• Anonym (lantisen)

    Sverige är så förbannat Stockholmscentrerat

    Nu kommer väl alla miljoner Stockholmare kasta skit på mig men jag tycker Sverige börjar bli, eller snarare varit alldeles för länge, Stockholmscentrerat. Allt kretsar kring vad som ska vara bra för Stockholmarna.

    Höj bensinskatten så folk slutar åka bil där det ändå inte behövs bilar för att det finns en någorlunda fungerande kollektivtrafik. Ute på landet där man har flera mil mellan hus och affär och har starkt behov av bil det tar vi ingen hänsyn till. Höj bensinskatten, höj fordonsskatten. 

    Rösta på oss annars blir det ingen Förbifart Stockholm. Vadå Förbifart? Skiter väl jag i, jag som bor hundra mil från Stockholm har inget behov av nån Förbifart. Jag vill hellre att ni koncentrerar er på att även landsbygden har det bra och slutar dra ner på vårdcentraler, sjukhuspersonal, slutar höja bensinskatten och sparka på de som redan ligger.

    De gånger jag besökt Stockholm ser jag ändå hundratals bilar som åker på vägarna, så det där med bensinskatten hade visst ingen betydelse där det tydligen var tänkt att göra betydelse.

    Sänk mjölkpriset så alla snåla individer kan köpa mjölk och så mjölkbönderna på landet får det ännu sämre ställt.

    Sen ska det stressas så jäkla mycket. Gnälls på att bussen inte kommer i tid. Här är vi glada om bussen kommer alls eller om det ens finns någon buss.

    Bor man på landet får man sneda blickar på sig och flyttar man dit frivilligt som flera av mina bekanta gjort (från Stockholm dessutom) så blir man dumförklarad. "Jaha ska ni ut i skogen och leva på kottar och bär?" heter det.

    Så fort Melodifestivalen kommer till Sverige då ska den till de stora metropolerna Stockholm, Malmö, Göteborg. Ingen som vill se Eurovision uppe i vackra orter som Kiruna, Hagfors, Mora, Örnsköldsvik?

    Majoriteten TV-program kommer från storstäderna, Halv 8 Hos mig, hur ofta är det i nån mindre ort exempelvis?

    Lyftet var väl när Skid-VM kom till Falun, men då gnälls det väl över att det är långt att åka från Stockholm...

    När Sälens skidort börjar bli poppis talas det om att bygga ut flygplatsen så alla storstadsbor snabbt kan ta sig dit utan att trängas med lantisar på tåget. Vadå miljövänligt? Då ska lokalbefolkningen där tvingas utstå massa flygavgaser. Kanske ska bygga Förbifart Sälen så att flygen får ta en miljövänligare omväg? Eller kanske bättre upp, rusta upp järnvägen och bygga ut till Sälen istället för att lägga ner den.

    Ska det byggas tåg då är det bara Stockholm-Göteborg/Malmö som prioriteras. Det finns folk som åker på de andra järnvägarna också bara det att den blir mer och mer övergiven pga dess skick till fördel för bussar eller bilar... som snart heller knappt går att åka med pga straffskatter som läggs på och som ingen i storstan bryr sig om ett dyft för de har ju sin kollektivtrafik, nattbussar, pendeltåg och allt det där.

    Kommer det trender till storstan så förväntas resten av landet apa efter....

    Flera gånger har jag funderat på att flytta till Stockholm för att slippa bråka med dåliga vägar, obefintlig kollektivtrafik, dåligt utbud av mataffärer, obefintligt politiskt stöd, m.m. Men sen tänker jag, hur f*n mår de där nere egentligen? Stress, stress, stress, osv.... Gnäll och tjaffs om massa förbifarter, kollektivtrafik, småsaker. 

    Tittar man i insändarsidan i Metrotidningen så är det bara småsaker som gnälls på. Herregud. Det finns barn och familjer ute i världen som svälter, som lider pga krig och elände. Och folk klagar på att någon råkar ha hunden på fel plats på bussen.... Sorgligt var ordet.


    Sluta centralisera samhället så förbannat och låt alla vara med istället för att sparka på de som redan ligger. Ni är nog bara jvligt avundsjuka på att vi har det så lugnt och fridfullt här uppe.

