• Anonym (q)
    Äldre 30 May 21:19
    1802 visningar
    12 svar
    -1
    12
    1802

    Kan hon kräva detta?

     Hej
    Vi har hobbyverksamhet i lokala Folkets hus och brukar träffas en gång i veckan mellan kl 17 och 20. Det är en mycket stor lokal med både flera slags hantverk och vår grupp som sitter runt två stora bord.

    Vissa dagar är vi så många som tjugo, ibland bara hälften. Det är väldigt fritt vad man sysslar med och var man sätter sig … finns kaffe och annat.
    För ett tag sedan tillkom en ny deltagare. Hon säger till mig: ”har du mobil? Då vill jag att du stänger av den eftersom jag är elöverkänslig.”
    Blev så överraskad så jag stängde snällt min mobil. Alla andra satt med nersänkta ansikten. Ingen kommentar.
    Men vi sitter där varje vecka i tre timmar en sen eftermiddag och man vill vara tillgänglig för make och barn, inte för att föra samtal (vi brukar då gå lite längre in i rummet).
    Men vi kommer att träffas i flera år under flera timmar och det stör ingen annan med mobil, vi samtalar, kollar ibland bilder i mobilen. Kan en person som kommer till vår grupp efter att vi träffats under några år bestämma att vi ska stänga våra mobiler?
    Jag tycker förstås att det är tråkigt att hon är elöverkänslig – men får hon lov att bestämma över oss i det fallet?
    Jag vill vara tillgänglig för mina barn och min man ifall det händer något på kvällen och det vill de flesta andra också.
    Hon får lov att vara med, självklart, men på vems villkor? Jag är rådlös just nu, vet inte hur ska jag göra? Vill gärna ha mobilen åtminstone under någon timme men det går inte.
  • Svar på tråden Kan hon kräva detta?
  • Äldre 30 May 21:22
    #1

    Jag hade inte stängt av min mobil, men motiveringen att mina barn ska kunna nå mig!

  • Äldre 30 May 21:22
    #2

    Nej.

    Jag tycker du helt enkelt ska svara att "Vad tråkigt, men jag är mamma och måste vara tillgänglig om mina barn behöver mig."

  • Äldre 30 May 21:29
    #3

    Jag tycker man kan vara lite mer omtänksam än att bara säga nej sådär. Beror för mig mycket hur "kravet" framförs. Kanske kan Folkets hus koppla in en vanlig telefon som ni deltagare kan ge som ett nödnummer till era familjer? Kan faktiskt vara skönt att inte bli störd pga småsaker ibland :)

    Verkar dock lite märkligt att det bara är mobilerna hon inte fixar...

  • Äldre 30 May 21:30
    #4

    Elallergi haha! Vilket skämt!

  • Drottn­ingen7­0
    Äldre 30 May 21:31
    #5

    Eftersom elöverkänslighet icke existerar utan är en psykisk åkomma hade jag låtsas stänga av den men haft den på ljudlös. She will never know...

  • Anonym (C)
    Äldre 30 May 21:44
    #6

    Hur kan hon alls vara i byggnaden?

  • Anonym (T)
    Äldre 30 May 22:31
    #7

    Ja antingen har du den på ljudlös eller så säger du bara att du måste vara tillgänglig. Låter lite länge att inte kunna nås på flera timmar kanske.

  • sextio­talist
    Äldre 30 May 22:37
    #8

    Jag hade förklarat att lysröret ovanför henne alstrar betydligt mer magnetfält och statiska fält än mobilen i viloläge.

    Att byggnaden med all sannolikhet har fyr-ledarsystem (om inte det är en ny byggnad eller elen omdragen de senaste 20 åren) vilket troligen innebär att det finns fält kring varje ledning och sedan inte stängt av telefonen

  • Äldre 30 May 22:38
    #9

    Men det är ju el överallt i ett hus så tål hon att vara där så tål hon mobilen. Sätt den på ljudlös!

  • Anonym (daf)
    Äldre 30 May 22:41
    #10
    Elöverkänslighet finns inte. Skit i henne
  • Anonym (Ribbi­ng har redan svarat­)
    Äldre 30 May 22:43
    #11
  • Äldre 31 May 09:49
    #12

    Klart hbon inte kan kräva det. Säg helt enkelt att du inte kommer stänga av mibilen för att du har familj som behöver nå dig! Tramsigt av henne tycker jag.

Svar på tråden Kan hon kräva detta?