• Tessa17

    Bygga eget dator

     Är det svårt att bygga en dator själv? Har någon gjort det?,Min 15 årig son vill bygga eget dator själv, jag avråder detta, och föreslår att köpa istället. Vad tycker ni? Kommer en15 årig att klara detta?

  • Svar på tråden Bygga eget dator
  • zZzZz

    Det är inte svårt, så länge man köper komponenter som passar :)

    och ett bara montera och få ihop allt, det kluriga kan vara och sätta dit CPU:n utan att böja några pins...

    gjort det många gånger.. :)

  • athanatos

    Ja en 15åring klarar absolut detta. Man kan spara väldigt mycket pengar på detta.
    Ett annat tips är att köpa delarna och betala någon annan för att bygga ihop datorn, det tjänar man fortfarande mycket på.

  • Anonym (daf)

    Gjorde det första gången när jag var 13 typ. Inga problem.

    Standard-datorer från affär är bara skit. Och köper man färdigbyggd high-end från sidor som komplett eller inet så är det överprisat istället. Bygga själv är det ultimata.

    Se till att han är jordad när han bygger den och följer nån guide eftersom det är hans första gång

  • Mr Obvious

    Det kan en 15-åring klara av. Det var länge sedan man kunde tjäna stora pengar på att bygga en egen dator. Färdiga datorer är ganska prispressdade och massproduceras av de billigaste komponenterna. Idag bygger man en dator själv för att få exakt de komponenter (moderkort, processor, grafikkort etc) som man vill ha, och det är normalt inte det som är billigast.
    När en 15-åring vill bygga en dator så antar jag att det gäller en spel-dator, och då är det lätt att komma upp i 10 000 - 15 000 kronor.
    Det finns alltid en risk att något strular, och då är det bra att ha kvar pengar så att det räcker för professionell hjälp. Det går att få hjälp att fixa en dator man byggt själv, men man får naturligtvis betala för det.

    Windows-licensen kan vara ett problem. Den kan vara dyr om man köper den helt separat, men hos vissa företag kan man köpa en billigare OEM-licens när man köper delar till datorn.

    Om ni har ekonomi så att det inte blir katastrof om hembygget misslyckas så tycker jag det är en mycket bra idé. Det är lärorikt att bygga sin egen dator, och det förbättrar självkänslan.

  • därför

    Det är inte svårt att bygga/komponera ihop en dator själv.
    Vill din 15-åring göra detta så ge ditt stöd.
    Man kan stöta på olika problem som komponenter som ej passar ihop, eller ännu värre, verkar passa, men visar sig senare i obegripliga fel.
    Det kan vara svårt att få stöd, man måste själv begripa var man söker och det finns ej så många med samma sammansättning dvs problem. Men ej omöjligt om man vet hur man söker.
    Men det är lärorikt och din 15-åring kan efter 1 år mer än att spela dataspel.
    Din son har säkert nån som han kan ha som hjälp och stöd, nån som redan har byggt ihop sin.
    Jag byggde min första dator ca 1981, den hette Telmac (låt er ej förvirras av namnet). 

  • Josth

    Givetvis klarar han av att bygga en dator! Har man intresset som femtonåring lär man sig snabbt att lösa eventuella problem som uppstår. Att montera ihop de komponenter som krävs för att det slutligen ska bli en fungerande dator är inte alls så komplicerat som det kanske låter i dina öron.


    Hur det än går i slutändan så kommer det att bli enormt lärorikt för er båda två! Stötta så kommer du garanterat att bli imponerad över resultatet.


    Jag började min bana på samma vis, med nyfikenhet och egna projekt, jag arbetar idag som flygtekniker.

  • Josth
    Anonym (daf) skrev 2015-05-30 14:34:17 följande:

    Se till att han är jordad när han bygger den och följer nån guide eftersom det är hans första gång


    det daf pratar om är viktigt men kräver kanske lite förklaring. Man bör bära ett sånthär:


    www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/installationsmateriel/esd-antistat/esd-armband-p38324


    Datorkomponenter är känsliga för statisk elektricitet, vilket man avhjälper med ett esd armband, som kopplas till chassiet eller ett element eller vattenkranen. Då blir din kropp jordad.

  • Anonym (Civilingenjör elektronik)
    Josth skrev 2015-05-30 16:56:20 följande:
    Datorkomponenter är känsliga för statisk elektricitet, vilket man avhjälper med ett esd armband, som kopplas till chassiet eller ett element eller vattenkranen. Då blir din kropp jordad.
    Det där med element och vattenkranar/rör är en missuppfattning. Det viktiga är att jämna ut potentialen mellan kroppen och det man pillar med. Armbandet ska därför vara anslutet till datorns chassi, inget annat! Din bild är ett bra exempel på hur man ska göra.

    Har man inget armband kan man på annat sätt få kontakt med chassit, t.ex hålla ena handen där, men då måste man tänka sig för hela tiden.
  • Anonym (Civilingenjör elektronik)

    Ska 15-åringen bygga dator ska man naturligtvis kosta på sig ett ESD-armband. De kostar under 100:-

  • zZzZz

    Jag har aldrig någonsin använt ett sånt där armband när jag byggt datorer eller skruvat i dom i efterhand, och dom har alltid funkar prima,... Så att det är ett måste eller behövs, mjae det tycker jag inte :) 

  • därför

    Håller med om att det där med armbandet är en liten overdrive...
    Men helt skall man ej underskatta risken. I all synnerhet om man brukar få små stötar.
    Stå eller sitt stilla på stolen, gnid ej byxbaken.
    Själv brukar jag nolla mig genom att ta tag i datorskrovet och undvika att röra i kontaktytorna.
    Överräck ej komponenter från hand till hand.