  • Svar på tråden Sverige är så förbannat Stockholmscentrerat
  • Rocket Mania

    Oj, nu känner jag inte riktigt igen mig här.

    Ett gäng av sakerna du rabblar upp har helt naturliga förklaringar eller är rent felaktiga.

    1. Eurovision skulle aldrig få plats i Kiruna eller dylikt. Vilka hotell ska husera alla artister, scenarbetare, journalister och entourage som varje land har med sig? Och vilken arena skulle ha plats för arrangemanget?

    2. Halv åtta hos mig är ju utspritt över hela Sverige och till och med folk bosatta utomlands!

    3. Att dina vänner uttalar sig så dumt om att flytta ut på landet säger väl mer om dina vänner än om Stockholmare?

    4. Att linjer mellan storstäder prioriteras beror med all sannolikhet på att det är där folk vill åka. De bygger inte ut tågen mellan storstäderna för skojs skull.

    5. Sälen börjar bli poppis? Har inte Sälen varit poppis sedan 80-talet? Och att turistnäringen i Sälen vill bygga ut och bygga flygplats betyder troligen att turistnäringen i Sälen tror de kommer fler turister då. Inte bara från Stockholm utan från andra delar av Europa och världen. Med en flygplats är det lättare att locka dit turister längre bort ifrån.

    Jag har full förståelse för andra fåniga saker, exempelvis att vissa (oftast inflyttade) Stockholmare beter sig som om Stockholm skulle vara värsta balla storstan i världen, men de sakerna du tar upp känns inte speciellt rättvist att skylla på Stockholm och Stockholmarna.

  • Christi38

    Det var inte mycket jag kände igen där heller även om jag kan hålla med om att en del beteenden är riktigt löjliga men det finns det på andra håll i landet med ;)

    Kan dock hålla med om att det kan finnas en STRESS här emellanåt, men den är väl olika påtaglig för olika personer... Och helt och hållet på dagsformen känner jag personligen. Jag kan som motpol stressen här även bli rejält stressad när det går långsamt på andra håll i landet med ;0)

    .

  • Steven01

    Det lantisar alltid missar när det kommer till varför landsbygden avbefolkas är den enkla sanningen att kvinnorna flyttar därifrån. Det är alltså inget med bensinpriser att göra, det går inte att träffa en partner där alltså flyttar även männen (ibland, en del bor med lilla mamma)

  • sextiotalist

    Och det spelar ingen roll var du bor i världen, det sägs samma sak om alla huvud/storstäder
    Sälen var poppis redan under 70-talet

  • Uggletorparn

    Hej, en Stockholmare här. Jag hoppas din poäng var att samhället blivit Stockholmsfixerat, för inget av det du nämner har med personer som bor i Sthlm att göra. Mycket av det du skriver håller jag inte med om och en  del saker är rent felaktiga:

    Ersättningen till mjölkbönderna är i första hand en förhandling mellan stora mejerier såsom Arla och bönderna. Och en monopol/oligopol-situation med för få mejerier. Vad har det med Stockkhomm att göra? Arla är väl danskägt?

    Bensinskatten höjs för att miljöpartiet/regeringen vill växla över till miljövänligare bränslealternativ. Miljöpartiet är starka i vissa frågor. Miljöpartiet  är inte starka i Stockholm. Så hur menar du att det är Stockholmcentrerat? Vad tycker din riksdagsman?

    Kollektivtrafiken fungerar bitvis riktigt illa i Stockholm så jo, jag har rätt att klaga. Du säger att du blir glad om din buss kommer överhuvud taget. Då ska du klaga hos ditt bussbolag, det har inget med Sthlm att göra. Har du förresten varit med om när det blir stopp i T-banan i rusningstrafik och alla människor måste åka buss istället? Du kommer inte ens  på bussen  för att det är så trångt.

    Att döma Sthlm efter insändarsidor i Metro är befängt. Läs Metro i andra landsändar så får du se att det är exakt samma insändare där.  Copy Paste hos redaktören. Om du tycker det är gnäll och Sthlm borde fokusera på svältande barn istället, vad var det du själv just skrev? Det är dessutom Metros redaktion som bestämmer vad som ska  publiceras. Inte representativt för Sthlmare.

