• Anonym (Ånges­t)
    Äldre 30 May 11:29
    6847 visningar
    19 svar
    19
    6847

    Inga referenser vid jobbsökande

    Jag har gått in i väggen och går nu hemma långtidssjuksriven.
    Jag är utmattad,deprimerad och har ångest för framtiden som få.

    När jag sitter här hemma dyker det ju upp tankar och scenarion som inte alltid är så fördelaktiga.

    Just nu har jag en fundering hur det kommer bli i framtiden när jag är frisk och ska söka nya jobb,för byta jobb vill jag göra,vill inte vara kvar där jag är nu.

    Jag har inga referenser när jag ska söka nya jobb,eftersom vi har bytt chefer flera gånger under en väldigt kort tid,och det ser inte ut som att vi kommer få en fast chef i framtiden heller.

    Dom nya jobben jag söker vill ju såklart ha referenser från en chef,så dom vet hur jag jobbar. Men ingen chef känner mig eller vet hur jag jobbar eftersom vi har bytt så ofta. Hur fan söker man jobb utan referenser?
    Mina tankar kring detta är fruktansvärt ångestframkallande.

    Jag har tänkt att detta löser sig när jag väl är där,men hur,liksom? 

  • Svar på tråden Inga referenser vid jobbsökande
  • Birgit­ta02
    Äldre 30 May 11:44
    #1

    Du kan lämna referenser till arbetskamrater, närmaste överordnad eller vad som helst. Men prata med dina framtida referenser först så de är beredda på att bli uppringda.

  • Äldre 30 May 11:46
    #2

    Fråga cheferna ändå eller så tar du någon annan på jobbet bara, krångla inte till det i onödan.

  • Anonym (Ånges­t) Trådstartaren
    Äldre 30 May 12:13
    #3
    Birgitta02 skrev 2015-05-30 11:44:47 följande:

    Du kan lämna referenser till arbetskamrater, närmaste överordnad eller vad som helst. Men prata med dina framtida referenser först så de är beredda på att bli uppringda.


    När jag har sökt jobb innan,så har dom alltid velat ha referenser från chefer,dom har ej godtagit kollegor som referens.
    athanatos skrev 2015-05-30 11:46:14 följande:

    Fråga cheferna ändå eller så tar du någon annan på jobbet bara, krångla inte till det i onödan.


    Hur ska chefen kunna ge mig en referens när hen inte känner mig,knappt ens har träffat mig? Hen har ju ingen aning om hur jag jobbar. Det nya jobbet vill ju ha nån som åtminstone vet vem jag är.
  • Äldre 30 May 12:16
    #4
    Anonym (Ångest) skrev 2015-05-30 12:13:13 följande:
    När jag har sökt jobb innan,så har dom alltid velat ha referenser från chefer,dom har ej godtagit kollegor som referens.
    athanatos skrev 2015-05-30 11:46:14 följande:

    Fråga cheferna ändå eller så tar du någon annan på jobbet bara, krångla inte till det i onödan.


    Hur ska chefen kunna ge mig en referens när hen inte känner mig,knappt ens har träffat mig? Hen har ju ingen aning om hur jag jobbar. Det nya jobbet vill ju ha nån som åtminstone vet vem jag är.
    Försök ändå, du har liksom inget att förlora på det.
    Sen behöver du väl inte uttryckligen säga att referensen inte heller var en officiell chef heller, skriv eller säg att det var den person du arbetade under. Måste finnas någon som hade någon form av ansvar om ni aldrig träffade någon chef.
  • Äldre 30 May 12:23
    #5

    Du anger så klart vid intervjun att du talat med din nuvarande chef som du kan ange som referens, men att ni bytt chef många gånger och att ingen av dem direkt har hunnit "se dig". DOCK, så är chefer bra på att se ändå och kan ofta lämna referenser.

    Det problemet som är om du inte anger är att man ofta tar kontakt med chefen ändå, så lika bra att vara ärlig.

    Det är heller inga problem att ange en kollega, men var ärlig med varför "jag har haft så många chefer att jag gärna vill uppge min kollega som referens, då denne känner mig bättre". Eller liknande.

    Du ser för många problem i detta! Vi anställer direkt från högskolan ibland, och de har sällan referenser inom rätt område. Då handlar det oftare om betyg från skolan och referenser på personligheten - och det kan kollegor också lämna.


  • Anonym (Ånges­t) Trådstartaren
    Äldre 30 May 12:30
    #6
    athanatos skrev 2015-05-30 12:16:24 följande:
    Försök ändå, du har liksom inget att förlora på det.
    Sen behöver du väl inte uttryckligen säga att referensen inte heller var en officiell chef heller, skriv eller säg att det var den person du arbetade under. Måste finnas någon som hade någon form av ansvar om ni aldrig träffade någon chef.
    Jag har försökt innan. Det har inte godtagits. 

