• Anonym (N)

    Jag går inte ner i vikt, har jag ämnesomsättningsproblem?

    Jag har tidigare aldrig haft problem att gå ner i vikt när jag har velat och vet exakt hur jag ska äta för att minska i vikt. Men nu funkar det plötsligt inte längre. 

    Jag äter mellan 500-1000 kcal per dag, aldrig över detta. Har ätit så i nästan fyra månader nu utan att lyckas minska i vikt. Ibland går jag upp 2 kg och ibland ner lika mycket. Men aldrig mer än så. Det kan också hoppa ganska mycket från en dag till en annan. Har märkt att jag väger som mest innan mens och som minst dagen efter att den har slutat, men det är väl bara normalt. 

    Jag väger mig alltid utan kläder, vid samma tidpunkt, efter toabesök och innan frukost. 

    För ett tag sedan gjorde jag IVF och fick två hormonbehandlingar med kort mellanrum. Det är efter det som dessa problem uppkom. Nu undrar jag om hormonbehandlingarna kan ha sabbat min ämnesomsättning? Jag borde som sagt ha gått ner ett par kilo under dessa fyra månader, men jag hoppar alltså mellan 2 kg mer än startvikten och 2 kg under. 

    Någon annan som fått dessa problem av IVF? 

  • Svar på tråden Jag går inte ner i vikt, har jag ämnesomsättningsproblem?
  • Anonym (.)

    Äter du mycket salt?

    Är du verkligen HELT säker på att du håller dig inom kalorigränsen? Väg och bokför varenda grej du stoppar i dig så att du verkligen har koll. Om du inte går ner är det troligaste att du äter mer än du tror.

    Jag har gått ner 30 kilo sedan oktober. I perioder - ibland flera veckor - har jag stått still i vikt, trots att att jag skött kosten exemplariskt. Har bara fortsatt envist och förr eller senare har det rört sig neråt igen. Slutade salta maten (äter kelp för jod istället) och det gjorde en hel del för vikten, för jag hade bundit massor av vatten i kroppen. När man äter smalt är det lätt hänt att man översaltar för att få det att smaka nåt. Efter en månad ställer smaklökarna om sig om man lägger av med det.

  • sportpappa

    Även om du har problem med ämnesomsättningen så är det omöjligt att gå upp eller hålla vikten om du gör av med mer energi än du stoppar i dig eftersom energin måste tas från något. Vid kaloriunderskott så tas då energin från kroppen vilket leder till viktnedgång.
    Gissningsvis så stämmer inte de framräknade 500-1000 kcal. 

    Har du någon övervikt att ta av?

    Vad gör du på dagarna? Arbetar du, rör du på dig under dagen och tränar du något? Allt du gör ökar din energiförbrukning.

    Att du går upp och ner ett par kg från dag till dag är inget konstigt utan det beror på vätskebalans och mag/tarminnehåll.

  • Anonym (N)
    Anonym (.) skrev 2015-05-29 12:05:58 följande:

    Äter du mycket salt?

    Är du verkligen HELT säker på att du håller dig inom kalorigränsen? Väg och bokför varenda grej du stoppar i dig så att du verkligen har koll. Om du inte går ner är det troligaste att du äter mer än du tror.

    Jag har gått ner 30 kilo sedan oktober. I perioder - ibland flera veckor - har jag stått still i vikt, trots att att jag skött kosten exemplariskt. Har bara fortsatt envist och förr eller senare har det rört sig neråt igen. Slutade salta maten (äter kelp för jod istället) och det gjorde en hel del för vikten, för jag hade bundit massor av vatten i kroppen. När man äter smalt är det lätt hänt att man översaltar för att få det att smaka nåt. Efter en månad ställer smaklökarna om sig om man lägger av med det.


    Jag är helt säker på det, ja. Jag har ett kostschema som jag äter enligt och inte avviker en millimeter från och som förut fungerat perfekt. 

    Jag äter salt, men absolut inte mer än vanligt. Eftersom jag dricker ganska mycket vatten vågar jag inte ta bort saltet heller, för jag vill ju inte ha någon obalans i kroppen. Använder dock mest örtsalt. 
    sportpappa skrev 2015-05-29 12:14:06 följande:

    Även om du har problem med ämnesomsättningen så är det omöjligt att gå upp eller hålla vikten om du gör av med mer energi än du stoppar i dig eftersom energin måste tas från något. Vid kaloriunderskott så tas då energin från kroppen vilket leder till viktnedgång.
    Gissningsvis så stämmer inte de framräknade 500-1000 kcal. 

    Har du någon övervikt att ta av?

    Vad gör du på dagarna? Arbetar du, rör du på dig under dagen och tränar du något? Allt du gör ökar din energiförbrukning.

    Att du går upp och ner ett par kg från dag till dag är inget konstigt utan det beror på vätskebalans och mag/tarminnehåll.


