• AnonymaAnna

    CB 2-3 i v 5+1

    Hej!

    Jag vet att detta bara resulterar i en massa spekulationer, men jag måste bara försöka stilla min oro... Vi är äntligen gravida för första gången på 3:e ivf:en (5:e insättningen, har gjort 3ET och 2FET). Jag testade första gången för en vecka sedan (22/5) i vecka 4+1 och fick gravid 2-3 vilket ju stämde bra. Dum som jag var fortsatte jag dock testa vilket bara skapat oro. På bilden ser ni test RFSU fram till idag (5+1), inga jättebra test och de har på bilden torkat och var starkare innan detta, men man ser ändå skillnaden mellan de olika dagarna. Dock tog jag idag även ett nytt Cb som fortfarande visar gravid 2-3. Visserligen är jag bara över gränsen för när det skall visa 3+ med en dags marginal, men jag blir ändå sjukt orolig att något är fel!!

    Har läst på lite studier och sett att gränserna för 2-3 är hCG 156 och 3+ hCG ca 2500, men att utslaget kan i dessa studier diffa och att faktiskt hCG upp till 4000-7000 kan ge 2-3. Men min oro är ändå total!!

    (Källor: www.clearblueeasy.com/healthcare/pdf/advanced-pregnancy-test-with-weeks-estimator-pdf.php

    www.accessdata.fda.gov/cdrh_docs/reviews/K112870.pdf)

    Någon som varit med om liknande och kan berätta hur det gått? Eller har någon annan input att komma med? Mottages tacksamt :)



    s

  • Svar på tråden CB 2-3 i v 5+1
  • Lillytroll

    Dina rfsu-test är jättemycket starkare än vad mina var tom i v8. Och 5+1 fick jag också 2-3 på cb. Var inte förns 5+3 som jag fick 3+ var lite orolig, men har vart på vul (inte av den anledningen) och har en ulmonitor så jag kan lyssna på bebis. Och är idag i v17.

    Lycka till! Jag håller tummarna.

  • AnonymaAnna

    Åh, tack för ditt svar :) alltid skönt att höra positiva historier!!! Gärna fler sådana :)

    För att se om det ändå hade hänt något sedan förra veckan tog jag isär testen för att studera remsorna (dessa tester baseras ju egentligen på remsor som är av samma typ som vanliga test) och jag tycker ändå att strecket blivit betydligt starkare nu, eller?? (Det övre är från 4+1, det undre från 5+1 och bilderna visar den av de två remsorna i testet som avgör veckoantalet, där det högra är kontrollstrecket) jämför jag med andra bilder på nätet så ser det ut ungefär som det brukar när det slår om till 3+, så jag kanske bara hade otur och var precis under gränsen.. *håller tummarna" har VUL om drygt 3v (i v 8+4) och är så nervös!

  • Lillytroll

    Ingen fara. vet att oron slår lite extra när man kämpat för det där plusset länge. Vi hann inte så långt som ivf, vi skulle fått göra det som nu till den här tiden ungefär. Men vi hann själva innan, efter 18 månaders kämpande. Och lite kontrollbehov på det, så vet man knappt vart man ska ta vägen. :-P

    Jag tycker det är mycket starkare på det senare testet, så det är säkert att det är precis på gränsen. Precis som när jag testade. Vill du testa digitalt igen skulle jag vänta två dagar, för att vara "säker" och inte på gränsen igen.

    Åh! Då syns det nog tom en liten bebis, när vi var på vul i 6+4 var det mest en klump! Jag var också sjukt nervös, han visade livmodern, gulkroppen osv innan bebis. Jag ville ju bara se det lilla hjärtat picka, och jag trodde inte det fanns något när han drog ut på det så. Men direkt efter la sej nervositeten, men har smugit sej på ett par gånger såklart.

  • AnonymaAnna

    Ja, jag är sjukt nervös inför VUL och förstår inte riktigt hur jag skall stå ut dessa 3 veckor som känns som en evighet!!

    Men hur gick det på ditt VUL då - blev du fram- eller bakflyttad något, eller stämde din uppskattning? Och hade du tagit något Cb även innan 5+1 eller var det första?

