• Forumvärd

    Är det oförskämt att prata i mobilen under en middag?

    Ja, vad tycker ni om det här "otyget med mobiltelefoner", direktcitat från min 80+ far.

    Är det oförskämt att sitta och prata i mobilen när man är bortbjuden på middag?
    Eller är det helt okej att plocka fram mobben mitt i ett samtal med en vän och börja spela Candycrush eller sms med andra?
    Vad tycker du?
    När är det acceptabelt att ha mobilen och när borde den vara avstängd eller i alla fall bortlagd?

    Rösta och diskutera gärna i tråden! Solig

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det oförskämt att prata i mobilen under en middag?
  • Utflykt i verkligheten

    Tycker det är självkart att mobilen ska vara utom synhåll och ljudlös.

    Ljudet kan få vara på i undantagsfall - t ex om man har barnvakt till ett litet barn och vill vara säker på att märka om det blir problem och barnvakten ringer. Men du meddelar man sällskapet det innan och ber om ursäkt för eventuellt samtal. Och kommer samtalet - då reser man sig omgående från bordet och ser till att man inte stör de övriga i sällskapet.

    Undantagssituation är givetvis bröllop eller liknande. Då ska telefonen alltid vara avstängd! Måste man ha koll på telefonen så får man kika på den lite diskret då och då. Den ska inte ligga på bordet!

    Man kan så klart även använda telefonen som kamera, me då ska den enbart användas som kamera och inte i samma veva checka in sig på gatan man just nu befinner sig tilsammans med en bild #mysmiddag, på Facebook.

  • Kim Possible

    Ja, det är oförskämt, väldigt nonchalant.

    Som inlägg 1 skriver. Om man av någon anledning väntar viktigt samtal, har jour eller måste kunna nås av barn t ex, så meddelar man innan att man kanske måste kolla av under middagens gång, har sedan telefonen på ljudlöst och ursäktar sig och lämnar bordet när man ringer/svarar. 

    Varför man ens går bort på middag om man ändå tillbringar tiden med att spela Candy crush eller surfa förstår jag inte. Då kan man väl stanna hemma. 

  • Melinoe
    Utflykt i verkligheten skrev 2015-06-01 09:50:46 följande:

    Tycker det är självkart att mobilen ska vara utom synhåll och ljudlös.

    Ljudet kan få vara på i undantagsfall - t ex om man har barnvakt till ett litet barn och vill vara säker på att märka om det blir problem och barnvakten ringer. Men du meddelar man sällskapet det innan och ber om ursäkt för eventuellt samtal. Och kommer samtalet - då reser man sig omgående från bordet och ser till att man inte stör de övriga i sällskapet.

    Undantagssituation är givetvis bröllop eller liknande. Då ska telefonen alltid vara avstängd! Måste man ha koll på telefonen så får man kika på den lite diskret då och då. Den ska inte ligga på bordet!

    Man kan så klart även använda telefonen som kamera, me då ska den enbart användas som kamera och inte i samma veva checka in sig på gatan man just nu befinner sig tilsammans med en bild #mysmiddag, på Facebook.


    Håller med!
  • Anonym (Pia)

    Jag stänger aldrig av mobilen, däremot har jag den på ljudlös och vibration.

    Jag vill alltid kunna bli nådd då jag har en tonåring som ibland lyckas strula till det för sig och även en gammal mor p 80+ som lever ensam.

  • Fobiker

    Mobilen skall normalt inte vara framme vid middagsbordet och skall vara ljudlös eller stängd. Om man väntar på ett viktigt samtal eller om man behöver vara tillgänglig så kan man säga till först. Sedan lämnar man bordet och går avskilt när man svarar. 

  • trilskas

    Jag stänger aldrig av mobilen. Bara på natten som den är ljudlös.

    Och på middagar så är min mobil bredvid tallriken på bordet eller i min byxficka. Likadant i skolan, etc. Har två småbarn på förskolan och jag har även multisjuk pappa. Etc.. Så, jag vägrar bli okontaktbar.

  • Anonym (Dagens medelålder)

    Det beror på middagen, är den tråkig och man är ett väldigt stökigt barn som börjar sjunga hårdrock för att liva upp stämningen kan vissa gäster önska att ett mobiltelefonspel är lämpligare. Men för övrigt tycker jag det är fräckt att tala i mobilen under en finare middag. Ok bara akuta samtal då.

  • Cluttentutt
    Forumvärd skrev 2015-06-01 09:32:51 följande:

    Ja, vad tycker ni om det här "otyget med mobiltelefoner", direktcitat från min 80+ far.

    Är det oförskämt att sitta och prata i mobilen när man är bortbjuden på middag?
    Eller är det helt okej att plocka fram mobben mitt i ett samtal med en vän och börja spela Candycrush eller sms med andra?
    Vad tycker du?
    När är det acceptabelt att ha mobilen och när borde den vara avstängd eller i alla fall bortlagd?

    Rösta och diskutera gärna i tråden! Solig


    Oförskämt, ointelligent och ouppfostrat! Tar man fram mobilen och börjar spela/smsa när man umgås med någon är det ju samma sak som att säga att man har trevligare på annat håll. Visst kan man känna så, men tycker ändå det är vanligt hyfs att i så fall bita ihop tills man gått hem. Oavsett middag eller annat så vill man ju att personen ska vara närvarande och åtminstone låtsas vara intresserad av umgänget. Tror inte enbart det handlar om att vissa är mer mobilberoende än andra, utan att de är såna som personer. Det är samma typ av människa som låter ert samtal avbrytas om en annan "mer intressant" person plötsligt dyker upp och vill ha uppmärksamhet. Istället för att be personen som dyker upp att vänta på sin tur så avbryter de samtalet med den första och börjar snacka med den andra. Jag vet inte om det är så att de inte förstår, inte bryr sig, har problem med oskrivna regler kring hur man är social eller faktiskt är rädda att såra någon så de tror de måste vara tillgängliga för alla samtidigt. Man måste själv våga säga ifrån till såna personer också. Skillnad är ju om man tar fram mobilen för att man vill visa eller dela något med den man umgås med, t.ex foton man tagit eller så. Sen finns det såklart undantag som om det dyker upp akuta samtal eller så, men annars är det inte okej nej!
  • The past is now

    Oförskämt och så gör man inte. Vi var på middag i fredags för att fira vår bröllopsdag. Det satt folk överallt och babblade i sina jävla mobiler och med sin hade de sina partners. Nej fy fan så hemskt alltså. En mor var där med sin tonårstjej och båda satt med varsin mobil. Är det socialt och trevligt? Nej fy...

    Vi  satt och drack champagne och åt gott. Stirrade varandra i ögonen och hade trevliga samtal.

  • grind

    Jag gillar mobilerna just för att det blir så uppenbart vilka människor man ska undvika. Det visar så tydligt hur mycket personen i fråga respekterar sin omgivning.

Svar på tråden Är det oförskämt att prata i mobilen under en middag?