• Anonym (ung mamma)
    Äldre 29 May 12:53
    1323 visningar
    6 svar
    6
    1323

    gravid igen dottern 6v

    Hej, jag har en dotter om är 6v idag och upptäckte just att jag är gravid igen. Det känns omtumlande. Jag tror inte att jag orkar med en graviditet igen så här snabbt. Samtidigt vill jag ha ett syskon till min dotter i framtiden. Sambon är jätteglad och vill att vi håller. Jag vet inte om jag skulle klara av att göra en abort det känns som att döda vårt barn, men jag är inte så lycklig över att vara gravid nu. min sambo jobbar mycket och vi har precis köpt vår första lägenhet på tre rum den är nyrenoverad och är perfekt för oss vi hamnar då att flytta i framtiden eftersom det blir för litet för 4. Ekonomiskt blir det också tufft med ett barn till då jag har lägsta föräldrapenningen eftersom jag ännu inte hunnit börja jobba. Men abort känns heller inte som ett alternativ, jag kan inte. Samtidigt är jag rädd för att jag går in i väggen om jag behåller.

  • Svar på tråden gravid igen dottern 6v
  • Anonym (Oj)
    Äldre 29 May 14:08
    #1

    Hej! Min första tanke var oj, vad snabbt. Mitt avslag höll på i typ 6v och först då hade vi sex pga infektionsrisk medan man fortfarande blöder.

    Vad fick dig att misstänka graviditet?

    Det är bara ni som kan avgöra om det är läge för ett barn till eller inte. Förklara för din sambo hur mkt "hjälp" du behöver...

  • Anonym (ung mamma) Trådstartaren
    Äldre 29 May 14:48
    #2

    Jag blödde bara 2v efter förlossningen så efter det hade vi sex då allting kändes bra. Tyvärr glömde vi kondomen och jag helammar så trodde först inte att jag inte skulle bli gravid och tog därför inget akut p-piller för ville inte riskera ammningen. Nu har jag tagit ett test som visade positivt.

  • Anonym (C)
    Äldre 29 May 14:53
    #3

    Men du tror inte det är så att det finns kvar hcg efter graviditeten med dottern? Det kan finnas kvar i kroppen i över 2 månader...

  • Anonym (A)
    Äldre 29 May 15:02
    #4

    Om du helammar, inte fått tillbaka mensen samt att ditt barn är under 6 månader så är det ett hyfsat effektivt preventivmedel. Tror det ska skydda till 97-98 %. Viktigt att det aldrig går mer än 3 timmar mellan amningarna.

    Jag funderar också på om du har kvar hormonet bara. Vad var det som fick dig att misstänka att du var gravid igen? Har du några symtom?

  • Anonym (ung mamma) Trådstartaren
    Äldre 29 May 15:55
    #5

    Jag tog ett graviditetstest för att jag har varit lite orolig eftersom vi hade oskyddat sex men känner nog inga andra symptom, eller jag är ganska trött och hungrig men jag helammar och har en bebis så det är inte så konstigt. Hoppas det bara är hcg som finns kvar i kroppen der har jag inte tänkt på.. :) tack!

  • Anonym (bm)
    Äldre 30 May 00:40
    #6
    Anonym (A) skrev 2015-05-29 15:02:41 följande:

    Om du helammar, inte fått tillbaka mensen samt att ditt barn är under 6 månader så är det ett hyfsat effektivt preventivmedel. Tror det ska skydda till 97-98 %. Viktigt att det aldrig går mer än 3 timmar mellan amningarna.


    Rätt, förutom att det inte finns timgränser, det väsentliga är att inte ge tillägg utan bara amma på barnets signaler. 
Svar på tråden gravid igen dottern 6v