• Anonym (äldst­adotte­rn)
    Äldre 29 May 23:27
    1278 visningar
    10 svar
    10
    1278

    Min psyksjuka pappa, syskonen skiter i honom.

    Min pappa var långt ifrån en exemplarisk pappa under vår uppväxt. Han var tvärtom en riktig skitstövel och alkoholist.

    Nu är vi 4 barn vuxna och har flyttat sedan länge. Kontakten med våra föräldrar är regelbunden eller iallafall med min mor. Min far har alla tagit avstånd ifrån på ett eller annat sätt.

    Nu till saken, min pappa har blivit psykiskt sjuk och får EXTREMA ångestattacker. Han vägrar bli inlagd på psyk och klarar inte av att vara ensam. Men ingen vill hjälpa mig att finnas där för honom och jag är själv sjuk (PTSD) och klarar det inte själv.

    Vad ska jag göra, jag klarar inte av att bara skita i honom. Hjälp!!

  • Svar på tråden Min psyksjuka pappa, syskonen skiter i honom.
  • Anonym (äldst­adotte­rn) Trådstartaren
    Äldre 29 May 23:32
    #1

    Min ena syster skrev såhär nyss när jag bad om hjälp ..

    "Man har skyldighet o att ta hand om sina barn tills dom är 18 o jag hade ingen pappa.. jag har alltid önskat mig en pappa en pappa som skruvar upp mina lampor,lär mig köra, hjälper mig att flytta o stöttar mig i livet.. vart fan var han.. han badade i alkoholen. I helvete heller att jag tänkte låta han såra mig mera.."

  • Anonym (Mr White)
    Äldre 30 May 00:49
    #2

    Jag förstår dina syskon.

    Är det värt att själv gå under för att försöka rädda nån som aldrig funnits där för en utan bara skadat en?

  • Anonym (:S)
    Äldre 30 May 23:11
    #3

    Håller med ovanstående. Varför skulle du inte skita i honom, så som han gjort med dig?

  • Anonym (tess)
    Äldre 30 May 23:26
    #4

    Man reagerar olika och syskons upplevelser av sin uppväxt skiljer sig. Du kanske vill ha kontakt med din pappa och hjälpa honom. Det är ok så länge du vill och mår bra av det. Dina syskon väljer kanske att inte göra nåt. Nu säger du att du inte orkar och ja ts du måste faktiskt tänka på dig själv.

  • Anonym (äldst­adotte­rn) Trådstartaren
    Äldre 31 May 00:10
    #5
    Anonym (tess) skrev 2015-05-30 23:26:23 följande:

    Man reagerar olika och syskons upplevelser av sin uppväxt skiljer sig. Du kanske vill ha kontakt med din pappa och hjälpa honom. Det är ok så länge du vill och mår bra av det. Dina syskon väljer kanske att inte göra nåt. Nu säger du att du inte orkar och ja ts du måste faktiskt tänka på dig själv.


    Det gör mig inget att hjälpa honom, tänker medmänskligt oavsett om han inte varit närvarande som en pappa ska vara. Jag tycker bara att mina syskon kan hjälpa till.
  • Anonym (tess)
    Äldre 31 May 10:35
    #6
    Anonym (äldstadottern) skrev 2015-05-31 00:10:06 följande:

    Det gör mig inget att hjälpa honom, tänker medmänskligt oavsett om han inte varit närvarande som en pappa ska vara. Jag tycker bara att mina syskon kan hjälpa till.


    Du kan tycka det men inte kräva det. Jag förstår hur du tänker men vet inte deras version.
  • Äldre 31 May 10:45
    #7
    Anonym (äldstadottern) skrev 2015-05-31 00:10:06 följande:
    Det gör mig inget att hjälpa honom, tänker medmänskligt oavsett om han inte varit närvarande som en pappa ska vara. Jag tycker bara att mina syskon kan hjälpa till.

    Det är ditt val att hjälpa honom.
    Men du kan inte kräva att dina syskon ska hjälpa till.

  • Anonym (:S)
    Äldre 31 May 11:57
    #8

    Säg så här, du kan som stöd följa med honom till närmsta psykmottagning för att prata behandling o medicin. Men om han inte vill det ens så försöker han bara styra dig på ett sätt som passar honom. M a o i samma fotspår som tidigare.

    Tror det egentligen handlar om att du själv behöver nåt slags stöd nu när du mår dåligt.

  • neverp­reggo
    Äldre 31 May 12:04
    #9

    Varför ska de ställa upp för någon som inte ställt upp för dom? Någon som behandlade dom dåligt? Som de mår dåligt av att ta hand om?

    Självklart ska syskonen inte lastas för något. Hade eran pappa varit en snäll, inte alkoholist kan man tycka att de kunde ställt upp lite. Men det är inte ens hållbart att ska ta hand om honom, han behöver läggas in om han inte klarar att vara själv.

  • Anonym (Mr White)
    Äldre 31 May 14:23
    #10
    Anonym (äldstadottern) skrev 2015-05-31 00:10:06 följande:

    Det gör mig inget att hjälpa honom, tänker medmänskligt oavsett om han inte varit närvarande som en pappa ska vara. Jag tycker bara att mina syskon kan hjälpa till.


    Fas nu är det inte bara en medmänniska utan nån som gjort en illa, och som man mår dåligt av att ha i sin närhet.

    Varför ska man offra sig själv för nån sån?

    Av ditt nick verkar du vara äldst av syskonen, kan det vara så att du har fler positiva minnen av honom än de andra?
Svar på tråden Min psyksjuka pappa, syskonen skiter i honom.