• Nincompoop

    Tycker du att skolavslutningar ska ske i kyrkan?

    Ni skolavslutningstider så har jag hamnat i flera diskussioner angående skolavslutningar och om dessa bör äga rum i kyrkan. Vissa känner sig förnärmade av tanken att skolavslutningen skulle ske någon annanstans och andra tycker det är rent olämpligt för en sekulär skola att hålla till i kyrkan.

    Vad tycker du? Ska skolavslutningar äga rum i kyrkan?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att skolavslutningar ska ske i kyrkan?
  • verklighetsförmedlingen

    Jag gillar kyrkor. Det är något visst med dessa historiska monument över ett fördummande av folket. De bör stå kvar men helst utan det värde som religionen målat dem med. Guidade turer tops. Att hålla någon form av formell gruppträff i en kyrka, baserat på religionens påmålade och högst dömande värdegrund, känns ganska off.

    Men som jag sa, gillar kyrkor. Grymma festlokaler eller väldekorerade glassbarer för framtidens ev. mer upplysta människor.

    Lite så.

  • MadHatter

    Nej, det är inget jag önskar specifikt. Det var inte så när jag var barn och har heller aldrig varit så för mitt barn. Så det är inget jag kopplar ihop med skolavslutning på något sätt.

    Har dock inget principiellt emot det om det är det bästa lokalen som finns tillgänglig och kyrkan lånar ut lokalen.

  • Gathenhielm

    Jag skiter i vilket, så länge de är över fort. Finns det något tråkigare än att stå och vänta i tre timmar på att avkomman ska fira avslutandet av andra klass?


    Reasons... we all have them, at times.
  • Anonym (Solstrålen)

    Ja. Tycker dem är fina och har ett historiskt värde i sig.

    mina barns skola firar varje år i en ful stor grå arena! Ingen direkt rolig stämning!! :-/

  • Anonym (Huuuuu)
    verklighetsförmedlingen skrev 2015-05-30 10:42:06 följande:

    Jag gillar kyrkor. Det är något visst med dessa historiska monument över ett fördummande av folket. De bör stå kvar men helst utan det värde som religionen målat dem med. Guidade turer tops. Att hålla någon form av formell gruppträff i en kyrka, baserat på religionens påmålade och högst dömande värdegrund, känns ganska off.

    Men som jag sa, gillar kyrkor. Grymma festlokaler eller väldekorerade glassbarer för framtidens ev. mer upplysta människor.

    Lite så.


    En glassbar med gården full av gravar?
    Burr,  inget ställe jag skulle besöka.
  • gresgd

    Ja eftersom det handlar om att samhället som vanligt står med mössan i handen och ber om ursäkt för det vi har som tradition och kultur så ska det försvaras så in i bomben, eftersom detta vansinne som pågår är ett stort skrämmande skämt!!!!

  • SecretMe

    Om skolan har som tradition att fira i kyrkan så tycker jag man ska fortsätta med det.
    Alla skolor har inte en kyrka i direkt närhet och då kanske man väljer en annan lokal.

    Min äldsta son hade aldrig avslutning i kyrkan, min yngsta hade det på högstadiet.

    Jag själv hade kyrkavslutning från ettan till sexan, på högstadiet var det i gymnastiksalen.

  • Anonym (Blomstertider)

    Tycker bara att man ska ha skolavslutningen i lämplig lokal. D v s lokal som slukar en stor mängd människor. Kyrkor brukar vara stora och är därför en bra lokal för ändamålet. Men finns det andra stora lokaler kan man använda dessa. Men psalmen "Den blomstertid nu kommer" ska sjungas oavsett plats, tycker jag.

  • Zerc

    Vet inte riktigt vad jag ska svara. När jag gick i skolan på 90-talet så hade vi skolavslutning i kyrkan, men också på skolgården. Det var olika från år till år. Minns att jag tyckte om att ha skolavslutning i kyrkan, tyckte kyrkan var så fin och att man tänkte tillbaka på gamla tider när man stod där. Och vi sjöng för föräldrarna, sedan gick man ut utanför kyrkan och sa hejdå till alla lärare och klasskamrater. Är inte alls kristen och inga kompisar var det då heller, men kyrkan hörde bara till då =)


    Tycker absolut att man kan ha skolavslutning i kyrkan, det är mysigt.

  • verklighetsförmedlingen
    Anonym (Huuuuu) skrev 2015-05-30 11:57:44 följande:

    En glassbar med gården full av gravar?

    Burr,  inget ställe jag skulle besöka.


    Jag ser vad som hände.

    Tänkte endast på dom snygga och sevärda gamla kyrkorna i storstäderna. Där arkitekturen och akustiken är i många fall mind blowing.
Svar på tråden Tycker du att skolavslutningar ska ske i kyrkan?