    Alla jobb jag sökt har uttryckligen velat ha chefer som referens. Den där kollegan kan ju lika gärna vara en bästa kompis. Och det godtar dom inte som referens,för det är klart att en bästa kompis säger bra saker om en.
  • Äldre 30 May 12:36
    #7
    Anonym (Ångest) skrev 2015-05-30 12:30:20 följande:
    Jag har försökt innan. Det har inte godtagits. 

    Alla jobb jag sökt har uttryckligen velat ha chefer som referens. Den där kollegan kan ju lika gärna vara en bästa kompis. Och det godtar dom inte som referens,för det är klart att en bästa kompis säger bra saker om en.
    DU har knappast sökt jobb på alla företag som finns.
    Du oroar dig för mycket helt enkelt.
    Det där kommer lösa sig. Du har haft jobb och du kommer kunna lämna referenser. Sluta oroa dig och gör detta till ett problem. Det är lösbart.
    Jag hade inte varit ett dugg orolig i din situation och tycker inte att du heller ska vara det.
  • Äldre 30 May 12:40
    #8

    Men du får förklara läget när du söker jobb?

    På mitt nuvarande jobb ville de ha refernser från chefen på jobbet jag haft just innan, och då från just chefen. Jag förklarade att chefen var helt ny, och såg inte när vi arbetare arbetat - men att jag kunde ange henne som referens ändå om de ville. Men då ville de hellre ha från både nya chefen och en kollega för att få en bättre bild av mig.

    Det är inte svart eller vitt när man söker jobb...

  • Anonym (Ånges­t) Trådstartaren
    Äldre 30 May 12:49
    #9
    fjanten skrev 2015-05-30 12:40:10 följande:

    Men du får förklara läget när du söker jobb?

    På mitt nuvarande jobb ville de ha refernser från chefen på jobbet jag haft just innan, och då från just chefen. Jag förklarade att chefen var helt ny, och såg inte när vi arbetare arbetat - men att jag kunde ange henne som referens ändå om de ville. Men då ville de hellre ha från både nya chefen och en kollega för att få en bättre bild av mig.

    Det är inte svart eller vitt när man söker jobb...


    Precis det jag menar. Skönt att nån annan också har haft erfarenheterna av att det nya jobbet vill ha en chef som referens.

    Det jag inte nämnde i från början är att det är inte nog med att vi har bytt chefer ofta. Vi på arbetsplatsen har tyvärr inte heller haft en god relation till dessa chefer.Det har varit många konflikter och en urusel arbetsmiljö.En av anledningarna till varför jag blev utbränd.

    Jag har inte nån vidare lust att ange såna chefer som en referens till nytt jobb.
  • Äldre 30 May 14:25
    #10
    Anonym (Ångest) skrev 2015-05-30 12:49:54 följande:

    Precis det jag menar. Skönt att nån annan också har haft erfarenheterna av att det nya jobbet vill ha en chef som referens.

    Det jag inte nämnde i från början är att det är inte nog med att vi har bytt chefer ofta. Vi på arbetsplatsen har tyvärr inte heller haft en god relation till dessa chefer.Det har varit många konflikter och en urusel arbetsmiljö.En av anledningarna till varför jag blev utbränd.

    Jag har inte nån vidare lust att ange såna chefer som en referens till nytt jobb.


    Då får du väl vara ärlig och berätta som det är.
  • Anonym (Ånges­t) Trådstartaren
    Äldre 30 May 15:02
    #11
    fjanten skrev 2015-05-30 14:25:27 följande:
    Då får du väl vara ärlig och berätta som det är.
    Jag är medveten om att jag låter negativ,men om jag inte vore orolig för detta hade jag inte startat tråden.

    Tänk dig att du vore en arbetsgivare och har en arbetssökande framför dig som berättar att hen inte har någon referens att ge,pga att det har varit chefsbyten och usla arbetsförhållanden på det tidigare jobbet. Även om det är sant,så låter det ju inget vidare positivt att höra som arbetsgivare kan jag tänka mig. Om jag hade varit den arbetsgivaren hade jag dragit öronen åt mig.Som arbetssökande ska man ju vara positiv och utåtriktad. Hur kan jag göra dessa usla arbetsförhållanden till något positivt?
  • Äldre 30 May 15:05
    #12
    Anonym (Ångest) skrev 2015-05-30 15:02:45 följande:
    Jag är medveten om att jag låter negativ,men om jag inte vore orolig för detta hade jag inte startat tråden.

