• Svar på tråden Konstigt nog så kunde npfbarn uppföra sig förr.
  • Anonym (007)

    Jag kan berätta för dig att min npf-unge är en fena på att sköta sig.
    En fena så till den milda grad att skolan inte ger någon hjälp till henne.
    Hon är ju tyst, stillsam och sitter i sin bänk som hon ska.
    Att sedan nt-ungarna gapar, skriker, slåss och vandrar in och ut ur klassrummet och förstör skolsituationen för henne märker skolan inget av.
    Dom har så fullt upp med att försöka tygla de övriga ungarna, att dom hinner inte se henne och de behov hon har.
    Hon är ju inte till besvär som dom andra.
    Sitter hon bara stilla och tyst i några år till så har skolan åter igen klarat sig.
    Dom kan slussa henne vidare och någon annan får ta tag i allt det som är missat för att hon har suttit tyst och snällt.

    Sluta klaga på barnen med speciella behov!
    Se till att få nt-barne att landa så landar garanterat barnen med npf också!!
    DET ÄR INTE NPF-BARNENS FEL DET SOM SKER, EJ HELLER DERAS FÖRÄLDRARS FEL!
    Det är skolan som måste se till att barnen får riktiga riktlinjer att följa då dom är i skolan och skapa struktur. Precis som det var då skolan var statlig. Då kommer det att börja fungera igen. För alla.

  • Anonym (håller med)

    Håller med ts. Många äldre jag känner bekräftar att samhället blivit mycket slappare mot barn som uppför sig illa och att ordningen i skolan är mycket sämre nu än när de var barn eller deras barn var mindre. Visst fanns det barn med (odiagnosticerade) beteendeproblem då också men de ursäktades inte på samma sätt som idag.

  • Anonym (ansvar)
    Anonym (007) skrev 2015-05-30 12:56:40 följande:

    Jag kan berätta för dig att min npf-unge är en fena på att sköta sig.
    En fena så till den milda grad att skolan inte ger någon hjälp till henne.
    Hon är ju tyst, stillsam och sitter i sin bänk som hon ska.
    Att sedan nt-ungarna gapar, skriker, slåss och vandrar in och ut ur klassrummet och förstör skolsituationen för henne märker skolan inget av.
    Dom har så fullt upp med att försöka tygla de övriga ungarna, att dom hinner inte se henne och de behov hon har.
    Hon är ju inte till besvär som dom andra.
    Sitter hon bara stilla och tyst i några år till så har skolan åter igen klarat sig.
    Dom kan slussa henne vidare och någon annan får ta tag i allt det som är missat för att hon har suttit tyst och snällt.

    Sluta klaga på barnen med speciella behov!
    Se till att få nt-barne att landa så landar garanterat barnen med npf också!!
    DET ÄR INTE NPF-BARNENS FEL DET SOM SKER, EJ HELLER DERAS FÖRÄLDRARS FEL!
    Det är skolan som måste se till att barnen får riktiga riktlinjer att följa då dom är i skolan och skapa struktur. Precis som det var då skolan var statlig. Då kommer det att börja fungera igen. För alla.


    Charmigt värre. Annars är det just det vanligaste argumentet. Att mitt barn har npf och kan inte hålla tyst/sitta still osv. Och föräldrarna blundar.

    Jag klagar inte på barn med speciella behov. Jag klagar på föräldrar som inte kan uppfostra sina barn utan som skyller på diagnoser. Det ÄR föräldrarnas fel och ansvar. Det är inte skolans ansvar att uppfostra barn.
  • lövet2

    På 70-talet togs de ur klassen mer och mer för varje år, och vanligen fick de sedan i högstadiet börja varva skola med praktik/arbete. När jag gick i högstadiet, så var det 1-2 elever ur varje klass, som bara gick i skolan en eller två dagar i veckan. Resten av veckan var de i skogen och arbetade eller fick göra något annat kroppsarbete. Inte konstigt att de sedan klarade skolan bättre då, de få dagar de var där.

  • Anonym (ansvar)
    lövet2 skrev 2015-05-30 13:33:43 följande:

    På 70-talet togs de ur klassen mer och mer för varje år, och vanligen fick de sedan i högstadiet börja varva skola med praktik/arbete. När jag gick i högstadiet, så var det 1-2 elever ur varje klass, som bara gick i skolan en eller två dagar i veckan. Resten av veckan var de i skogen och arbetade eller fick göra något annat kroppsarbete. Inte konstigt att de sedan klarade skolan bättre då, de få dagar de var där.


    Nej det stämmer inte. Vi hade särskola på den tiden, men det vara bara de lågbegåvade som gick där. Npfbarnen gick i vanliga klasser. Så det du skriver är bs.
  • Anonym (Suck!)

    Och vad har du för ursäkt för att vara så okänslig och korkad då?

  • PinkSugar

    Återinför OBSklasserna. Helst på ställen långt i från den vanliga skolan. Typ 2 mil ut i skogen. För allas bästa.

  • sextiotalist
    Anonym (ansvar) skrev 2015-05-30 13:40:29 följande:

    Nej det stämmer inte. Vi hade särskola på den tiden, men det vara bara de lågbegåvade som gick där. Npfbarnen gick i vanliga klasser. Så det du skriver är bs.


    Nej de gick i sk OBS-klasser. Särskola är en helt annan sak
  • sextiotalist

    De fanns förr också och var stökiga. Vi hade två i min klass som fick gå i OBS-klass. Däremot var det en milljö som passade de barnen bättre.

    De flesta barnen som är stökiga är normalstörda barn

  • Anonym (ansvar)
    sextiotalist skrev 2015-05-30 14:07:55 följande:
    Nej de gick i sk OBS-klasser. Särskola är en helt annan sak
    Nej. 1969 började alla gå samma klass igen, förutom särskolebarnen.
Svar på tråden Konstigt nog så kunde npfbarn uppföra sig förr.