• Anonym (Ångest)

    Jag spelar bort mitt liv

    Jag har sådan ångest. Jag är spelmissbrukare, de måste jag verkligen vara!! Jag spelar bort mitt liv och ingen vet om det! Förut hade jag problem, men jag fick hjälp av familjen att komma vidare. Men denna gång är värre än någonsin. Jag har skulder upp över öronen och min man eller mamma vet ingenting. Jag har barn, så ångesten vad jag gör mot barnen är enorm! Jag måste få hjälp att betala av mina skulder, annars vet jag inte hur det ska gå! Jag måste ta tag i det här NU, och det är verkligen nu! Annars vet jag inte om jag ens lever om några månader... Alltså jag förstår inte hur jag kunnat satt mig här igen, hade jag inte börjat spela igen hade jag varit skuldfri i sommar, nu har jag lån på över 200 000 :( hur i helvete ska jag lösa de här?!? Finns de någon som ens har ett par positiva ord i detta helvete?? :(

  • Svar på tråden Jag spelar bort mitt liv
  • Anonym (Ångest)

    För att jag inte ens kan berätta för mina närmsta.. Jag skäms ögonen ur mig såklart! Och jag vet inte ens vart jag vänder mig

  • Anonym (Ångest)

    Jag ska kontakta dom på måndag när dom öppnar

  • Anonym (anhörig)

    Hej TS!

    I måndags följde jag med min sambo till Spelberoendes riksförbund (www.spelberoende.se). Han har "spelat ihop" en skuld på 400 000 kr och insåg själv att han har problem. Det är inte första gången han gör det även om detta var den värsta gången, rent skuldmässigt iallafall.

    Iallafall så tog han kontakt med dem för lite drygt en månad sedan och fick då träffa en kille för enskilt möte. Killen han träffade är själv (före detta) spelmissbrukare men jobbar nu för förbundet. Min sambo tyckte att det var jätteskönt att få prata med någon som förstod hur han fungerade och som inte alls dömde honom. 

    I måndags var jag med på ett gruppmöte och det var så bra! Jag och min kille blev indelade i olika grupper och så satt man i en liten grupp med ca 8 personer, både spelmissbrukare och anhöriga, och så bara pratade vi. Jag fick berätta hur det kändes för mig som anhörig och jag fick lyssna på andras berättelser hur de hade hamnat i missbruket. Det var en sådan enorm lättnad!

    Ta kontakt med dem, de vet vad de pratar om och utgå sedan därifrån. Jag hoppas verkligen att du mår bättre snart och att du tar den hjälp som finns. 

  • Anonym (Ångest)

    Ja jag ska ta kontakt med dom på måndag. Samma så ska jag ta kontakt med en konsumentvägledning. Dom kanske kan hjälpa en med att bli skuldfri fortare. Paniken jag känner är enorm, vi behöver hus, vi får inte plats hemma, därav en anledning till min panik i ekonomin. Å besvikelsen, min besvikelse som också kommer bli min mans, de är att hus kommer vi nog inte kunna köpa på säkert 5-10 år :(

  • Anonym (anhörig)

    Vi är i samma sits. Vi bor inte för trångt men vi har en dröm om hus och hade gjort upp en plan för hur vi skulle komma dithän. Men nu börjar vi på -400 000 efter min föräldraledighet istället för +/- 0. Det är inte så kul såklart men jag älskar min sambo och vi ska fixa det tillsammans. Prata med din sambo. Det här är ingenting du kan klara själv utan du behöver stöd från dem du älskar. Har du tagit dyra lån för att finansiera ditt spelande? 

