• elvira78

    4åring med hål i tänderna, vad äta till frukost o mellis?

    Min 4åring har fått två hål i tänderna redan. Hon har alltid varit oerhört kräsen så därför har vi varit glada bara hon äter. Tyvärr har det resulterat i att hon helst äter Mannafrutti eller sötat yoghurt till frukost och mellanmål. Inte blir det bättre av att vi är riktiga fika-människor, dvs gärna kanelbulle till mellanmål och/eller en glass efter maten på kvällen. MEN för att inte hennes hål nu ska behöva lagas så måste vi skärpa till oss och sluta med sött varje dag! Frågan är bara vad sjutton jag ska bjuda henne på.

    Så jag önskar tips på frukost och mellanmål som en söttokig unge kan acceptera. (Gröt vägrar hon och enbart frukt ger henne för lite kcal - hon är smal som en sticka)

  • Svar på tråden 4åring med hål i tänderna, vad äta till frukost o mellis?
  • Carabellis kusp

    Turkisk yoghurt med nötter, osötad macka med ost, grönsaksstavar. Skippa frukt; färsk som torkad. /tandläkaren

    Dessutom, ni använder väl fluor?

  • Fjäril kär

    jag hoppas ni är superdupernoga med hennes tandborstning och använder flour?

    Bara där har ni vunnit mycket.

    det går utmärkt att göra manna/risifrutti själv. Bara koka mannagryns eller risgryns- gröt och servera den kall. Går utmärkt att röra ner lite grädde i gröten och få en bra konsistens och bättre smak. Mosa färska bär och ha uppepå.   

    Plockmat brukar vara rätt poppis. Så prova er fram med lite ost-tärningar, skinkbitar, korvslantar vid frukost.  Testa även tärna grönsaker som paprika och gurka och morot. 

    koka ägg eller gör äggröra. 

    naturell yogurt eller vanlig mjölk med osötade cornflakes 

  • Alexi

    Kan hon inte bara äta en smörgås, med smör och ost/skinka/leverpastej eller så? Det äter min dotter oftast till både frukost och mellis.

  • Anonym (Veronica)

    Kom ihåg att det finns en sak som är värre än socker. Det evinnerliga och ständiga småätandet. Det om något ger hål i tänderna .

    Fortsätt inte dåliga vanor med att ersätta de med nya dåliga vanor .

    Behöver hon gå upp i vikt så måste ni se över den mat ni ger henne, bra sammansatt frukost, lunch och middag med de kalorier hon behöver gör att ni kan skippa det ständiga fikat och småätandet. Prata med bvc om bra mat. Kanske ta hjälp av en dietist?

    Som en början kan ett glas mjölk och en smörgås som komplement till lunch/middag räcka för att öka kalorierna och komma bort från efterrätten och sliskiga fikor.

  • Knackamackadam

    Förmodligen har ni ett stort jobb framför er. Nu är hon van att allt ska smaka sött för att vara gott. Tänk att det kan ta många gångers smakande innan hon börjar tycka att något är gott. Du har ju fått många bra förslag på vad hon kan äta. Tänk att det får ta tid att lära om sig och att hon kanske måste få i sig mindre en tid. Har hon vetat att det väntas fika titt som tätt, glass efter maten o.s.v så har hon ju inte behövt äta så mycket för att bli mätt.

  • elvira78

    tack för alla tips. Vi borstar noga och använder fluor. Till saken hör att vi är vegetarianer (fast lite fusk, äter fisk) + att hon är nötallergiker. Annars är ju nötter ett superbra tips. Osttärningar får vi absolut ta och testa :)

    Grönsaksstavar osv gillar hon men hon behöver mer energi då hon äter som en liten myra. Hon väger bara 15 kg fast hon är 4,5 år. Hon är inte underviktigt på något vis en det beror nog mest på att vi låtit henne fylla på med (tomma tyvärr) kalorier. 

    Hade en fight här i morse då hon skulle äta en macka. Blev en halv, men det kan nog bli bättre efter ett tag. :)

    Naturell yoghurt vägrar hon - men vad tror ni om att blanda i banan och göra smoothies? Nån som har något bra recept?

    Tack för alla tips :)

  • Fjäril kär

    Är ni vegetarianer är det ÄNNU viktigare att ge henne genomtänkta måltider. Och jag skulle akta mig för att ge henne bara vegetarisk mat, hon behöver ordentligt med protein och fett för att komma igång med vikten och bra matvanor. Fisk är jättebra, fortsätt med det.

  • Carabellis kusp
    elvira78 skrev 2015-05-30 12:14:33 följande:

    tack för alla tips. Vi borstar noga och använder fluor. Till saken hör att vi är vegetarianer (fast lite fusk, äter fisk) + att hon är nötallergiker. Annars är ju nötter ett superbra tips. Osttärningar får vi absolut ta och testa :)

    Grönsaksstavar osv gillar hon men hon behöver mer energi då hon äter som en liten myra. Hon väger bara 15 kg fast hon är 4,5 år. Hon är inte underviktigt på något vis en det beror nog mest på att vi låtit henne fylla på med (tomma tyvärr) kalorier. 

    Hade en fight här i morse då hon skulle äta en macka. Blev en halv, men det kan nog bli bättre efter ett tag. :)

    Naturell yoghurt vägrar hon - men vad tror ni om att blanda i banan och göra smoothies? Nån som har något bra recept?

    Tack för alla tips :)


    Banan är alldeles för sött. Frukt 1 gång/dag är min rekommendation till någon med karies. Äggröra med riktig creme fraiche i?
  • nozpa

    Jordgubbar eller hallon med naturell yoghurt? Eller kvarg för proteinet. Inte dom smaksatta då.
    Avocado och ost på knäckebröd.
    Ägghalvor med räkor. Om ni äter skaldjur. Annars kanske lite lax på.

    Låt henne även dricka vatten efter hon har ätit.

  • moontos

    Stevia kanske? det sötar ju till det~
    när jag har sprungit på sommaren gör jag en smoothie med naturell yoghurt, frysta hallon, vaniljpulver och stevia (eller socker). blir jättegott! svalkande på sommaren med
    annars är keso, rivet äpple, hackade mandlar och kanel gott. kanske skippa mandel om ni är allergiska dock

Svar på tråden 4åring med hål i tänderna, vad äta till frukost o mellis?