• Libra1

    Mens trots Synarela

    Hej!

    Jag undrar om någon har varit med om att mensen har kommit fast att ni sprayar med Synarela?

    Jag har sprayat 1 puff morgon och kväll sedan 21 mars och har nu börjat blöda och har enormt ont. Tyckte det kändes som ägglossning för 2 veckor sedan. Var då på IVF-kliniken och gjorde ett VUL. Läkaren sa att jag då hade en cysta. Troligtvis var det bara ägglossning på g. Jag frågade om det ens var möjligt och läkaren sa nej. Men nu har jag då fått mens ändå. Märkligt!

    I tisdags höjde jag dosen till 2 puffar morgon och kväll. Kanske jag har starka hormoner? Minipiller fungerade inte alls på mig. Så det fick bli Synarela.

    Jag har misstänkt endometrios och skulle ta Synarela för att slippa mens och smärta.

    Finns det några andra alternativ om inte Synarela fungerar? Någon som har några tips? Hur har det varit för er?

    Jag blir så trött på det här!!! :(


  • Svar på tråden Mens trots Synarela
  • fröken fegis

    Min enda erfarenhet av Synarela var inför vår IVF, jag började spraya 1 vecka före beräknad mens och den kom sen exakt som den skulle även fast jag fortsatte spraya. Har aldrig hört att man sprayar med synarela för att slippa mens? Men man kanske använder den i olika syften?

  • Libra1

    Jag använder den eftersom min läkare misstänker endometrios. Om man slipper mens så slipper man den extrema smärtan som det ger. Synarela stänger av kroppens egna hormonproduktion. Men tydligen har jag haft för låg dos. Fick mens i alla fall. Men har inte haft det sedan mars. Så lite har den hjälpt. :)


    fröken fegis skrev 2015-05-29 17:50:36 följande:

    Min enda erfarenhet av Synarela var inför vår IVF, jag började spraya 1 vecka före beräknad mens och den kom sen exakt som den skulle även fast jag fortsatte spraya. Har aldrig hört att man sprayar med synarela för att slippa mens? Men man kanske använder den i olika syften?


  • fröken fegis
    Libra1 skrev 2015-05-29 22:22:50 följande:

    Jag använder den eftersom min läkare misstänker endometrios. Om man slipper mens så slipper man den extrema smärtan som det ger. Synarela stänger av kroppens egna hormonproduktion. Men tydligen har jag haft för låg dos. Fick mens i alla fall. Men har inte haft det sedan mars. Så lite har den hjälpt. :)


    Ok. Jag visste inte att Synarelan användes så. Konstigt då att man ska få en blödning när man sprayar inför IVF, men det kanske är för att man bara har sprayat så kort tid då (en vecka).
  • Libra1

    När man använder Synarela inför IVF så börjar man på cykeldag 21. Då får man blödning som vanligt. Blir sedan nedreglerad efter ca 2 veckor. Alltså får man ingen mer ägglossning. Då börjar man med sprutor istället.

    Vid endometrios börjar man på cykeldag 2 och får ingen ägglossning eller mens efter det alls. Men för vissa hjälper Synarela dåligt och man kan få ägglossning och mens ändå, som i mitt fall. Jag behövde högre dos.


  • fröken fegis
    Libra1 skrev 2015-06-03 17:36:28 följande:

    När man använder Synarela inför IVF så börjar man på cykeldag 21. Då får man blödning som vanligt. Blir sedan nedreglerad efter ca 2 veckor. Alltså får man ingen mer ägglossning. Då börjar man med sprutor istället.

    Vid endometrios börjar man på cykeldag 2 och får ingen ägglossning eller mens efter det alls. Men för vissa hjälper Synarela dåligt och man kan få ägglossning och mens ändå, som i mitt fall. Jag behövde högre dos.


    Ok. Då förstår jag! :)
Svar på tråden Mens trots Synarela