• Anonym (Hjälp)

    chefer+tystnadsplikt+ praktik?

    Har blivit sjukskrivern har varit helt ärlig till chefen han ska i veckan ta ställning om jag får arbetar kvar (praktik) eller inte...ska prata med min handläggare sa han

    Frågan är har han nu tystnadsplikt så han inte går och säger vad som det gäller till alla andra på jobbet?

    Mår så dåligt över detta?

  • Svar på tråden chefer+tystnadsplikt+ praktik?
  • Fanny b

    Om det är så att du inte kan fortsätta din praktik pga din sjukskrivning så antar jag att din chef kommer säga till de medarbetare du arbetat med att du har slutat pga av sjukskrivning. Men han får inte säga av vilken orsak du är sjukskriven, vilket jag inte tror han är intresserad att göra i alla fall.

  • Anonym (Hjälp)
    Fanny b skrev 2015-05-31 13:10:12 följande:

    Om det är så att du inte kan fortsätta din praktik pga din sjukskrivning så antar jag att din chef kommer säga till de medarbetare du arbetat med att du har slutat pga av sjukskrivning. Men han får inte säga av vilken orsak du är sjukskriven, vilket jag inte tror han är intresserad att göra i alla fall.


    Jag är sjukskriven nu och nästa vecka också men vill gå tillbaka till praktiken men min chef vet inte om han vill ha mig tillbaka på grund av min sjukskrvning
    han ska prata med min handläggare om det

    Men det är som du skriver jag vill inte att alla ska vet varför jag är hemma

    Jag är inte sjuk på det sättet utan på det andra sättet psykiskt
  • lillaponnyn
    Kjell2 skrev 2015-05-31 13:20:40 följande:

    En chef har ingen generell tystnadsplikt i normalfall.


    Har dem inte? det måste dem ju ??

    Inte får dem säga att Hon/han är hemma för depression? missbruk eller så?

  • Kjell2
    lillaponnyn skrev 2015-05-31 13:25:23 följande:

    Har dem inte? det måste dem ju ??

    Inte får dem säga att Hon/han är hemma för depression? missbruk eller så?


    Hänger i första hand på bestämmelser på arbetsplatsen. Vissa saker måste en chef berätta, t ex missbruk.

    Men att berätta för alla om sjukskrivning eller annat personligt skulle nog på de flesta arbetsplatser rendera i en rejäl tillsägelse.
  • Anonym (Hjälp)

    Men om chefen har berättat för alla andra vill jag inte gå tillbaka till praktiken

    då kommer jag må skit dåligt ju

    kan han vara så omänsklig?

  • Anonym (Hjälp)
    Kjell2 skrev 2015-05-31 13:32:13 följande:
    Hänger i första hand på bestämmelser på arbetsplatsen. Vissa saker måste en chef berätta, t ex missbruk.

    Men att berätta för alla om sjukskrivning eller annat personligt skulle nog på de flesta arbetsplatser rendera i en rejäl tillsägelse.
    Men gäller missbruk också om personen inte har missburkat på företaget?
Svar på tråden chefer+tystnadsplikt+ praktik?