• Anonym (ts)

    Är min man korkad eller har jag missat något?

    Ska försöka få ner det kortfattat.

    Vi är gifta.
    Bor i bostadsrätt som mannen betalat. (Vi sålde hans gamla och flyttade gemensamt hit gemensamt innan vi gifte oss) Köptes billigt, planen är att renovera och göra vinst och köpa större lägenhet.
    Vi har en del saker som är av värde, köpta efter vi träffades, mannen har betalat allt detta (han är mer prylgalen än vad jag är)
    Han har varit otrogen.
    Han säger att han älskar mig och vill leva med mig resten av sitt liv, skaffa familj och allt sådant.
    Han känns ändå ganska likgiltig, visar inte att han menar allvar och gör hela tiden övertramp. Han beter sig som om han skiter fullständigt i vad som händer med oss, även om han säger att han absolut inte vill förlora mig.

    Det han sätter på spel är alltså:

    -mig (som han hävdar att han älskar över allt annat)

    -halva lägenheten (hälften räcker inte till någon kontantinsats här så ingen av oss skulle ha råd att köpa nytt, jag står dock i bostadskö då jag aldrig innan honom varit inne i bostadsrätt-svängen)

    -Hälften av allt av värde här hemma, vilket ändå är en hel del (som han har betalt)

    Jag skulle alltså gå ur förhållandet "med vinst" rent ekonomiskt, men ändå är det han som verkar vara helt likgiltig. Har han missat att det är skit samma att det är han som betalt för allt eller har jag missat något? Vi har inget äktenskapsförord.

  • Svar på tråden Är min man korkad eller har jag missat något?
  • Anonym (ts)

    Ingen?
    Är det jag som tänker helt galet?

  • Anonym (L)

    Allt som inte är enskild egendom pga äktenskapsförord, arv eller gåva är giftorättgods. Giftorättgods är ALLT makarna äger, oavsett vem som betalat för sakerna och om de är inköpta för gemensamt eller eget bruk, före eller efter äktenskapet. Småsaker så som kläder och smycken av mindre värde, som används av enbart den ena maken kan dock undantas. Så ja, om maken betalat för sakerna så har du fortfarande rätt till hälften av dem och går då "med vinst" på en skilsmässa. Om ni varit gifta (inkl. sambor) i mindre än fem år så kan dock fördelningen göras annorlunda. Samma sak om det är enorma skillnader i era tillgångar.

  • Anonym (ts)

    Ok. då är jag inte ute och cyklar.

    Men jag förstår inte varför han håller på som han gör om allt det han säger stämmer.. Bråkar vi om allt han gjort så hintar han om att "jag borde passa mig". (inte att han ska bli våldsam utan att förhållandet kommer ta slut på grund av mig) Det är väl för sjutton han som borde passa sig i så fall? 

  • Tow2Mater
    Anonym (ts) skrev 2015-05-29 23:14:45 följande:

    Han har varit otrogen.
    ... och gör hela tiden övertramp. .


    Vilka övertramp, mer än varit otrogen en gång?
  • Stalix

    Han kanske helt enkelt tröttnat på förhållandet och tycker att den smällen är värd att ta om det inte blir bättre er emellan..

  • Anonym (ts)
    Tow2Mater skrev 2015-05-29 23:44:56 följande:
    Vilka övertramp, mer än varit otrogen en gång?
    otrogen två gånger, gått bakom ryggen på mig, ljugit, registrerat sig på dejtingsajter för otrogna...
  • Anonym (ts)
    Stalix skrev 2015-05-29 23:46:34 följande:

    Han kanske helt enkelt tröttnat på förhållandet och tycker att den smällen är värd att ta om det inte blir bättre er emellan..


    Förhållandet har varit jättebra, han säger själv att han inte är missnöjd med något (förutom att jag inte litar på honom nu och att vi bråkar om det han gjort). Han säger att han älskar mig över allt annat, aldrig skulle vilja byta ut mig och att han vill bilda familj och leva resten av våra liv ihop
  • Anonym (ts)

    Sexet är också väldigt bra..det finns inget som han vill göra som inte jag är med på och det är extremt sällan jag inte är sugen när han är.

  • Anonym (ts)
    Stalix skrev 2015-05-29 23:51:11 följande:

    Fast så skulle han ju inte varit otrogen om allt var så bra


    Jag har pratat med en del som varit otrogna och har fått förklarat för mig att det inte är så enkelt. Förhållandet kan vara perfekt, men så hamnar dom i en situation där kåtheten tar över, typ.

    Min mans förklaring var att "det bara hände". Det var en fyllegrej. Inget han planerade alls, men uppenbarligen är han för sinnessvag för att kontrollera sig.. För honom är sex "bara sex" och har absolut inget med känslor att göra...han förstår inte mig som tycker det är en väldigt intim handling och han ser knappt vad det han gjort skulle ha med vårt förhållande att göra. 
    Dejtingsidorna "var ju inte seriöst"...han bara hängde där för att det var spännande och "skulle inte ha svarat på något meddelande om han hade fått något"..
Svar på tråden Är min man korkad eller har jag missat något?