• Gert
    Äldre 29 May 20:14
    2007 visningar
    9 svar
    9
    2007

    Rika svenskar flyttar när utomeuropeiska invandrare flyttar in, enligt ny svensk forskning.

    När ett bostadsområde får en ökning med 3-4 procent utomeuropeiska invandrare börjar svenskarna flytta. Det är dom välbeställda som flyttar först. Det visar ny svensk forskning. 

    Segregationen ökar och Sverige håller på att delas upp efter etnicitet och mellan rika och fattiga, enligt forsknings studierna.

    fof.se/artikel/segregeringen-okar

    Vad ska politikerna göra för att förhindra detta?


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Svar på tråden Rika svenskar flyttar när utomeuropeiska invandrare flyttar in, enligt ny svensk forskning.
  • Cab
    Äldre 30 May 00:58
    #1
    Gert skrev 2015-05-29 20:14:56 följande:

    När ett bostadsområde får en ökning med 3-4 procent utomeuropeiska invandrare börjar svenskarna flytta. Det är dom välbeställda som flyttar först. Det visar ny svensk forskning. 

    Segregationen ökar och Sverige håller på att delas upp efter etnicitet och mellan rika och fattiga, enligt forsknings studierna.

    fof.se/artikel/segregeringen-okar

    Vad ska politikerna göra för att förhindra detta?


    Det där är ett gammalt faktum att svenskarna drar först, sedan etablerade invandrare.
    Sluta lyssna på MP.
  • Lonlel­y Wolf
    Äldre 30 May 01:09
    #2

    Jag är fattig, men flyttade ändå

  • Äldre 30 May 09:52
    #3

    "Hon har djupintervjuat 19 småbarnsmammor om mångfald och svenskhet för sindoktorsavhandling, och berört just frågor om bostadssegregation. Blandade områden anses mer intressanta i intervjuerna, men ändå väljer man bort sådana."

    Lite småkul eftersom kvinnor överlag brukar vara mer positiv till invandring. Men tydligen gäller det inte i ens egna bakgård utan bara i någon annans

  • Gert
    Äldre 19 Jun 12:39
    #4

    Nu har har även SVT uppmärksammat studierna.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/svenskfodda-flyttar-ut-nar-utomeuropeer-flyttar-in

    Bättre sent än aldrig.


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Äldre 19 Jun 18:54
    #5

    En gång när mina (inte närmaste) grannar var tveksamma till att placera barnen i en förskola med under 30% "ursvenskar" hävdade jag att de inte borde hjälpa till att föda segregation och rasism.

    När jag senare pratade med deras barn, upptäckte jag att de inte behärskade svenska språket till fullo. Jag förstod då att detta skulle påverka hela livets läs och skrivförståelse för barnen.

    Så även om det inte handlade om att flytta "utomlands", så hade de nog gjort sina barn en tjänst genom att flytta. Det är inte så lätt att kompensera för det som är under all kritik, och som INTE kan korrigeras med enkla åtgärder och mer eget arbete.

    Det är sannolikt inte heller så lätt att lyckas med något i en förskola splittrad mellan 7-10 språk och kulturer, och där personalen som skall kunna 7-10 språk inte behärskar svenska tillräckligt bra för att nyanserna, grammatiken och uttalet skall komma till sin rätt.

    Integration måste ske med vett och sans, och inte med "tippflak".

  • Elaaun­na
    Äldre 19 Jun 19:29
    #6

    En liten bidrag från mig....invandrar kvinna från Balkan, ej rik men har så det räcker... flyttar från Sverige till ...där det är varmare i alla fall. :)

  • Äldre 19 Jun 20:02
    #7

    Hej Elaaunna,

    Flyttar du för att du längtar tillbaks till Balkan, eller för att Sverige inte känns bra längre?  Att det är varmare pekar mot det förra....

    Glad

  • Upptag­enmeni­nte
    Äldre 19 Jun 20:05
    #8

    Det här är ett välkänt fenomen sedan evigheter. Det är bara det att vi i Sverige inte har haft så stor invandring förrän de senaste årtiondena, så vi har inte sett det på vår egna bakgård förrän nu.

    Det kallas förresten internationellt för "White Flight": sv.wikipedia.org/wiki/White_flight

  • Elaaun­na
    Äldre 19 Jun 20:17
    #9

    Hej Politruken2
    Nej, jag längtar inte tillbaks till Balkan.... :)

Svar på tråden Rika svenskar flyttar när utomeuropeiska invandrare flyttar in, enligt ny svensk forskning.