  • AnonymaAnna

    ... Är förövrigt mycket ambivalent till hur jag skall göra, om jag skall ta ett nytt test imorgon för att förhoppningsvis stilla min oro, eller om jag bara skall lägga ner detta frenetiska testande som bara ger mig ångest och ändå inte påverkar utfallet, jag kommer ju att få facit på VUL.. Usch va svårt detta är!

  • Lillytroll

    Jag förstår att det är jobbigt att vänta, inte min starka sida heller.. Dom första veckorna efter plusset går tyvärr ganska sakta också! Jag hade stenkoll på äl, genom cb fertilitetsmonitor. Vi ville ha lite extra hjälp på traven, så min uträkning stämde precis.

    Kom förresten på att vi höll på i 20 månader, oviktigt egentligen men rätt ska väl vara rätt.

    Jag tog ett på bim+1, det var första dagen jag testade. Var helt säker på att mensen skulle komma, det hade den ju gjort så många gånger tidigare liksom! Men sen var den ändå en dag sen, jag tog en vanlig sticka på morgonen som var positiv. Men jag kunde ändå inte tro det förns jag såg orden "gravid" i rutan. Sen tog jag ett 5+1 (kontrollbehov, för att se ökningen) som då som sagt fortfarande visade 2-3. Och sen nästa 5+3 som visade 3+. Jag kunde inte låta bli!

    Jag var såklart också orolig att det skulle visa 2-3 fortfarande på v5+3. Men det var väldigt skönt sen att se 3+, då slappnade jag av lite. Av att veta att hcghormonerna går upp som dom ska. Inte för att det är någon säkerhet egentligen, det har man väl aldrig. Men så långt, så bra. Det är svårt, gör det du känner känns bäst. Är du tveksam till ett nytt test, så vänta. Det är klart det ska gå bra med denna lilla pärlan, och då får ni ju se den på vul sen.

  • Liten till

    Hittade en sida igår där det stod vilka hcg nivåer man har ungefär i olika veckor. I v6 har man normalt mellan 1080-54500. Så det kan ju variera ENORMT mycket fast allt är bra. Googla hcg nivåer så hittar du säkert lycka till!

  • AnonymaAnna

    Lillytroll: så du tog allså även ett cb på bim +1 (dvs 4+1) som visade 2-3? Känns skönt för då är det precis samma som för mig så då hoppas jag på lika fint resultat :) jag har nu läst ganska mycket om dessa test och sett en hel del bilder, och det verkar som att den slår om till 3+ när de två strecken som är bredvid varandra är lika starka, och det tycker jag typ att mina är så jag hoppas det innebär att jag var precis på gränsen och att ja nu passerat den gränsen även om jag inte tagit något till test än för att bekräft det, jag har fortfarande inte bestämt mig hur jag skall göra..

    Lite till: tack!, jo ja har googlat halvt ihjäl mig och förstått att nivåerna varierar kraftigt, att de inte är samma i urin som blod, och också att testen har en ganska stor felmarginal och överlapp vadgäller 2-3 och3+.. Men det är ändå svårt att inte oroa sig för minsta lilla när man kämpat så länge för att bli gravid, och är livrädd för att något skall fel.. Men ja får hålla tummarna, än så länge mer jag bra och det har inte kommit tillstymmelse till blod så det är ju bra tecken iaf :)

  • Liten till
    AnonymaAnna skrev 2015-05-31 17:54:48 följande:

    Lillytroll: så du tog allså även ett cb på bim +1 (dvs 4+1) som visade 2-3? Känns skönt för då är det precis samma som för mig så då hoppas jag på lika fint resultat :) jag har nu läst ganska mycket om dessa test och sett en hel del bilder, och det verkar som att den slår om till 3+ när de två strecken som är bredvid varandra är lika starka, och det tycker jag typ att mina är så jag hoppas det innebär att jag var precis på gränsen och att ja nu passerat den gränsen även om jag inte tagit något till test än för att bekräft det, jag har fortfarande inte bestämt mig hur jag skall göra..

