• Anonym (villbytayrke)

    Arbete inom missbruksvården?

    Jag är 31 år och vill SÅ gärna arbeta inom socialtjänsten, väldigt gärna med människor som hamnat snett pga missbruk, familjesituationer, hedersuppdrag osv och gärna med barn & ungdomar, familjehem.

    Har fått chans att läsa en YH utbildning på 2 år, som resulterar att jag blir "skötare inom psykiatri". Är utbildad usk sedan tidigare men har sedan ett par år tillbaka en ledande arbetsbefattning inom ett helt annat yrke, därav mitt anonyma inlägg.

    Jag har nu också fått in foten hos kommunen på ett hem för ensamkommande flyktingbarn samt på ett privat familjehem, som erbjuder mig timvikariat vid sidan av mitt fasta arbete - det är SÅNNA saker jag vill arbeta med! 

    Men, nu till min fråga. Är denna YH-utbildningen en bra utbildning? 

    Vad ligger man på rent lönemässigt, som "yh-utbildad skötare inom psykiatri" ? *förstår att det kan skilja sig, men berätta gärna vad det ligger på där just du bor.

    Hemskt tacksam för alla era råd och tips!

  • Svar på tråden Arbete inom missbruksvården?
  • Anonym (villbytayrke)

    Tror dessvärre jag har för låga betyg för det :( 

    Funderar dock på att göra högskoleprovet? 

  • Anonym (villbytayrke)

    Sen har jag hus, tre barn och sambo med heltidsjobb så att flytta går ju inte. Jag är fast här i en lite mindre ort där utbudet inte är så stort. 

    Närmsta stället där det finns fler utbildningar är ca 1,15min bort med bil. Får jag isf pendla fram och tillbaka varje dag? blir extremt tufft att göra det i flera år som utbildningen tar..

  • Långbenopluto
    Anonym (villbytayrke) skrev 2015-05-29 18:01:49 följande:

    Tror dessvärre jag har för låga betyg för det :( 

    Funderar dock på att göra högskoleprovet? 


    Du kan alltid läsa upp dina betyg via komvux. Du kan även göra högskoleprovet.
Svar på tråden Arbete inom missbruksvården?