• tungträningundrande

    Tung styrketräning under graviditet

    Finns det någon här som är gravid och är van vid tung styrketräning/styrkelyft? Hur tränar ni sen ni fick reda på att ni är gravida? Finns det någon forskning på om det är farligt? Borde en ta det lugnt tex de första tolv veckorna?

    Har svårt att hitta bra information om just tung träning under graviditet (när en är van vid det sen innan). Uppskattar länkar och källor såväl som egna erfarenheter!

  • Svar på tråden Tung styrketräning under graviditet
  • Lisa_1986

    Jag är inte superstark men tränar vanligtvis väldigt intensiva pass. Mkt styrka i kombination med kondition. Vad jag läst (har dock inga källor) är att träning är bra, att en ska träna det som kroppen är van vid, utgå ifrån hur det känns i kroppen (bra betyder ofta fortsätt, dåligt betyder sluta) och att en ska underhålla kroppen under graviditen inte förbättra tidigare resultat.

  • bebba83

    Kanske är det för att jag har 2 missfall i bagaget men jag fick rådet att inte anstränga mig mycket alls de första 12 veckorna. Min läkare hävdar att det finns sammankoppling mellan missfall och tunga lyft. Vet dock inte om detta gäller alla eller bara oss som haft lite komplikationer men tål nog å tänkas på....

  • Mijjan

    Min sjukgymnast sa att man inte ska öka sina vikter under graviditet men att i början är det ingen fara. Typ från halvtid däremot ska man vara försiktig med att köra press och drag, speciellt ovanför huvudet, eftersom man då sätter ett tryck på livmodern som i värsta fall kan starta förlossningen!

  • Jag är bara jag

    På egen risk skulle jag säga. Jag är totalförbjuden nästan allt,men jag såg ett tv-program om en gravid kvinna som hårdtränade 7 dar i veckan till 2 veckor före förlossningen. Inte fick hon missfall inte... Att få barn eller inte är som att spela på Lotto-verkar inte vara nån logik.

  • Mooomin

    Jag har bara blivit rekommenderad att dra ner lite på vikterna och inte göra lvningar där du får "kryst-effekten".. :)

Svar på tråden Tung styrketräning under graviditet