    Lite till: tack!, jo ja har googlat halvt ihjäl mig och förstått att nivåerna varierar kraftigt, att de inte är samma i urin som blod, och också att testen har en ganska stor felmarginal och överlapp vadgäller 2-3 och3+.. Men det är ändå svårt att inte oroa sig för minsta lilla när man kämpat så länge för att bli gravid, och är livrädd för att något skall fel.. Men ja får hålla tummarna, än så länge mer jag bra och det har inte kommit tillstymmelse till blod så det är ju bra tecken iaf :)


    Jo jag vet. Tyvärr så är man orolig hela tiden :-/

    Jag är i v 34+4 idag, och är fortfarande orolig att något ska hända. Väntade 1 1/2 år på detta syskon, med ett mf på vägen. Men nu är det inte långt kvar i allafall, sen får man fortsätta oroa sig när de väl kommer ut
  • Lillytroll

    Jag tycker verkligen att dina streck lika starka, så det är nog som du säger. Precis på gränsen.

    Första var på 4+1, med kvällsurin som visade 2-3.

    Så om du nu skulle bestämma dej så tror jag garanterat att det visar 3+. Dina rfsu-tester är som sagt mycket starkare än vad mina ens var i v8. Så det känns som ett bra tecken.

  • AnonymaAnna

    Vilken berg-och-dalbana denna dag har varit!

    Idag gick jag in i vecka7 (6+0). Imorse kom det en brunaktig flytning när jag torkade mig, inga stora mängder och inget färskt blod men som lite gammalt blod. Inga smärtor. Jag vet att detta är vanligt i tidig graviditet (20-30%) och inte måste innebära missfall, men fick ändå panik då jag tidigare lugnat mig med att så länge jag inte blöder är allt ok. Väckte maken och åkte in till gynakuten för ett VUL, jag vet att det är precis på gränsen i tid för att man skall kunna uttala sig säkert men har ändå försått att man oftast kan se något. Tyvärr så såg gynjouren bara en tom hinnsäck trots att hon tittade noggrant, och jag kände hur jag dog inombords. Trots att hon försökte lugna oss med att den satt där den skulle, att livmodertappen såg bra ut och att hon inte såg något blod så visste jag att det i stort sätt var kört. Visst, ett pickande hjärta kan det vara för tidigt för att se, men en gulekropp eller fosterstruktur borde ju där finnas, jag vet ju dessutom exakt vilken dag jag är på eftersom detta är ivf.

    Hur som helst föreslog hon att vi skulle upp till ivf-mottagningen som ligger i samma hus och där vi sköts, för att försöka få en tid för nytt VUL om en vecka iställe för den tid var planerad om 2,5 veckor (i v 8+4). Jag var vid det här laget väldigt ledsen och personalen var så gulliga, vi fick en tid redan 2 timmar senare hos en av de erfarna ivf-gynekologerna. Vi kom dit, och hon gjorde också ett VUL, tittade länge och väl med samma resultat, en normalsor hinnsäck utan gulkropp eller foster. Hon bekräftade mina misstankar att detta sannolikt kan innebära ett missfall. Jag tittade bort från skärmen mot min man och ögonen fylldes av tårar. Men då fick vi vårt lilla mirakel. Hon hade tittat runt än lite till inne i hinnsäcken och helt plötsligt dök där upp ett klart pickande litet hjärta och en struktur motsvarande gulsäck. Gissa om vi blev överlyckliga!! Hon sa då att hon fick lov att ändra sig till att det här är bättre än bra, inte nog med att där fanns en struktur som motsvarar gulekropp, där fanns ett tydligt slående litet hjärta!! Vi fick tid för nytt VUL om exakt en vecka, och om allt fortsatt ser bra ut tyckte de att man därefter kan stryka den tid vi har planerad framgent. (Även om jag tror att jag kommer att vilja ha kvar den om jag får)

