• Anonym (känns sådär)

    Inte bry sig om klädkoden?

    Min man har en kusin som ska gifta sig i sommar. Klädkod Högtidsdräkt. Alltså frack ( kvällstid ) och aftonklänning eller balklänning. Min svägerska är gravid ich tycket att klänning är jättebesvärligt. Hon tänker därför helt enkelt strunta i långklänning och gå dit i byxor och tunika. Eftersom svägetskan är rätt tongivande i familjen har andra svägerskan också tänkt strunta i klänningen. Och svärmor. I nuläget är det bara jag som faktisk kommer att respektera brudparets önskan och använda långklänning. Har pratat med svägerskorna men de tycker inte att det gör något. Har skvallrat till brudparet och bruden är lite besviken, men hon kan ju inte gärna tvinga folk. Detta handlar inte om att folk inte har råd, utan bara om nonchalans. Urtrist.

  • Svar på tråden Inte bry sig om klädkoden?
  • Anonym (F)

    Vet du om det är ett stort eller litet bröllop? Är det många bjudna så kommer ju dom få sticka ut och det kommer ju bli mest obekvämt för dom själva. Är det väldigt få och hälften eller fler inte klär sig "rätt" så blir det ju lite trist - dels för dom som faktiskt följer koden om dom hamnar i minoritet och dels för brudparet då.. 
    Att hon som är gravid inte kan klämma i sig i en sådan klänning har nog dom flesta förståelse för dock..

  • Anonym (F)

    Kan ju tillägga att jag själv skulle skämmas om jag kom så underklädd till ett bröllop med den klädkoden..

  • Anonym (anonym)

    Tycker att det är lite respektlös att inte följa klädkoden. Förstår absolut den gravida men om jag var henne så skulle jag prata med brudparet och förklara. Då är det nog inga problem. Men att fler hakar på "bara för att" är löjligt!

  • Lena

    Det finns en hel del inte så dyra festklänningar som gravida kan ha. Jag tycker det är respektlöst att inte klä upp sig alls.

  • Pirum

    Det finns ju hur många långklänningar som helst som är avskurna under bysten och därmed har plats för en gravidmage. Det måste ju inte vara en prinsessklänning liksom. En vanlig långklänning, ja till och med en lång vardagsklänning skulle funka om man klär upp den med smycken, fixar håret osv.

  • Anonym (känns sådär)

    Det kommer rätt många personer, ca 100. Bröllopet är i en stor fin kyrka mitt i stan och en påkostad middag väntar efteråt. Häst o vagn o grejer för brudparet. Så ja - svägerskan lär skämmas.

  • Anonym (Anna)

    Hon behöver ju inte ha klänning, en lång kjol och topp funkar ju bra, vilket kanske är bekvämare. Själv tycker jag att klänning låter bekvämare än byxor över en gravidstor mage. Antar att det är kvällsbröllop, annars skulle det väl vara mör kostym istället och då är ju kjolen kortare.

  • Anonym (respektera)

    Klädkoden respekterar man, annars stannar man hemma.
    Och svägerskan skulle kunna följa klädkoden trots graviditet, om hon velat.Han använder utan tvekan graviditeten som ursäkt för att slippa anstränga sig.

  • Anonym (respektera)
    Anonym (respektera) skrev 2015-05-30 06:31:40 följande:

    Klädkoden respekterar man, annars stannar man hemma.
    Och svägerskan skulle kunna följa klädkoden trots graviditet, om hon velat.Han använder utan tvekan graviditeten som ursäkt för att slippa anstränga sig.


    'hon skulle det givetvis stå.
  • Anonym (Anna)

    Det verkar vara många av gästerna som inte uppskattar klädkoden? Då kan man ju fundera på hur välvald koden var.

  • Anonym (F)
    Anonym (Anna) skrev 2015-05-30 06:44:49 följande:

    Det verkar vara många av gästerna som inte uppskattar klädkoden? Då kan man ju fundera på hur välvald koden var.


    Fast är 3 av 100 verkligen många?
    Hade dom haft klädkoden kavaj kanske 95% hade reagerat. Det är ju ingen här som har någon aning om vilka dom är och i vilka kretsar man rör sig. Det jag däremot vet är att det är helt omöjligt att göra 100 olika individer nöjda med ett beslut.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (F) skrev 2015-05-30 09:20:58 följande:

    Fast är 3 av 100 verkligen många?

    Hade dom haft klädkoden kavaj kanske 95% hade reagerat. Det är ju ingen här som har någon aning om vilka dom är och i vilka kretsar man rör sig. Det jag däremot vet är att det är helt omöjligt att göra 100 olika individer nöjda med ett beslut.


    Nej 3 av 100 är inte så många. Det framgår inte i ts hur många det gäller men det står att det bara är ts som kommer att respektera klädkoden.

    Jag tänker att om man ska bjuda så många som hundra bör man ha koll på gästernas vanor innan man väljer en så "hög" klädkod så att man vet att de flesta har tillgång till den typ av kläder osv. Men om det bara är tre som känner sig obekväma är det en annan sak.

    Jag tycker att det är oartigt att bara strunta i klädkoden, man bör respektera inbjudan såsom den är. Då är det bättre att tacka nej till festen, vilket är helt ok.

    Sen tycker jag att det är lite av ett undantag med den höggravida,men det finns nog andra bekväma alternativ än långbyxor och tunika.
  • Anonym (Minnie)
    Anonym (känns sådär) skrev 2015-05-29 13:47:23 följande:

    Min man har en kusin som ska gifta sig i sommar. Klädkod Högtidsdräkt. Alltså frack ( kvällstid ) och aftonklänning eller balklänning. Min svägerska är gravid ich tycket att klänning är jättebesvärligt. Hon tänker därför helt enkelt strunta i långklänning och gå dit i byxor och tunika. Eftersom svägetskan är rätt tongivande i familjen har andra svägerskan också tänkt strunta i klänningen. Och svärmor. I nuläget är det bara jag som faktisk kommer att respektera brudparets önskan och använda långklänning. Har pratat med svägerskorna men de tycker inte att det gör något. Har skvallrat till brudparet och bruden är lite besviken, men hon kan ju inte gärna tvinga folk. Detta handlar inte om att folk inte har råd, utan bara om nonchalans. Urtrist.


    Helt OK för din svägerska om hon är höggravid. De andra är bara respektlösa.
  • Whitehorse1979

    Alla är respektlösa och pinsamma.

    När brorsan gifte sig var det en från brudens familj som sket i klädkoden.Hon hade typ marknadscapri,linne,skjorta och sjukt fula sandaler.

    Alla andra var uppklädda till tänderna.

  • sextiotalist

    Att som kvinna leva upp till klädkoden "högtidsdräkt" är väldigt enkelt. Förvisso gäller aftonklänning eller balklänning, men med dagens mode, så är det mycket som lever upp till detta.
    Så en enkel långklänning för kvinnan går bra. För mannen är det mer låst, frack är en frack (kan ersättas med uniform eller folkdräkt, högtidsdräkten givetvis). Så din gravida svägerska kan nog utan att ruinera sig hitta en bekväm elegant klänning att ha på sig

Svar på tråden Inte bry sig om klädkoden?