• Anonym (ts)
    Äldre 30 May 16:24
    1667 visningar
    13 svar
    13
    1667

    Hjälp min hund kissar överallt

    Hej, jag har ganska nyligen fått en hund, han är ca 8 månader gammal, allt funkar bra med honom.

    Problemet är att jag igår fick hem hans syster, från samma kull. Hon har antagligen inte fått mycket uppmärksamhet, uppfödaren har en del hundar så att säga.

    Iallafall, hon är inte rumsren, fine det kan jag stå ut med, har plockat undan alla mattor. MEN sen hon kom hit igår har hon både kissat i min säng och i soffan. Jag vet inte hur jag ska hantera det, hon har inte gjort det när jag ser.. Just nu har jag henne instängd i bur, vilket jag såklart inte vill.

    Någon med erfarenhet som kan ge mig lite råd? Tacksam för svar, kommer inte att svara på spydiga och elaka kommentarer!

  • Svar på tråden Hjälp min hund kissar överallt
  • neverp­reggo
    Äldre 30 May 16:26
    #1

    Hur ofta går hon ut?

  • Äldre 30 May 16:31
    #2

    Är hon frisk? Har hon urinvägsinfektion? Ta henne till en veterinär.

  • MoaEli­s
    Äldre 30 May 16:38
    #3

    Min valp kunde också göra det, gå ut ofta är den enda lösningen. Om inte hunden är sjuk. Att ha hunden i bur inomhus är emot lagen, och givetvis INTE okej.

  • Äldre 30 May 17:36
    #4

    Du går såklart UT med henne OFTA så hon slutar kissa inne. Varför tror du att det skulle bli bättre av att stänga in henne i en bur?

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 30 May 17:49
    #5

    Har inte hört att det skulle vara olagligt. Hon är frisk. Men jag kan tyvärr inte gå ut med henne 24/7. Hon är nakenhund, o jag fick inte med nå bra kläder till henne. O idag regnar det o blåser, vill inte tvinga ut henne då, jag har gått några rundor men hon har inte kissat ute, och jag kan inte stå o vänta på att hon gör det heller, för då blir hon garanterat sjuk. Jag startade tråden för att få tips på hur jag får henne att inte kissa i sängen och soffan.

  • MoaEli­s
    Äldre 30 May 18:09
    #6
    Anonym (ts) skrev 2015-05-30 17:49:13 följande:

    Har inte hört att det skulle vara olagligt. Hon är frisk. Men jag kan tyvärr inte gå ut med henne 24/7. Hon är nakenhund, o jag fick inte med nå bra kläder till henne. O idag regnar det o blåser, vill inte tvinga ut henne då, jag har gått några rundor men hon har inte kissat ute, och jag kan inte stå o vänta på att hon gör det heller, för då blir hon garanterat sjuk. Jag startade tråden för att få tips på hur jag får henne att inte kissa i sängen och soffan.


    Då vet du det nu. Om du inte går ut med hunden av rädsla att hon blir sjuk (det blir hunden garanterat inte) får du ju skylla dig själv om hunden kissar inne? Kissa på golv eller i säng kvittar, lösningen är den samma -gå ut med hunden ofta, var ute tills hunden gör sina behov.
  • Äldre 30 May 18:11
    #7

    Traska iväg och köp kläder åt hunden då! Vad är problemet med det?

  • Äldre 30 May 18:15
    #8
    Anonym (ts) skrev 2015-05-30 17:49:13 följande:
    Har inte hört att det skulle vara olagligt. Hon är frisk. Men jag kan tyvärr inte gå ut med henne 24/7. Hon är nakenhund, o jag fick inte med nå bra kläder till henne. O idag regnar det o blåser, vill inte tvinga ut henne då, jag har gått några rundor men hon har inte kissat ute, och jag kan inte stå o vänta på att hon gör det heller, för då blir hon garanterat sjuk. Jag startade tråden för att få tips på hur jag får henne att inte kissa i sängen och soffan.
    fixa några tillfälliga kläder så. En liten tröja kanske?
  • Äldre 30 May 18:35
    #9

    Kissa inne kan bero på mycket! Om man bortser från ev sjukdomsbilder kan kissadet bero på mycket!! Stress, understimulering, hund med nervösa inslag, rädsla/obehag, revirmarkering, olika överdrivna känslor etc.

    Mitt tips är att lägga ut tidningar el gamla tshirts el dyl på golvet eftersom hundar många gånger hellre kissar där det är mjukt underlag för att undvika att det skvätter (av samma anledning kräks hundar gärna på mattor och dyl). Som andra skrivit, ta ut ofta (har du ingen barnkofta el dyl som kan passa hunden?. Samt att ha hunden på en mindre yta då den är ensam (tex tillgång till köket) eftersom en mindre yta lugnar hunden. Finns massa fler "trix" att ta till, tyvärr brukar det inte "botas" på en natt. För min omplaceringshund tog det ca en månad innan hon slutade kissa ner sig av upphettsning.

    Bur är olagligt att använda hemma "bara för att" ja, finns vissa undantag - tex vid sjukdom där hunden måste vara i konstant vila.