  • Anonym (Ångest)

    Ja det sjuka är att jag knappt hinner få in min lön innan den nästan är slut. Ibland blir inte ens alla räkningar betalda utan de blir dubbla månaden efter istället. Ja, bara de sista månaderna har jag tagit 3 lån för att spela... Alla med ganska hög ränta.. Det är dom jag måste prioritera för att komma någonvart.. Börja betala dom ett i taget. Det största (fjärde) lånet har jag dock bra ränta på. Jag måste få hjälp med att komma underfund med varför jag spelar, vann 100 000 för bara några månader sen, men lika fort så spelande jag bort pengarna, på två dagar, så de känns inte som att vinsten nånsin duger. Det är så sjukt! Jag är så ekonomisk bara jag vill, de vet jag! Men spelet förstör allting, verkligen allting, hela livet... Än så länge sitter jag inte hos kronofogden, men förändrar jag inte livet idag, då är jag där vilken vecka som helst :( de är verkligen min stora skräck. Men att bo 8 pers på 110 kvadrat som vi gör nu, de är också en av mina skräcker :( livet känns så ångestdrabbat fast jag har så mycket jag älskar! Min man har också skulder, fast pga andra omstädigheter, så allt ang hus har legat på mig, och nu har jag verkligen förstört allting.

  • Anonym (Kan matematik och statistik)

    Vad är det för typ av spel? Många behöver lära sig grundläggande statistik, så att de inser det lönlösa i att spela för att tjäna pengar på turspel. Det går att tjäna pengar på vissa spel, men det handlar då om skicklighet och hårt arbete (t.ex poker), inte tur. Jag klarar att gå plus på online-poker, men jag är inte så skicklig att det är "lönsamt". Jag tjänar mer per timme på mitt vanliga arbete.

    Ett grundläggande fel som görs av många är att de höjer insatsen när de förlorat. De känner att de måste "vinna tillbaka" det de förlorat, och spelar då för högre och högre belopp. Det är ett säkert recept på katastrof. Man måste göra tvärt om. Man sänker insatsen när man förlorar och kanske höjer när man vinner.

    Man får aldrig satsa så mycket att man mår dåligt om man förlorar.
    Man får aldrig spela för att "vinna tillbaka" det man förlorat.
    Klarar man inte detta ska man inte spela om pengar.

  • Anonym (Ångest)

    Jag lovar dig, de vet jag! Men de är just så de fungerar, man spelar för att vinna tillbaka. Tyvärr är man allt annat än nöjd ibland med vinsten, och då är den iaf borta efter en stund, men ännu mer ångest! De är tur spel, absolut ingenting med skicklighet. Poker spelade jag förut, för många år sedan. Jag levde med en spelmissbrukare, och vart tyvärr en själv också.

  • Anonym (Kan matematik och statistik)
    Anonym (Ångest) skrev 2015-05-29 23:22:41 följande:

    Jag lovar dig, de vet jag! Men de är just så de fungerar, man spelar för att vinna tillbaka. Tyvärr är man allt annat än nöjd ibland med vinsten, och då är den iaf borta efter en stund, men ännu mer ångest! De är tur spel, absolut ingenting med skicklighet. Poker spelade jag förut, för många år sedan. Jag levde med en spelmissbrukare, och vart tyvärr en själv också.


    Ok, men då måste du helt sluta spela om pengar. Omedelbart. Varje gång du spelar kommer din ångest öka (och skulden).

  • Anonym (Ångest)

    Jag vet! Jag måste sluta, pronto! Det är ju sjukt att ha lån på 200 000 när man har en inkomst. Men ju mer ångest jag får , desto mer spelar jag

  • Anonym (Ångest)

    Och jag har vetat i flera år att jag inte ska spela, ändå gör jag det! Även om jag lovat mig själv 15 min innan att inte göra de nånsin mer :(

  • Anonym (anhörig)

    Fast du har ett missbruk. Du kan inte bara bestämma dig för att sluta spela. Du behöver hjälp. Tänk dig en alkoholist eller narkoman, tror du att de kan lägga av själva eller tänker du att de behöver profesionell hjälp?

Svar på tråden Jag spelar bort mitt liv