• Anonym (Anonym bitter)

    Hon fick mer jobb

    Jag har sedan slutet av förra året ryckt in som timvikarie på en mindre arbetsplats och nu inför sommaren har jag fått ett schemalagt vikariat, eftersom ordinarie personal har semester. Det är jag tillsammans med en till tjej som ska jobba där i sommar och av nyfikenhet kunde jag inte stoppa mig från att kika på det schemat som hon fått. Till min stora förvåning ser jag att hon ska jobba cirka 100 timmar mer än mig! Ni kanske tycker att det låter fånigt men jag reagerade med att faktiskt bli lite smått sur över detta.Jag förstår ju att det kanske inte går att dela upp antalet timmar helt jämt mellan oss, men 100 timmar är ju jättemycket för oss timvikarier som hela tiden jagar efter jobb!

    Värt att nämna är att denna tjejen inte jobbat där förut. Hon är helt ny och har bara fått gå en introduktion i några dagar. Jag har som sagt jobbat där sedan slutet av förra året och jag har verkligen ställt upp så gott jag bara kunnat. Jag har alltid skött jobbet, aldrig sjukanmält mig osv. Varför satsar de mest på den svagare länken, dvs den nya personen som inte har någon erfarenhet av jobbet? Detta gör mig faktiskt bitter och jag vet inte om jag borde ta upp och diskutera det med chefen eller om jag bara ska släppa det och vara glad för de timmar jag fick? Jag vet inte om det spelar någon roll, men den nya tjejen har en släkting som jobbar på samma ställe och som därför fixat in henne där. 

    Hur skulle ni gjort?

  • Svar på tråden Hon fick mer jobb
  • Anonym (Anonym bitter)
    Tines skrev 2015-05-29 21:40:16 följande:

    Jag hade frågat chefen på ett schysst sätt......


    Hur frågar man på ett schysst sätt då? Jag vill inte verka otacksam eller girig för det är jag inte egentligen, men situationen i sig känns orättvis.
  • Grus grus

    Klart att det handlar om släktingen. Självklart i mina ögon.


    online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • Långbenopluto

    Typ: - Du... jag såg att jag rätt så mycket mindre timmar på schemat än XX.... vad beror det på? Har jag gjort något som ni är missnöjd över som jag kan rätta till?

  • Anonym (Anonym bitter)
    Grus grus skrev 2015-05-29 21:46:35 följande:

    Klart att det handlar om släktingen. Självklart i mina ögon.


    Det är det jag misstänker också, men det borde väl ändå vara chefen som har den yttersta åsikten? Känns lite konstigt att hon skulle gå med på att bli så lättpåverkad av något sådant. Tycker du att jag borde säga ifrån?
  • riboflavin

    Det handlar inte om att man försöker förhindra att du blir inlasad?


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Anonym bitter)
    riboflavin skrev 2015-05-29 22:07:47 följande:

    Det handlar inte om att man försöker förhindra att du blir inlasad?


    Kan mycket väl vara så! Hört många sådana historier på andra arbetsplatser. Dock är det enligt mig ett riktigt dåligt sätt och egentligen rent utnyttjande.
  • viseversa

    SJÄLVKLART påpekar du detta ts. 100 timmar är MYCKET pengar och inget jag hade struntat i om jag var du. 

Svar på tråden Hon fick mer jobb