på Toran judarnas heliga bok.

    Alla tre tror på samma gud.

    Ts du får läsa på om judendomen och deras olika inriktningar.

    Judiska pojkar omskärs för att de har ett "avtal" med gud om det, det visar att de är guds utvalda folk.

    ( sen att det från början antagligen har en mer praktiskt förklaring till att pojkar i ökenområden omskärs har försvunnit.

    Tänk sand innanför förhuden under ökenvandringar med små möjligheter att sklölja med vatten.)

    Sen är det inte bara religösa som omskär sina barn. Tex i Usa är majoriteten av vita kristna pojkar omskurna.

  • Äldre 30 May 15:22
    #4

    Nej,det är INTE samme Gud! Inget gemensamt ö.h.t.

  • Äldre 4 Jun 13:13
    #5

    Hej! spontant tycker jag att det hela verkar lite överhastat. Varför frågar du inte din blivande make om det du undrar tex om omskärningen och andra saker om religionen. Varför gifta sig så snabbt, det verkar inte som om ni känner varandra särskilt väl och det verkar som om du är väldigt osäker. Äktenskap är ett stort beslut och det kanske man inte ska ingå bara för att man blivit förälskad.
    Man behöver inte hasta så och om han inte vill vänta på dig tycker jag att du ska stå på dig tills du känner dig säker på att du vill leva med honom, hans värderingar, familj och allt annat det innebär. Det är ju också viktigt att du frågar vad han har för förväntningar på dig framöver. Hur ser din framtid ut i dina önskningar och hur ser han på den? Är ni överens?

    Stort lycka till framöver, men ta reda på lite mer om varandra innan ni slår till. En förälskelse går över efter några år men riktig kärlek kan hålla livet ut. Det är alltid bra att ha en stabil och trygg gemensam grund att stå på och inte bara en härlig förälskelse!!
     

  • Äldre 4 Jun 19:16
    #6
    Jag är bara jag skrev 2015-05-30 15:22:22 följande:

    Nej,det är INTE samme Gud! Inget gemensamt ö.h.t.


    Jo det är det.

    Ta och läs på lite är du snäll så slipper du sprida okunskap omkring dig.
  • Äldre 6 Aug 16:13
    #7

    Du måste lära dig om korser mat. De bland inte mejeriprodukter med kökt och laga absolut inte kött i samma gryta som mejeriprodukter. Sabbat är från fredag efter att solen har gått ner till lördag tror jag.

    Ska fråga mig man så ska du får en lista över de viktiga saker som du måste veta.

    Min man är jude men inte alls religös

  • w123
    Äldre 22 Oct 22:04
    #9
    Lamoureuse skrev 2015-08-06 16:13:07 följande:

    Du måste lära dig om korser mat. De bland inte mejeriprodukter med kökt och laga absolut inte kött i samma gryta som mejeriprodukter. Sabbat är från fredag efter att solen har gått ner till lördag tror jag.

    Ska fråga mig man så ska du får en lista över de viktiga saker som du måste veta.

    Min man är jude men inte alls religös


    Ähh, känner en massa judar som struntar i både kosher och sabbat.
  • Äldre 22 Oct 23:07
    #10
    w123 skrev 2017-10-22 22:04:34 följande:

    Ähh, känner en massa judar som struntar i både kosher och sabbat.


    Fast om du läser vad ts skrivit (Han är varmt religiös) Då lär han fira sabbaten och hålla sig till kosher
  • Äldre 31 Oct 09:31
    #11

    Att gifta sig med en varmt religiös person vållar lätt problem, om man inte delar hens trosuppfattning. Judendomen är inte mer knepig därvidlag än andra religioner. Släkttrassel uppstår lätt. Kan vara nog så svårt för två kristna av olika samfundstillhörighet att vara gifta med varandra.
    Om man är religiöst flexibel och lätt ansluter sig till makens/makans religion - åtminstone pro forma - kommer saken givetvis i ett annat läge.Cool

Svar på tråden gifta mig med en jude?