    Tänk dig att du vore en arbetsgivare och har en arbetssökande framför dig som berättar att hen inte har någon referens att ge,pga att det har varit chefsbyten och usla arbetsförhållanden på det tidigare jobbet. Även om det är sant,så låter det ju inget vidare positivt att höra som arbetsgivare kan jag tänka mig. Om jag hade varit den arbetsgivaren hade jag dragit öronen åt mig.Som arbetssökande ska man ju vara positiv och utåtriktad. Hur kan jag göra dessa usla arbetsförhållanden till något positivt?
    Du får göra något som gör att det här bleknar helt. Bli riktigt superbäst på något inom ditt yrke. Eller något annat som visar att du är en extremt driven person.
  • Anonym (kompi­s)
    Äldre 30 May 16:14
    #13

    Eller så ber du en kompis spela förra chefen åt dig. Förra chefen som flyttat utomlands. Det är lätt att köpa ett nummer till vilket land du vill som skickar vidare samtalen till din kompis telefon (tollfreeforwarding.com).
    Det viktiga är ju att nya arbetsgivaren får en bild av hur du arbetar, så du kan tala om för kompisen vad hen ska säga.

  • Anonym (Ånges­t) Trådstartaren
    Äldre 30 May 16:23
    #14
    athanatos skrev 2015-05-30 15:05:45 följande:
    Du får göra något som gör att det här bleknar helt. Bli riktigt superbäst på något inom ditt yrke. Eller något annat som visar att du är en extremt driven person.
    Och då skulle dom inte vilja ha referenser menar du?
  • Anonym (Ånges­t) Trådstartaren
    Äldre 30 May 16:27
    #15
    Anonym (kompis) skrev 2015-05-30 16:14:02 följande:

    Eller så ber du en kompis spela förra chefen åt dig. Förra chefen som flyttat utomlands. Det är lätt att köpa ett nummer till vilket land du vill som skickar vidare samtalen till din kompis telefon (tollfreeforwarding.com).
    Det viktiga är ju att nya arbetsgivaren får en bild av hur du arbetar, så du kan tala om för kompisen vad hen ska säga.


    Den gubben går dom inte på. Dom tar naturligtvis reda på ATT det verkligen ÄR en chef som jag uppgett som referens.
  • Äldre 31 May 08:22
    #16

    Då är det ju bara att bli arbetslös. Din attityd verkar vara det största problemet här.

  • Anonym (Ånges­t) Trådstartaren
    Äldre 31 May 08:39
    #17
    fjanten skrev 2015-05-31 08:22:32 följande:

    Då är det ju bara att bli arbetslös. Din attityd verkar vara det största problemet här.


    Har sovit på saken och insett att min depression gjort det svårt att se positivt på saker och ting.
    Jag läste igenom hela tråden nu och ser vilken negativ attityd jag har och att jag har gjort detta till en enda stor gnälltråd. 

    Jag är inte mig själv just nu när jag går hemma sjukskriven och ensam.

    Det jag ska fokusera på nu är att bli frisk,sen kan jag söka jobb. En sak i taget.

    Ber om ursäkt till dom jag har snäst av i denna tråden.
  • Anonym (kompi­s)
    Äldre 31 May 08:45
    #18
    Anonym (Ångest) skrev 2015-05-30 16:27:12 följande:
    Den gubben går dom inte på. Dom tar naturligtvis reda på ATT det verkligen ÄR en chef som jag uppgett som referens.
    Jag tror du överskattar arbetsgivarnas abitionsnivå när det gäller att kolla referenser. Jag bodde utomlands tidigare och sedan jag flyttade tilbaka har jag fått flera jobb på det sättet + hjälpt min sambo med referenser som lett till nuvarande jobb.
    Du måste naturligtvis skriva ett ordentligt CV där du tar med det jobb din kompis ska ge dig referens för. Men om har tid du inte jobbat så har du ju plats för det.
    Det är en del research, hitta ett lämpligt företag, hitta på ett namn på din fd chef etc, men det kan vara värt det, har varit för mig.

    Arbetsmarknaden är hård, har du inga referenser kan du kan behöva visa dina kvaliteter i ett format som arbetsgivare är vana vid.

    Naturligtvis ska du inte be din kompis säga att du är tex kirurg om du inte är det (utbildningar vill de ibland se papper på), utan bara beskriva det du faktiskt klarar av och hur du fungerar i arbetssituationer.
  • Anonym (kompi­s)
    Äldre 31 May 10:34
    #19
    Anonym (Ångest) skrev 2015-05-31 08:39:12 följande:
    Har sovit på saken och insett att min depression gjort det svårt att se positivt på saker och ting.
    Jag läste igenom hela tråden nu och ser vilken negativ attityd jag har och att jag har gjort detta till en enda stor gnälltråd. 

    Jag är inte mig själv just nu när jag går hemma sjukskriven och ensam.

    Det jag ska fokusera på nu är att bli frisk,sen kan jag söka jobb. En sak i taget.

    Ber om ursäkt till dom jag har snäst av i denna tråden.
    Låter som rätt ordning, krya på dig och lycka till!!
Svar på tråden Inga referenser vid jobbsökande