    Tänk att en sådan outgrundlig förtvivlan så snabbt kan bytas till en ofantlig glädje! Har nu dessutom läst i missfall i min gynekoloibok (är själv läkare så jag har en omfattande bok i gynekologi sedan utbildningen) Enligt den får 50% av de med blödning i tidig graviditet (

  • AnonymaAnna

    ...Tänk att en sådan outgrundlig förtvivlan så snabbt kan bytas till en ofantlig glädje! Har nu dessutom läst om missfall i min gynekologibok (är själv läkare så jag har en omfattande bok i gynekologi sedan utbildningen) Enligt den får 50% av de med blödning i tidig graviditet (

  • AnonymaAnna

    ( va konstigt? Den verkar inte vilja ta med slutet, testar igen)

    Tänk att en sådan outgrundlig förtvivlan så snabbt kan bytas till en ofantlig glädje! Har nu dessutom läst i missfall i min gynekologibok (är själv läkare så jag har en omfattande bok i gynekologi sedan utbildningen) Enligt den får 50% av de med blödning i tidig graviditet (

  • AnonymaAnna

    ( va konstigt?? Gör ett sista försök! )

    Tänk att en sådan outgrundlig förtvivlan så snabbt kan bytas till en ofantlig glädje! Har nu dessutom läst i missfall i min gynekologibok (är själv läkare så jag har en omfattande bok i gynekologi sedan utbildningen) Enligt den får 50% av de med blödning i tidig graviditet (

  • AnonymaAnna

    ( va konstigt? Den verkar inte vilja ta med slutet, testar igen)

    Tänk att en sådan outgrundlig förtvivlan så snabbt kan bytas till en ofantlig glädje! Har nu dessutom läst i missfall i min gynekologibok (är själv läkare så jag har en omfattande bok i gynekologi sedan utbildningen) Enligt den får 50% av de med blödning i tidig graviditet (

  • Lillytroll

    Vilken dag ni har haft! Men sååå glad för eran skull, att ni fick se det lilla hjärtat. So far, so good! Att hjärtat ska börja slå är ju en av dom mest kritiska sakerna, och det har det lilla fröet klarat.

    Blödningen kan ju ha kommit från någon slemhinna också?

    Håller tummarna att ni ser allt tydligare nästa vecka, och slipper fara mellan hopp och förtvivlan.

  • AnonymaAnna

    Slutet som av någon outgrundlig anledning inte kom med skulle vara:

    ..av de med blödning får 50% missfall, men ser man ett hjärta minskar risken till 3%!!

    Så nu skall jag bara försöka sluta noja så gått det gått det går. Har bara kommit minimalt med brunt under dagen, hoppas slippa mer av det också för även om det vanligen är ofarligt så blir man ju orolig av det. De såg inget blod i livmodern eller från livmodertappen så det kan ju komma från vad som helst. Fick börja md lutinus igen efter en veckas uppehåll för att optimera för den lilla!

    Lillytroll: tack! Hjärtat var iallafall tydligt och klart när det väl dök upp så jag hoppas att vi kan se ännumer redan nästa gång, även om ett tickande hjärta är bra nog just nu :)

  • Anonym (5+3)

    Jag fick "inte gravid" på BIM. 4+4 fick jag "gravid 1-2 veckor", 4+5 fick jag "gravid 2-3 veckor" och på 5+3 fick jag "gravid 3+". Med andra ord har du ett par dagar på dig, men vore jag du skulle jag försöka låta bli att testa...men vet att det är svårt.

    Idag är jag i alla fall snart i vecka 20 och bebis mår toppen :)

  • Snuppa

    Hej alla!! Hoppar på denna tråd!! Jag och min partner har försökt att få barn nu i 4 månaders tid och idag tog jag ett gravtest. Det var negativt ( ska ha min mens på lördag om 3 dagar) har aldrig haft så stora bröst som jag har nu och har en lätt metallsmak i munnen och ca 4-5 dagar efter ägglossning hade jag som mensvärk och stickningar. Har haft mycket flytningar och gråter till allt!! Är jag bara skengravid?? Eller finns det ett hopp? Är såå tacksam för svar!! Kram till er alla

Svar på tråden CB 2-3 i v 5+1