  • Isengard22

    Och jag tvärtemot dig avråder till att köpa en färdigbyggd dator :) Så kallad fabriksbyggd, man förlorar oftast rätt mycket på det, låt säga att ni köper en dator för 5 tusen på Elgiganten så förlorar ni minst en tusenlapp jämfört med om han hade köpt samma delar och byggt ihop själv.


     


     Be din Son att gå med en grupp som heter Swerigs på Facebook, går han med där så kommer han att lära sig ganska snabbt om det viktigaste när det gäller datorbygge! Det är en riktigt rolig hobby, men kan bli rätt dyr om man vill ha det bästa på marknaden och allting på högsta nivå!


     


    Lycka till 

  • familjenstyg
    Tessa17 skrev 2015-05-30 13:32:49 följande:

     Är det svårt att bygga en dator själv? Har någon gjort det?,Min 15 årig son vill bygga eget dator själv, jag avråder detta, och föreslår att köpa istället. Vad tycker ni? Kommer en15 årig att klara detta?


    Det enda som behövs för att "bygga en dator" är en skruvmejsel. Sedan gäller det att komma ihåg att montera distanserna för moderkortet (vilket tydligen är det vanligaste felet  när någon misslyckas). Använd bomullskläder och ta i chassit innan påsarna med komponenter öppnas så skall det inte vara något större problem med statisk elektricitet. Det mesta finns att läsa i den dokumentation som bör följa med moderkort och processor.

    Det besvärliga är egentligen att välja lämpliga komponenter, låda, nätaggregat, moderkort, processor, minnen, hårddiskar, grafik, ljud, nät o.s.v. Själva hopsättningen är tämligen rättframt.
  • därför

    Skulle knske vara bra att förklara vad man menar med att montera distanserna. Tom jag är osäker på vad som menas.

  • Aniiee
    därför skrev 2015-05-31 00:15:06 följande:

    Håller med om att det där med armbandet är en liten overdrive...
    Men helt skall man ej underskatta risken. I all synnerhet om man brukar få små stötar.
    Stå eller sitt stilla på stolen, gnid ej byxbaken.
    Själv brukar jag nolla mig genom att ta tag i datorskrovet och undvika att röra i kontaktytorna.
    Överräck ej komponenter från hand till hand.


    OverKILL heter det. Overdrive är definitivt svengelska.
    familjenstyg skrev 2015-05-31 01:49:10 följande:
    Det enda som behövs för att "bygga en dator" är en skruvmejsel. Sedan gäller det att komma ihåg att montera distanserna för moderkortet (vilket tydligen är det vanligaste felet  när någon misslyckas). Använd bomullskläder och ta i chassit innan påsarna med komponenter öppnas så skall det inte vara något större problem med statisk elektricitet. Det mesta finns att läsa i den dokumentation som bör följa med moderkort och processor.

    Det besvärliga är egentligen att välja lämpliga komponenter, låda, nätaggregat, moderkort, processor, minnen, hårddiskar, grafik, ljud, nät o.s.v. Själva hopsättningen är tämligen rättframt.
    Behöver man verkligen montera distanserna nuförtiden? På chassit ungarna pillade på i går var de redan monterade. Tja, det förstås, om de är det kan de ju behöva flyttas.....

    TS: Har ni råd så kör på! Det är billigare (om allt klaffar så man inte bränner moderkortet eller böjer pinnar), och en femtonåring klarar det galant, oftast bättre än en 40-åring som monterat ihop 10 datorer. Nybörjaren är väl noggrannare. Som sagt så  monterade pojkarna här i huset ihop en dator igår, de är 13 och 12 år gamla. Det är även ett bra tillfälle att ge grabben lite självförtroende och några lektioner i noggrannhet och uppmärksamhet.
    Bokcitat, filmcitat, musikcitat, spelcitat..... har du inget vettigt att säga själv?
  • Mr Obvious
    därför skrev 2015-05-31 07:53:17 följande:

    Skulle knske vara bra att förklara vad man menar med att montera distanserna. Tom jag är osäker på vad som menas.


    Det är metallsakerna som sitter mellan moderkort och chassi. Ena änden skruvas fast i chassit, och den andra änden har ett gängat hål där man skruvar fast moderkortet. Det verkar osannolikt att någon skulle vara så korkad att man skruvar fast moderkortet utan distanserna, men i så fall kommer hela undersidan av moderkortet i kontakt med chassit, och då ska man vara glad om inget går sönder. Datorn kommer i vilket fall som helst inte fungera.

    Jag gjorde det omvända en gång, jag hade en distans för mycket, där det inte fanns något hål i moderkortet. Det var inte så lätt att upptäcka när moderkortet satt på plats. Lyckligtvis gick inget sönder, men datorn fungerade naturligtvis inte förrän jag tog bort den felaktiga distansen.

    Ibland ligger alla distanserna i en påse. Ibland sitter vissa monterade i chassit från början, och då måste man kolla att de sitter rätt. Det ska vara en distans per hål i moderkortet, varken mer eller mindre.
  • familjenstyg
    Mr Obvious skrev 2015-05-31 13:52:16 följande:
    Det verkar osannolikt att någon skulle vara så korkad att man skruvar fast moderkortet utan distanserna,
    Underskatta aldrig mänsklig dumhet.

    Tillbaka till ämnet. Kjell&Company har en sida för den som vill plocka ihop sin egen dator med en pedagogisk video där varje steg gås igenom: ( www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/dator/moderkortet/montering-av-moderkort ).
Svar på tråden Bygga eget dator