• Anonym (...)

    Svägerska med familj sura på oss pga dop

    För två veckor sedan hade vi dop för våran son.
    I god tid innan dopet skickade vi ut inbjudningar där det tydligt stod att vi ville ha svar om gästerna kunde komma, då vi skulle beställa catering till efteråt och då var tvungna och räkna ut hur många som skulle komma så att maten skulle räcka.
    Alla gäster ca 50 st svarade i god tid om de kunde komma eller inte, förutom svägerskan och hennes familj, två vuxna och tre barn.
    Min man pratade med henne vid ett tillfälle om de skulle komma och de svarade någonting svävande så han visste inte hur de skulle göra.
    Jag väntade in i det sista innan jag beställde maten och uteslöt dem då jag inte fått något svar.

    När dopet var, så kom familjen ändå. Men när vi sedan sa att vi inte räknat med dem till festen efteråt då vi inte fått svar om de skulle komma, så blev de rosenrasande. De tyckte att det väl var självklart att de skulle komma eftersom de var familj. Svägerskan gapade och skrek och var väldigt otrevlig, alla gästerna bara tittade på henne. Det slutade med att hon kastade sonens doppresent på golvet och störtade ut därifrån.

    Hon har vägrat prata med oss nu i efterhand och svärmor tyckte att vi gjorde fel, att vi borde förstått att de skulle komma, min familj tycker att vi gjorde rätt och att de får skylla sig själva eftersom de inte hörde av sig i tid.

    Vilka tycker ni har rätt i det här?

  • Svar på tråden Svägerska med familj sura på oss pga dop
  • sextiotalist

    Ni har varit tydliga och hon gjorde bort sig rejält. Ni gjorde rätt.

  • Fanny b

    Jag tycker inte ni gjorde fel, ni hade gett dem flera chanser att tacka ja men de valde att inte vara tydliga med att de kommer.

  • nevermind

    Då kan du ju hälsa din knäppa svärmor (som inte ens har med saken att göra) att jag som ska vara tärna på min bästa väns bröllop ändå var tvungen att osa till värdarna som sköter kontakten med cateringen.

    Vilken pinsam svägerska! Är hon drottningen av Saba eller?? Nä, skit i dom. Gör väl inget att de vägrar prata mer er?

  • MrsBroderTuck

    Vilken lustig familj, självklart gjorde ni helt rätt! Dom hade inte hyfs nog att meddela i förväg att dom tänkte komma, trots påminnelse från er. Dom får lov att skylla sig själva! Och himla onödigt av svärmor att säga att ni gjorde fel, hur tänker hon egentligen??

  • DVQ

    Ni gjorde rätt, de gjorde del.

    Jag kan ha lite, lite förståelse för att festovana personer missar att osa. Men om de nu tycker det är självklart att nära släktingar dyker upp utan att osa, varför inte klämma ur sig ett tydligt ja när din man frågar dem särskilt om det?

  • Anonym (H)

    Självklart gjorde svägerskan fel.

    Vilken självgod människa.

    Ni får vara glada att ni slipper dem.

    Biologiskt släktskap är inte värd mycket om respekt och kärlek saknas tycker jag.

  • Anonym (...)

    Tack för era svar!!

    Vi har ju gett dem chanser att svara med de har ju ignorerat det.
    Svärmor har ju svägerskan som lite av en favorit så att hon står på hennes sida förvånas jag inte över, svägerskan kan inte göra fel i hennes ögon.

    Men det är så trist att familjen har delats upp i två läger.
    Allt vi ville var ju att fira våran sons dop, och så blev det såhär :(
    Med de andra två barnen kom de och det var inga problem.

    Min man pratade med sin mamma för en liten stund sedan, hon tror lite på att det kan vara svartsjuka bakom det hela. Svägerskan har tre döttrar, och vill ha en pojke. Hon gick ner i en djup depression efter att tredje flickan kom. Vi har en flicka och två pojkar. Men tycker inte att det är ett skäl att bli upprörd över. Tror svärmor försöker släta över och ge oss skulden (för att vi fick pojkar). Ja, den människan är lite konstig, skulle kunna skriva en bok om hennes konstiga beteende.
    Men nu kan jag iaf utesluta att det var vårat fel, har gått och funderat mycket på om det var vårt fel. Därför ville jag få lite input från utomstående :)

  • Anonym (O)

    Klart de gjorde fel. Men å andra sidan hade jag aldrig kastat ut någon, man beställer ju aldrig mat så att det bara räcker så precis.

Svar på tråden Svägerska med familj sura på oss pga dop