• Unemjatti

    Bra mellanmål i sommar?

    Jag har en liten på 6 månader som kommer vara 7-8 månader i sommar och jag har lite funderingar på vad som kan vara ett bra mellis när man exempelvis är på stranden.

    Hon ammas inte längre utan äter gröt, vanlig mat och välling. Jag gillar att göra egen mat och köper inte gärna burkmat och sånna där färdiga smoothies.

    Har ni några tips? Det enda jag kommer på är typ mosad banan och det blev hon så hård i magen av sist.

  • Svar på tråden Bra mellanmål i sommar?
  • Fjäril kär

    På stranden är det viktigt med vätska. Erbjud i första hand något drickbart.

    Vattenmelon är bra. Går utmärkt att "tugga" fast man inte har tänder.

  • linnéa001

    Kiwi kanske. Päron som är väl moget och går att gröpa ur med sked. Avokado. Allt detta gillar min dotter som är 8 månader. Plus mycket vätska som sagt. Min dotter är inte så förtjust i vatten så hon får mycket ersättning eller vatten som innehåller lite ersättning.

  • Unemjatti

    Vilka bra tips. Vattenmelon måste jag prova. Frukt överlag verkar vara att föredra.

    Men om ungen blir hungrig då och måste äta ett "riktigt" mål mat, vad ger ni då? Eller man kanske kan försöka undvika det? Ge ersersättning/välling? Varm/kall?

  • Freiya

    Ha med en kylväska med lite plockmat som kan ätas kall, tex små ostkuber, kall pasta, skinka, ärtor osv.

    Eller se om hon vill äta kall barnmat. Våran tös hade inga problem med att äta kall barnmat direkt ur burken.

    Vill man ha frukt finns ju de där ekologiska klämmisarna också som alternativ.


    Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Rocket Mania

    Grekisk/turkisk yoghurt med lite mosad frukt. Ta med i kylväska. 

    Klämmisar av olika sorter är ju toppen. Det finns ju sådana med "riktig" mat i som du kan värma i vattenbad eller direkt i solen 

  • mammalovis

    Pannkaka går ju ta med kall. Ett alternativ är väl att ta med en termos med varmt vatten och blanda till gröt. Det finns ju även ätklar gröt att äta kall. Sedan kan det ju funka med makaroner och miniköttbullar att plocka med. Likaså leverpastejmacka i små kuber, smörgåsrån.

    Ska du ha frukter som inte är stoppande är ju kiwi, moget päron, vindruvor att föredra framför banan. Sedan är ju alla meloner bra ur vätskesynpunkt. Sedan finns ju persika, nektariner, aprikoser som jag också tror är lösande.

  • Unemjatti
    mammalovis skrev 2015-05-29 20:07:40 följande:

    Pannkaka går ju ta med kall. Ett alternativ är väl att ta med en termos med varmt vatten och blanda till gröt. Det finns ju även ätklar gröt att äta kall. Sedan kan det ju funka med makaroner och miniköttbullar att plocka med. Likaså leverpastejmacka i små kuber, smörgåsrån.

    Ska du ha frukter som inte är stoppande är ju kiwi, moget päron, vindruvor att föredra framför banan. Sedan är ju alla meloner bra ur vätskesynpunkt. Sedan finns ju persika, nektariner, aprikoser som jag också tror är lösande.


    Pannkaka! Skitbra ju!
  • Unemjatti
    Rocket Mania skrev 2015-05-29 20:02:10 följande:

    Grekisk/turkisk yoghurt med lite mosad frukt. Ta med i kylväska. 

    Klämmisar av olika sorter är ju toppen. Det finns ju sådana med "riktig" mat i som du kan värma i vattenbad eller direkt i solen 


    Ja det kommer jag absolut köra på, turkisk yoghurt alltså. Tack! ????
  • pigglet

    En så liten ska ju i första hand ha bröstmjölk eller ersättning. Så ett bra mellanmål skulle jag säga är ersättning, eftersom hon inte verkar dricka det alls? Då får hon i sig vätska, plus ca 36 olika näringsämnen.  :)

Svar på tråden Bra mellanmål i sommar?