• Anonym (?)

    Aspergare, förhöjd risk att skada sitt barn?

    Finns det något belägg för det påståendet?


    Jag (mitt barn) har blivit remitterad till barnkliniken. Trots att vi nu gått där en längre tid har inte adekvata prover gjorts och det är mycket i själva vården som blivit eftersatt. Till följd av problemen har barnet en svår sömnstörning. Det här har gjort att jag ringt dem upprepade gånger på sista tiden för att få till stånd vissa saker som i förlängningen gör att barnet kan må bättre. Bristen på sömn påverkar ju liksom hela familjen också.


    Så nu, damp det ner en anmälan hos Socialtjänsten. I den står det kort om varför vi varit på barnkliniken, att jag är trött och utsliten. Sedan står det att man inom teamet samtalat om ärendet två gånger denna vecka och att de nu är rädda att jag ska riskera att göra barnet illa.


    Anmälaren uppger bland annat att "det råder en förhöjd risk för att föräldrar med Asperger eller liknande svårigheter vid uttröttning fysiskt skadar sina barn genom t.ex skakning."


    Så, anmälan som sådan är jag inte ett skvatt orolig över. Den känns bara så onödig. Däremot har jag nu ett tag gått och funderat över det här påståendet. Ju mer jag funderar över det så känns det oerhört diskriminerande att dra en sådan generalisering som läkaren i anmälan gjort avseende Asperger. Inte kan det väl finnas någon vetenskaplig grund bakom det?!

  • Svar på tråden Aspergare, förhöjd risk att skada sitt barn?
  • Anonym (sant)

    Jo, det finns det. Forskning visar tydligt att personer med asberger har sämre tålamod och därför brister i humöret lättare.

  • Madmoiselle
    Anonym (sant) skrev 2015-05-29 21:22:42 följande:

    Jo, det finns det. Forskning visar tydligt att personer med asberger har sämre tålamod och därför brister i humöret lättare.


    Kan du visa mig den forskningen tack!
  • Anonym (?)
    Anonym (sant) skrev 2015-05-29 21:22:42 följande:

    Jo, det finns det. Forskning visar tydligt att personer med asberger har sämre tålamod och därför brister i humöret lättare.


     


    Jag känner till att Aspergare kan ha begränsat tålamod för saker som faller utanför deras intressen, men det innebär väl knappast tålamod i fråga om toleransnivå för påfrestelser? Känns som helt skilda saker.

  • FuckGoggleAskMe

    Vet bara att min sons Asbergerspappa har hett temperament, och det kan min son också ha. Pappan har tagit till våld när han blivit arg eller pressad, men skulle aldrig, aldrig kunna ta till våld mot ett barn. Min son som jag tror har en liten släng av Asbergers, kan slå till någon när han blir pressad, men det blir bättre och bättre med det, jag jobbar på det. Min sons halvbror har Asbergersdiagnos och är hur fredlig som helst, har nog aldrig varit i slagsmål. Jag inser att dessa individuella fall inte hjälper dig, men ändå ... Både pappan och min son har otroligt tålamod om det är något som dom tycker är viktigt, annars har dom uselt tålamod.

  • Anonym (?)

    Jag har en helt otrolig uthållighet när det kommer till att sätta mig själv åt sidan för mina barn. Kan gå flera dygn på minimal sömn utan att det påverkar mitt humör, även om det påverkar t.ex minnet så jag glömmer ringa det där samtalet som jag skulle eller dylikt.


    Däremot har jag svårare att t.ex sitta ner och lösa korsord längre än 10 minuter eftersom det är för enformigt för min smak.

    Jag är övertygad om att de flesta skulle ha gått i väggen för länge sedan om man haft ett barn som vaknat i snitt 15-20 gånger per natt i 1½ års tid. Utan en enda natts avlastning.

  • Aspie

    Ojdå. Precis som alla människor så är även aspergare olika varandra. Jag har t.ex. kanonbra tålamod och många aspergare som jag känner har också det.

  • Anonym (?)

    Väntar på konkret dokumentation som stödjer påståendet...

  • Anonym (sant)

    Klart det finns dokumentation när till och med läkaren säger så..... och soc vet också, tro mig....

    Jag orkar inte googla på en lördag efter en massa forskning... det får du göra själv!

    Men om du inte tror mig pga det så är det upp till dig, jag bryr mig ärligt talat inte.

  • Aniiee

    Jodå, och alla som har astma är blåa i ansiktet och alla som bor i Göteborg är glada hela tiden.....

    Jäkla stolpskott....


    Bokcitat, filmcitat, musikcitat, spelcitat..... har du inget vettigt att säga själv?
  • Aniiee
    Anonym (sant) skrev 2015-05-30 09:37:37 följande:

    Klart det finns dokumentation när till och med läkaren säger så..... och soc vet också, tro mig....

    Jag orkar inte googla på en lördag efter en massa forskning... det får du göra själv!

    Men om du inte tror mig pga det så är det upp till dig, jag bryr mig ärligt talat inte.


    Allmänläkare har ofta ingen koll alls på npfdiagnoser. Det finns ingen grund för sådana påståenden, annat än det finns rent allmänt. "Vem som helst" är lika troligt som "aspie" här.
    Bokcitat, filmcitat, musikcitat, spelcitat..... har du inget vettigt att säga själv?
  • Anonym (-)
    Anonym (sant) skrev 2015-05-30 09:37:37 följande:

    Klart det finns dokumentation när till och med läkaren säger så..... och soc vet också, tro mig....

    Jag orkar inte googla på en lördag efter en massa forskning... det får du göra själv!

    Men om du inte tror mig pga det så är det upp till dig, jag bryr mig ärligt talat inte.


    Så läkare har aldrig fel? Jag vill också se en källa till att aspergare är farliga för sina barn.
  • Anonym (?)
    Anonym (sant) skrev 2015-05-30 09:37:37 följande:

    Klart det finns dokumentation när till och med läkaren säger så..... och soc vet också, tro mig....

    Jag orkar inte googla på en lördag efter en massa forskning... det får du göra själv!

    Men om du inte tror mig pga det så är det upp till dig, jag bryr mig ärligt talat inte.


     


    Jag undrar hur folk skulle reagera om man byter ut "Aspergare" mot "Mörkhyade"?


    Precis lika diskriminerande. Hur mycket tålamod man har, hur man behandlar sina barn mm - är ju högst individuellt och ingenting som kan avgöras utifrån funktionsnedsättning, hudfärg osv. Dumheter.

  • Anonym (-)
    Anonym (sant) skrev 2015-05-30 09:37:37 följande:

    Klart det finns dokumentation när till och med läkaren säger så..... och soc vet också, tro mig....

    Jag orkar inte googla på en lördag efter en massa forskning... det får du göra själv!

    Men om du inte tror mig pga det så är det upp till dig, jag bryr mig ärligt talat inte.


    Det är den som kommer med ett påstående som har bevisbördan, särskilt om det gäller ett kontroversiellt ämne.
  • Anonym (?)

    Anmälan till DO gjord. Fortfarande upprörd över den grova generaliseringen. Skrikandes

Svar på tråden Aspergare, förhöjd risk att skada sitt barn?