• Äldre 29 May 10:43
    1854 visningar
    9 svar
    9
    1854

    Gemensam ekonomi på sambos villkor.

    Min sambo tjänar mycket mer än mig. Vi har typ, gemensam ekonomi. Förutom att han har rätt till 1000 kr extra i månaden att spara i fonder samt bonusar via jobbet går direkt till honom.

    Detta har han bestämt eftersom han tjänar mer.

    Problem dök upp nu när också jag blev berättigad bonus på mitt jobb. Då blev det skillnad! Eftersom jag tjänar mindre får inte jag behålla min bonus enligt honom. Nu ska jag "betala tillbaka".

    Vi har hus och barn osv och jag tycker att vi ska dela allt för enkelhetens skull. Vem har rätt att sätta reglerna? Den som tjänar mest? Är inte mina pengar värd lika mycket?

    Hur ska jag förhålla mig till hans regler och åsikter?

  • Svar på tråden Gemensam ekonomi på sambos villkor.
  • Äldre 29 May 10:57
    #1

    Ni kanske ska ha delad ekonomi istället? Sätta in lika mycket pengar var för räkningar, mat och kläder till barnen men behålla resten för er själva? Det är iallafall självklart för mig att inte bara den ena i paret ska bestämma över ekonomin.

  • AnnaZL
    Äldre 29 May 11:05
    #2

    Om han har rätt att sätta undan pengar ska du också ha det.

  • Äldre 29 May 11:38
    #3

    Jag kan absolut förstå att han önskar en (liten) summa mer i egna pengar, men om hans bonusar ska ligga utanför er gemensamma ekonomi så ska ju din göra det också.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • sextio­talist
    Äldre 29 May 11:49
    #4

    Tycker nog att ni ska ha separat ekonomi, gemensam har man på bådas villkor och då gäller samma sak åt båda hållen, separat ekonomi är ofta bättre om man inte har samma syn på pengar eller om man inte vill ha på exakt samma villkor

  • Cl4udi­o
    Äldre 29 May 16:18
    #5

    Man løser detta førekommande problem genom att vælja en procentmæssigt førdelning. 

  • Äldre 29 May 16:41
    #6
    Cl4udio skrev 2015-05-29 16:18:06 följande:

    Man løser detta førekommande problem genom att vælja en procentmæssigt førdelning. 


    Precis vad jag skulle skriva, det mest rättvisa när parterna inte har samma inkomst är att dela det procentmässigt, så att båda lägger en lika stor procentuell andel av sin inkomst till gemensamma utgifter.

    Men så som han föreslår, att han ska få behålla sin bonus själv och inte du är helt uppåt väggarna! Ska han premieras för att han tjänar mer en du? Så fruktansvärt fult! Jag hade blivit galen om min sambo gjort likadant!
  • Äldre 15 Jun 09:19
    #7

    Kan ni kanske betala procentuellt istället?


    Ibland (ofta) är det smidigare med separat ekonomi, tycker jag. Du måste också ha möjlighet att spara egna pengar om han har det.


    Sätt ner foten men ha flera alternativ att presentera när du kräver en förändring.


     

  • Äldre 23 Jun 15:40
    #8

    Jag tycker att du ska ha rätt till din egen bonus om det gäller för honom. Det här med procentuellt uppdelat är jag dock inte lika för för det bygger på att bägge arbetar lika mycket. Jag har tex ett extrajobb i vårt förhållande som är utöver min heltid på ca 50 000kr extra om året, inte sjutton vill jag ge detta till någon annan då jag sliter. Däremot så blir det ju ändå så att jag betalar lite mer ändå för att det känns som sunt förnuft men jag skulle inte vilja ha det uttalat att "du måste betala mer".

    Vi sätter in lika mycket varje månad på ett konto och detta sak täcka räkningar och omkostnader vi har, de pengarna ska vara där på det gemensamma kontot men vad hon eller jag gör med de andra pengarna tycker jag måste vara upp till var och en men det där är ju olika.

  • ica
    Äldre 23 Jun 15:44
    #9
    riboflavin skrev 2015-05-29 11:38:51 följande:

    Jag kan absolut förstå att han önskar en (liten) summa mer i egna pengar, men om hans bonusar ska ligga utanför er gemensamma ekonomi så ska ju din göra det också.


    Ja, varför ska reglerna ändra när det är till hans fördel. Tycker han verkar självisk.
Svar på tråden Gemensam ekonomi på sambos villkor.