• Anonym (snäll)

    Var jag dum som ville hjälpa till? :(

    Jag och min dotter på fyra år närvarade härförleden på ett barnkalas. Det blev, som det brukar på barnkalas, mycket leksaker som låg framme och annat. Jag kände att jag borde hjälpa till med något så jag började plocka undan när kalaset var slut. Det kändes dumt att bara gå.


    Då var det bara vi och ett annat par kvar. Min dotter började bli hungrig så jag gjorde en macka åt henne och värdparets två barn när jag ändå var igång. Här gjorde jag förmodligen tabbe nummer ett då jag kanske blev lite väl hemtam och inte frågade först om jag kunde göra mackor åt barnen.
    När jag gjort mackor så tog jag rena glas ur diskmaskinen till barnen. Fortsatte sedan att plocka ut ur diskmaskinen. Mamman kom då bort till mig och sa i ett skarpt tonfall att jag inte skulle tömma diskmaskinen. Jag svarade då att det gör jag så gärna. (Slutade ta ut disk.) Till svar fick jag ”nej, gör inte det!” i ett mycket otrevligt tonfall.
    Jag mumlade något om att jag är van vid att jag och mina vänner hjälps åt.


    Det med mackorna förstår jag själv att jag borde frågat först. Jag tyckte väl att vi känner varandra så pass bra att det är okej att ta bröd till barnen. Efter hennes kommentar inser jag att hon är en person som med all säkerhet inte tyckte det var okej.


    Vad gäller disken så känns det mycket oartigt att låta allt stå, disk och saker överallt också, ska man bara gå?


    Dagen efter kalaset frågade jag både en nära vän och min sambo om detta med att tömma andras diskmaskiner. Fick då till svar att det var hemskt oartigt mot värdparet och att det är lite konstigt att tömma andras diskmaskin.
    Min vän förstod att det kunde tas illa upp av värdparet. Att man kanske inte vill att andra ska rota i ens köksskåp.


    Jag kände att det var oartigt att inte hjälpa till och att vi nu känner varandra så pass bra att det är okej. Uppenbarligen hade jag helt fel.


    Är det verkligen så hemskt att hjälpa andra med disken utan att fråga? Har jag missat ett socialt tabu? ”Får” man som inte gäst göra någonting? Inte ens när det är hos vänner?


    Hädanefter ska jag inte lyfta ett finger. Brukar ve och fasa hjälpa till att duka av också. Det är säkert ännu värre. :(


     

  • Svar på tråden Var jag dum som ville hjälpa till? :(
  • Anonym (Oj)

    Oj, ja alla är vi olika... :)

    Jag hade verkligen tyckt det var jättekonstigt om du började tömma vår diskmaskin... Att hjälpa till att duka av är väl helt ok. Plocka undan leksaker också, under förutsättning att de stökades fram under kalaset och att det är uppenbart var de hör hemma...

    Tänk till lite först nästa gång du är hemma hos någon...

  • Fanny b

    Ännu en tråd som kommer från DN:s etikettspalt.
    Hursomhelst, jag tycker inte heller man utan att fråga börjar hjälpa till hemma hos andra på detta sätt, undantag om man vet att detta tillåts hos personen ifråga.

  • pigglet

    Plocka undan leksaker skulle vara helt ok för mig.
    Jag skulle nog tycka att det var lite konstigt om du började plocka ur diskmaskinen, men ok.

    Men att börja ta mat hemma hos andra? Det skulle jag inte ens göra hos min bästa kompis, eller mina föräldrar, utan att fråga. Är ditt barn hungrigt så är väl det naturliga att ta med sig barnet hem och ge det något att äta? Och att börja ge mackor åt hennes barn utan att ha frågat - de kanske skulle äta middag som näsa mål? Efter ett kalas skulle vi absolut inte ta ett till mellanmål här, då får barnen bli hungriga så de kan äta ordentligt till middag.

  • Natulcien

    Plocka ur diskmaskinen gör jag helst själv, eftersom saker annars kanske hamnar i lådor/skåp där jag inte hittar dem. Jag skulle se det som ett ganska udda och märkligt beteende om en gäst började plocka ur vår diskmaskin.
    Det är ungefär som att börja plocka ner tvätt och vika den hemma hos en person du inte känner så väl. Skulle du göra det också?