    Jag har trott att det är precis som du skriver, men nu fattar jag plötsligt ingenting längre. Jag är 100 % säker på att jag äter 500-1000 kcal per dag och inte mer. 

    Jag har ingen övervikt utan är redan normal/smal, men jag vill ner i samma vikt som jag hade innan behandlingarna och då är det alltså ett par kg jag vill bli av med. Just nu passar inte jeansen jag hade innan och även brösten är större vilket jag tycker är jobbigt eftersom jag redan har stor byst (E-kupa) och inte vill ha större. 

    Jag arbetar på kontor, men rör på mig genom promenader, ca 1 timme per dag. Tränar inget utöver det. 
  • Anonym (N)
    sportpappa skrev 2015-05-29 12:14:06 följande:

    Även om du har problem med ämnesomsättningen så är det omöjligt att gå upp eller hålla vikten om du gör av med mer energi än du stoppar i dig eftersom energin måste tas från något. Vid kaloriunderskott så tas då energin från kroppen vilket leder till viktnedgång.

    Gissningsvis så stämmer inte de framräknade 500-1000 kcal. 

    Har du någon övervikt att ta av?

    Vad gör du på dagarna? Arbetar du, rör du på dig under dagen och tränar du något? Allt du gör ökar din energiförbrukning.

    Att du går upp och ner ett par kg från dag till dag är inget konstigt utan det beror på vätskebalans och mag/tarminnehåll.


    Förresten låg jag stadigt på 800-1000 kcal under IVFerna, men jag ökade ändå 4 kg då. Jag tog upp det med de på kliniken som sa att det var helt normalt eftersom jag fick så höga hormondoser (dubbla normala dosen).
  • PerG
    Anonym (N) skrev 2015-05-29 12:41:28 följande:

    Förresten låg jag stadigt på 800-1000 kcal under IVFerna, men jag ökade ändå 4 kg då. Jag tog upp det med de på kliniken som sa att det var helt normalt eftersom jag fick så höga hormondoser (dubbla normala dosen).


    Nånting stämmer ju inte. Om man inte är extremt inaktiv då!?. Du kan ju inte skapa energi ur ingenting!

    Antingen har man större kaloriintag (felberäknat eller missade kalorier i bokföringen) mindre förbrukning eller så är man som en växt och tar upp koldioxiden i luften med klorofyll eller nåt.. ;)
  • Anonym (Mor)

    500-1000 är väldigt lite, nyfiken på vad du äter. Skriv vad och hur många gram här så vi får se!

  • Anonym (.)
    Anonym (N) skrev 2015-05-29 12:41:28 följande:
    Förresten låg jag stadigt på 800-1000 kcal under IVFerna, men jag ökade ändå 4 kg då. Jag tog upp det med de på kliniken som sa att det var helt normalt eftersom jag fick så höga hormondoser (dubbla normala dosen).
    Om du gick upp det väldigt snabbt så är det ju inte fett det handlar om, utan vätska.  4 kilo motsvarar ju 28 000 extrakalorier och du kan inte trotsa naturlagarna och gå upp så mycket fett på ett underskott.

    Om du är uppsvälld i kroppen kan det ju vara förklaringen till varför bantningen inte funkar. Ät mycket gröna bladgrönsaker och andra grönsaker, skippa saltet, ät lite kelp varje dag och drick tillräckligt med vatten, så kommer kroppen säkert frigöra en hel del vätska. Så blev det för mig iallafall. Mina ringar blev t.ex. för stora bara på en vecka utan salt.
  • Anonym (.)
    PerG skrev 2015-05-29 13:03:00 följande:
    Nånting stämmer ju inte. Om man inte är extremt inaktiv då!?. Du kan ju inte skapa energi ur ingenting!

    Antingen har man större kaloriintag (felberäknat eller missade kalorier i bokföringen) mindre förbrukning eller så är man som en växt och tar upp koldioxiden i luften med klorofyll eller nåt.. ;)
    Även en komapatient går ner i fettvikt av att inta 500-1000 kcal om dagen. Basalförbrukningen är ju flera hundra kcal över 1000 oavsett aktivitetsgrad.
  • Anonym (N)
    Anonym (.) skrev 2015-05-29 13:50:41 följande:

    Även en komapatient går ner i fettvikt av att inta 500-1000 kcal om dagen. Basalförbrukningen är ju flera hundra kcal över 1000 oavsett aktivitetsgrad.


    Det beror ju på vem man är. Jag har räknat ut att min basala ämnesomsättning ligger på ca 1350 kcal/dag.
  • Påven Johanna

    Det har inte blivit någon psykisk hang up för dig här, tror du? Du är väl samma person som var oroad redan under behandlingen för att du skulle öka i vikt? Du som frös in ägg?

Svar på tråden Jag går inte ner i vikt, har jag ämnesomsättningsproblem?