    Förbifarten? Jadu. Sthlm är byggt på öar. Med Essingeleden som blodåder, anpassad  för  kapacitet för typ 1960-talet. Du skiter i förbifarten, men framför allt de varutransporter som går på långtradare/lastbil norr-söder och tvärtom gör inte det. Personligen skulle  jag  vilja se en växling till  tågtransporter, men  med undermålig infrastruktur,  ständiga signalfel och ett Sthlm med getingmidja kring centralen  och södra station finns inte mycket  kapacitet kvar. Såvida men inte börjar  gräva rejäla tunnlar för tågen.

    Du blir stressad av Stockholm. Det är bara  att låta bli att åka hit. Jag älskar stan och blir aldrig det minsta stressad.

    Egentligen fattar jag inte din poäng i ditt inlägg. Vart vill du komma? Du skriver också "sparka  på dem  som ligger". Vem är det som ligger? Skapa dina egna  förutsättningar skulle jag säga. Sluta gnäll och kom  med konstruktiva förslag istället.

  • Anonym (Lulää)

    Kan ärligt säga att jag känner igen mig i en del av det du säger. Känns som att vi är väldigt bortglömda här uppe i landet. Bor längst kusten i Luleå och när man säger till någon som bor söderut var man kommer ifrån får man genast kommentarer som: "Jaha, då är du van vid mycket mygg va?" eller "Men fy, hur kan du bo där, där det är så kallt.." eller också "Jaha, men vet du. Jag har en kompis som bor i Sundsvall. Känner du h*n?". Nej, jag känner inte din kompis i Sundsvall. Det är över 50 mil emellan. Nej, det är inte mer mygg här uppe än det är nere i landet. Nej, det är inte särskilt kallt här uppe. Skulle snarare säga att vi har skönare klimat här. 

    Så fort som det är något kul ute på turné, exempelvis någon artist, komiker, band, revy, festival osv så åker dom som längst till Sundsvall. Annars är det i mitten av Sverige och/eller ännu mer söderut som det roliga håller till. 

    Min sambo är från Norrköping. Han har aldrig någonsin norr om Stockholm förrän han träffade mig. Han var chockad över hur annorlunda det är här uppe jämfört med hans och hans familjs förväntningar. Hans föräldrar har varit är 2 ggr, hans ena syster 1 gång och hans andra syster har aldrig varit här. Dom påstår att det är så dåligt här. Dom och många andra nere i söder som jag känner. För bara någon dag sedan fick vi dessutom höra från sambons syster (som aldrig varit här) att "ni är ju lite speciella där uppe.." Ska hon komma och säga? Hon ska inte ens uttala sig för hon har inte varit här. Många jag vet som säger saker om Norrland över huvudtaget som aldrig ens har varit här. 

    Att dom i söder dessutom inte vet vad saker och ting heter här uppe. Norrland är över 60 % av landet. Norrland är en landsdel. Om du säger att du ska till "Norrland" och jag frågar vart, så vill jag inte höra "Amen, Norrland.." Det säger inte mig någonting. Om du däremot säger "Västerbotten", "Norrbotten", "Lappland" eller något annat av våra NIO landskap så säger det mer. Om jag ska ner till exempelvis Göteborg så säger jag ju inte att jag ska till "Götaland" och ska jag till Stockholm så säger jag att jag ska till staden "Stockholm" och inte att jag ska till "Svealand". Så det blir exakt samma sak. 

    Jag kan verkligen hålla med om att Sverige tycks centrera om söder. Inte nödvändigtvis Stockholm, men Söder. 

  • Anonym (black)

    Människor bor där dom kan försörja sig.
    Jobben finns i storstäderna, alltså flyttar många dit.
    Jag har bott i Stockholm, i London, och i en liten by i Norrland.
    Jag har trivts på alla ställena, dom har alla gett mig olika saker.
    Om du vill att vi ska respektera varandra och inte döma utifrån vart du bor.
    Var då ett gott föredöme och skriv inte polariserande och dömande inlägg som den här tråden. 

  • Anonym (landet)

    Jag är född och uppvuxen i Sthlm,men flyttade till småland. Jag flyttade för jag blev less på just stressen och att folk är så jäkla självcentrerade i sthlm.
    Allt är så opersonligt,och dom där tågen och pendeltågen som alltid var försenade. Har inte ångrat en dag att jag lämnade sthlm.Cool

Svar på tråden Sverige är så förbannat Stockholmscentrerat