    Men värre var ju att du, utan att fråga, utfodrar ditt och deras barn med deras mat. Om en gäst började plocka fram bröd och pålägg och bre sig en macka utan att ens fråga skulle jag nog uppfatta denna som väldigt konstig. Det har aldrig hänt, faktiskt. Jag förstår värdinnans irritation.

    Däremot är det helt okej att plocka ihop leksaker eller bära ut disk från bordet till köket.

    Men ärligt talat, hur svårt är det att fråga: "Är det okej att ge barnen en macka?" eller "Vill du att jag plockar ur maskinen?".

  • Anonym (fel!)
    Anonym (snäll) skrev 2015-05-30 21:24:34 följande:

    Jag och min dotter på fyra år närvarade härförleden på ett barnkalas. Det blev, som det brukar på barnkalas, mycket leksaker som låg framme och annat. Jag kände att jag borde hjälpa till med något så jag började plocka undan när kalaset var slut. Det kändes dumt att bara gå.


    Då var det bara vi och ett annat par kvar. Min dotter började bli hungrig så jag gjorde en macka åt henne och värdparets två barn när jag ändå var igång. Här gjorde jag förmodligen tabbe nummer ett då jag kanske blev lite väl hemtam och inte frågade först om jag kunde göra mackor åt barnen.
    När jag gjort mackor så tog jag rena glas ur diskmaskinen till barnen. Fortsatte sedan att plocka ut ur diskmaskinen. Mamman kom då bort till mig och sa i ett skarpt tonfall att jag inte skulle tömma diskmaskinen. Jag svarade då att det gör jag så gärna. (Slutade ta ut disk.) Till svar fick jag ?nej, gör inte det!? i ett mycket otrevligt tonfall.
    Jag mumlade något om att jag är van vid att jag och mina vänner hjälps åt.


    Det med mackorna förstår jag själv att jag borde frågat först. Jag tyckte väl att vi känner varandra så pass bra att det är okej att ta bröd till barnen. Efter hennes kommentar inser jag att hon är en person som med all säkerhet inte tyckte det var okej.


    Vad gäller disken så känns det mycket oartigt att låta allt stå, disk och saker överallt också, ska man bara gå?


    Dagen efter kalaset frågade jag både en nära vän och min sambo om detta med att tömma andras diskmaskiner. Fick då till svar att det var hemskt oartigt mot värdparet och att det är lite konstigt att tömma andras diskmaskin.
    Min vän förstod att det kunde tas illa upp av värdparet. Att man kanske inte vill att andra ska rota i ens köksskåp.


    Jag kände att det var oartigt att inte hjälpa till och att vi nu känner varandra så pass bra att det är okej. Uppenbarligen hade jag helt fel.


    Är det verkligen så hemskt att hjälpa andra med disken utan att fråga? Har jag missat ett socialt tabu? ?Får? man som inte gäst göra någonting? Inte ens när det är hos vänner?


    Hädanefter ska jag inte lyfta ett finger. Brukar ve och fasa hjälpa till att duka av också. Det är säkert ännu värre. :(


     


    Ja,jag tycker att du gjorde fel som inte lyssnade på mamman.

    I ditt eget hem bestämmer du hur du vill ha det.
  • Alvina

    Tycker också du gjorde fel. Du hade ju bara kunnat fråga dem om dem ville ha någon hjälp. Och man ska aldrig ge mat eller något sådant till andras barn utan att först fråga föräldrarna. Tänk om till exempel barnet var allergisk mot något. Hur som helst tycker jag det är väldigt fräckt att göra så. Jag hade blivit irriterad och tyckt du var jättekonstig om detta hände hemma hos mig. Inte ok beteende. Fråga i fortsättningen!

  • Ylikarjula

    Oj oj oj. Vilka underbara svar du får. Vad är det för fel på folk nu förtiden. Vem bryr sig om en bekant blänker till med disken. Eller ger dom ett par mackor. Jag är uppväxt med att alla hjälpa åt med det som kan. Så att alla får samma börda hemma. Hos mig hade det uppskattats.

Svar på tråden Var jag dum som ville hjälpa till? :(