    Vill du ha fler tips och råd får du gärna skicka privat till mig om du vill :)

    Och till alla "hoppa-på'are" - vad hjälper er attityd mot TS kissande hund? Alla besitter inte samma kunskap. Jag är tex värdelös på vad det gäller barn och barnsaker, men är mer än "svensson-svensson" kunnig vad det gäller hundar! (välkomna att va spydiga mot mig när jag om ett halvår frågar vad det är för skillnad på en sulky och en kombivagn, haha) ;)

  • Äldre 30 May 18:38
    #10
    MoaElis skrev 2015-05-30 18:09:54 följande:

    Då vet du det nu. Om du inte går ut med hunden av rädsla att hon blir sjuk (det blir hunden garanterat inte) får du ju skylla dig själv om hunden kissar inne? Kissa på golv eller i säng kvittar, lösningen är den samma -gå ut med hunden ofta, var ute tills hunden gör sina behov.


    Nakenhundar är exemhundar och är känsliga mot stark sol, vind och vatten :) inte framavlade för vårt råa klimat här i norr :)
  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 30 May 18:54
    #11

    Tack för svar zikika, ja det är inte så lätt att veta varför hon håller på så här. Som jag skrev tidigare så har hon antagligen inte fått mycket uppmärksamhet innan. Eftersom hon inte är jätte ung längre blir det lite svårare att träna henne. Försöker skärma av så hon inte har tillgång till min säng och soffa. O till er andra som svarar, lägg ner era attityder! Så jävla typiskt familjeliv, kasta skit på allt och alla.. Väx upp!

  • MoaEli­s
    Äldre 30 May 18:55
    #12
    zikika skrev 2015-05-30 18:38:13 följande:
    Nakenhundar är exemhundar och är känsliga mot stark sol, vind och vatten :) inte framavlade för vårt råa klimat här i norr :)
    Du menar att TS inte ska gå ut med hunden? Jag känner en del med nakenhundar och ingen av de har blivit sjuka av att gå ut, även utan kläder. Sedan blir det ju inte jättestor skillnad på temperatur för hunden har kläder på sig egentligen. Jag menar nu när TS inte har några kläder och vill att hunden ska kissa ute. Då finns det ju inga andra val än att antingen gå ut med hunden ändå, åka och köpa kläder eller sy egna.
    zikika skrev 2015-05-30 18:35:45 följande:

    Kissa inne kan bero på mycket! Om man bortser från ev sjukdomsbilder kan kissadet bero på mycket!! Stress, understimulering, hund med nervösa inslag, rädsla/obehag, revirmarkering, olika överdrivna känslor etc.

    Mitt tips är att lägga ut tidningar el gamla tshirts el dyl på golvet eftersom hundar många gånger hellre kissar där det är mjukt underlag för att undvika att det skvätter (av samma anledning kräks hundar gärna på mattor och dyl). Som andra skrivit, ta ut ofta (har du ingen barnkofta el dyl som kan passa hunden?. Samt att ha hunden på en mindre yta då den är ensam (tex tillgång till köket) eftersom en mindre yta lugnar hunden. Finns massa fler "trix" att ta till, tyvärr brukar det inte "botas" på en natt. För min omplaceringshund tog det ca en månad innan hon slutade kissa ner sig av upphettsning.

    Bur är olagligt att använda hemma "bara för att" ja, finns vissa undantag - tex vid sjukdom där hunden måste vara i konstant vila.

    Vill du ha fler tips och råd får du gärna skicka privat till mig om du vill :)

    Och till alla "hoppa-på'are" - vad hjälper er attityd mot TS kissande hund? Alla besitter inte samma kunskap. Jag är tex värdelös på vad det gäller barn och barnsaker, men är mer än "svensson-svensson" kunnig vad det gäller hundar! (välkomna att va spydiga mot mig när jag om ett halvår frågar vad det är för skillnad på en sulky och en kombivagn, haha) ;)


    Men TS hund är väl inte sjuk och måste vara i konstant vila? Då svarar man ju utifrån det. Jag ser det inte som påhopp och informera om lagen. Det är ju synd om hunden om den måste sitta i bur för att TS inte vill gå ut med hunden av rädsla att den kan bli sjuk.
  • MoaEli­s
    Äldre 30 May 18:57
    #13
    Anonym (ts) skrev 2015-05-30 18:54:49 följande:

    Tack för svar zikika, ja det är inte så lätt att veta varför hon håller på så här. Som jag skrev tidigare så har hon antagligen inte fått mycket uppmärksamhet innan. Eftersom hon inte är jätte ung längre blir det lite svårare att träna henne. Försöker skärma av så hon inte har tillgång till min säng och soffa. O till er andra som svarar, lägg ner era attityder! Så jävla typiskt familjeliv, kasta skit på allt och alla.. Väx upp!


    Vem har kastat skit? Citera gärna. Du har fått svar på hur du ska få hunden att kissa ute men du verkar vilja ha något mirakel tips, tyvärr finns det inga genvägar för att få en hund rumsren. 
Svar på tråden Hjälp min hund kissar överallt