• Anonym (Nja..­.)
    Äldre 30 May 17:45
    1203 visningar
    16 svar
    16
    1203

    "Kön är en social konstruktion."

    Tror DU på det?

  • Svar på tråden "Kön är en social konstruktion."
  • Äldre 30 May 17:53
    #1
    -1

    Nej, jag tror att snoppen på pojkar kommer av naturen. Likadant med de kvinnliga bitarna.

  • Äldre 30 May 17:53
    #2

    Japp, jag har en dotter, och när jag noterar hennes underliv vid blöjbytena är jag säker på att det är en social konstruktion just bakom den variant hon innehar.

  • sextio­talist
    Äldre 30 May 18:02
    #3

    Könsidentitet är ingen social konstruktion. Könsrollen är en social konstruktion men skapad under många generationer.

  • Äldre 30 May 18:14
    #4

    Vissa har visst svårt för skillnaden mellan det biologiska, snoppar och fittor, och de roller man förväntas följa, dvs könsroller.

  • Äldre 30 May 18:14
    #5

    Könsrollerna och hur egenskaperna är uppdelade i "manligt" och "kvinnligt" är helt klart en social konstruktion - det bevisas ju av att det föds pojkar som inte passar in i dem, och flickor som inte passar in i dem - Trots samhällets påtryckningar, dessutom. Alltså bör det inte vara genetiskt inbyggt.

  • Anonym (Fia)
    Äldre 30 May 18:15
    #6

    Är det bara jag som tycker att dessa arv-eller-miljö-debatter känns väldigt 1900-tal? Naturligtvis finns det egenskaper som i vår kultur förknippas antingen med manligt eller kvinnligt och som i andra kulturer förknippas med precis det motsatta, och naturligtvis det finns egenskaper som helt eller delvis beror på biologiska skillnader. Arv och miljö, således, precis som med allt annat. Finns det ärligt talat någon som fortfarande inte är med på detta? 

  • MadHat­ter
    Äldre 30 May 18:25
    #7

    Med den frasen avses det sociala könet, dvs könsrollerna.

  • Anonym (Proje­ktleda­re)
    Äldre 30 May 19:17
    #8

    Könsroller är absolut en social konstruktion. Är väldigt trött på att få höra att jag är som en kille/man men ser ut som en kvinna. Detta för att jag är en bra ledare och kan vara rak och tydlig samt inte anses som "känslig" (vilket jag vist är, bara inte i proffesionella situationer och liknande). Man menar ju väl, som en komplimang - men jag är trött på det.

  • Anonym (Proje­ktleda­re)
    Äldre 30 May 19:20
    #9

    OBS! Menar inte att det är fel att vara känslig, beror på omständigheter, hur man uttrycker det etc. Det jag säger om bra ledare/rak/tydlig etc är alltså citat från andra i kombination med kommentaren om att jag är som en man i kvinnokropp.

  • Anonym (Wtf)
    Äldre 30 May 19:34
    #10

    Ställ en man och en kvinna bredvid varandra. Bed dem klä av sig nakna. Studera bägge ingående och dra slutsatsen om kön verkar konstruerat eller inte.

  • Pentra
    Äldre 30 May 19:37
    #11

    Ts; jag TROR inte att kön är en social konstruktion. Jag VET att det inte är det. ... /Pentra

  • Anonym (Sofie­)
    Äldre 31 May 10:01
    #12

    Det gäller att skilja på kön och genus.
    Kön är biologiskt, medan genus handlar om de socialt konstruerade roller/föreställningar/antaganden som tillskrivs män/kvinnor baserat på deras biologiska kön.
    Det är alltså genus som är konstruerat och tids/kontextbundet.

  • Anonym (Nja..­.) Trådstartaren
    Äldre 31 May 19:33
    #13
    Anonym (Sofie) skrev 2015-05-31 10:01:43 följande:

    Det gäller att skilja på kön och genus.

    Kön är biologiskt, medan genus handlar om de socialt konstruerade roller/föreställningar/antaganden som tillskrivs män/kvinnor baserat på deras biologiska kön.

    Det är alltså genus som är konstruerat och tids/kontextbundet.


    This!
  • Anonym (Wtf)
    Äldre 1 Jun 11:10
    #14

    Varför frågar du inte om genus i din TS om det är det du avser?

  • Anonym (Nja..­.) Trådstartaren
    Äldre 1 Jun 11:23
    #15
    Anonym (Wtf) skrev 2015-06-01 11:10:46 följande:

    Varför frågar du inte om genus i din TS om det är det du avser?


    Tänkte inte på det. Könsroller hade fungerat med.
  • Anonym (Perik­les)
    Äldre 1 Jun 11:27
    #16
    Anonym (Nja...) skrev 2015-05-30 17:45:06 följande:

    Tror DU på det?


    Jag tror att det till stora delar är så. Männen har fördelen att deras könsorgan syns (alltså syns deras sexualitet också) och att de generellt är starkare. Det har påverkat de roller män och kvinnor fått.
Svar på tråden "Kön är en social konstruktion."