• Raggdoll

    Vad skulle du gjort?

    Visa endast

     Idag 01:34 Uppdatera inläggetCiteraAnmäl

    Jag och min sambo har ett varsitt barn sen tidigare förhållande. Och nu e det så att barnen fyller endast en dag i mellan varandra. Och min sambo tyckter vi ska fira dom på samma dag. Och jag tycker inte att det känns riktigt bra. Då hans barns mamma kommer med släkt och vänner. Och inga från min sida. Känns som att mitt barn kommer känna sig utanför. Men det hade inte varit okej om mitt barns pappa med släkt skulle komma, tycker sambon. Hur ska jag göra för att allt ska bli en sådan bra dag för båda barnen?

  • Svar på tråden Vad skulle du gjort?
  • Tow2Mater

    Kan du/ni fira ditt barn hos pappan med hans släkt på rätt dag? Så firar ni din sambos barn på dess dag med dess släkt? Kan inte ditt barns pappa bli inbjuden till en gemensam firardag, så går det ju inte att fira på samma dag.

  • Raggdoll

    Jag och barnets pappa har bestämt att detta året ska hon vara hos mig hela födelsedagen och nästa år hos han. Allt känns bara så fel mot min dotter :( Och mun sambo har bara tagit det förgivet att jag tycker det e okej!

  • Tow2Mater

    Kommer inte pappan och firar oavsett dag, så kan ni väl fira båda barnen samma dag med sambons släkt, som alla naturligtvis köper presenter åt båda barnen. Sen firar du henne igen på hennes dag med en egen speciell dag bara du och hon med en aktivitet?

  • Tow2Mater

    Fira båda barnen på helgen innan med släkt? Sen gor du och sambon aktiviteter som familj på båda deras speciella dagar?

  • Raggdoll

    Grejen är ju den att hans barn fyller år torsdag och min på lördagen. Och han har bestämt med barnets mamma att det blir kalas på lördagen. Så jag vet inte hur jag ska förklara för honom att jag inte tycker att det är någon bra idé :( Utan att han blir sur. Plus att han har bestämt att det blir smörgåstårta som verken jag eller min unge gillar.

  • Anonym (:()

    Varför får inte ditt x med släkt komma? Hans x kommer ju?! Tycker ni hädan efter firar du, sambon, barnen med era släckningar och barnens kompisar, det är väl barnkalas? Då kan ni ha det tillsammans. Så får xen och deras familj fira dom när de är där..,

  • Anonym (:()

    Vem serverat smörgåstårta på barnkalas? Korv med bröd tack ;) Känns lite dom ett vuxet kalas..,,

  • Fjäril kär
    Anonym (:() skrev 2015-06-02 05:27:35 följande:

    Vem serverat smörgåstårta på barnkalas? Korv med bröd tack ;) Känns lite dom ett vuxet kalas..,,


    min son fyller 7 år och har beställt smörgåstårta...  han avskyr vanlig tårta.   Så visst finns det barn som äter smörgåstårta.    
  • Anonym (Eva)

    är det bara i min familj där släkten självklart firar alla barn oavsett vems dom är? 

    min man och jag har barn från varsitt håll och ett gemensamt och släkten firar alltid våra barn som om dom vore just våra barn.  Här gör vi ingen skillnad på vems barnen är eller vems släkt det är. Fyller dom år så fyller dom år och då ska dom självklart firas. 

    Varför gör ni skillnad på barnen?  

  • Anonym (Elsa)
    Anonym (Eva) skrev 2015-06-02 06:30:15 följande:

    är det bara i min familj där släkten självklart firar alla barn oavsett vems dom är? 

    min man och jag har barn från varsitt håll och ett gemensamt och släkten firar alltid våra barn som om dom vore just våra barn.  Här gör vi ingen skillnad på vems barnen är eller vems släkt det är. Fyller dom år så fyller dom år och då ska dom självklart firas. 

    Varför gör ni skillnad på barnen?  


    Då antar jag att ni har en väldigt bra relation med era ex och deras släkt om även de kommer och firar era respektive barn.
    Mitt barn har aldrig träffas bonusbarnens släkt på mammans sida så att dom skulle fira henne när hon fyller år skulle bli rätt konstigt.
  • Anonym (Elsa)

    TS: Har du frågat vad din dotter tycker om det? Själv så hade jag blivit riktigt förbannad på min sambo om han gick ihop med sitt ex och bestämde saker för vårat gemensamma barn. Har han tänkt sig att hans dotter ska sitta och öppna en hög med presenter framför ditt barn eller ska den släkten bli tvungna att köpa en present till ett barn som de (antar jag) inte har något relation till och kanske inte ens träffat nån gång?

  • mammalovis
    Raggdoll skrev 2015-06-02 03:41:02 följande:
    Grejen är ju den att hans barn fyller år torsdag och min på lördagen. Och han har bestämt med barnets mamma att det blir kalas på lördagen. Så jag vet inte hur jag ska förklara för honom att jag inte tycker att det är någon bra idé :( Utan att han blir sur. Plus att han har bestämt att det blir smörgåstårta som verken jag eller min unge gillar.
    På detta inlägg låter det som att din sambo prioriterar sitt barns mamma framför dig i besluten. Jag hade blivit galen om de bestämt något utan att jag varit delaktig och fått ha en vägande åsikt när det gäller firande i mitt hem och i all synnerhet på mitt barns födelsedag. Jag hade tyckt att kalaset flyttades till söndagen som inte är någons födelsedag. Då kan ni ge ett rättvist firande på båda barnens dagar.

    Alternativt om det är okej med ditt barn att ni helt enkelt åker iväg och gör något på egen hand, för det lät ju varken som att din eller hans familj skulle närvara ändå. Det vore ju ändå rimligt att höra vad en 8-åring tycker om saken med sammanslaget kalas med bonusens andra familj. Det låter ju som att det blir pappans barn som kommer få ett superfirande med massor av paket på ditt barns födelsedag och ditt barn blir utan. Visst det är 8 år, men det känns ändå inte schysst på just födelsedagen. Jag hade nog känt mig väldigt oönskad som barn.

    När ska ditt/era barn firas med din och hans familj?

    Vi har firat mitt barn på sambons sida på annandag jul blandat med julklappsutdelning och det har väl känts sådär, då det blir lite väl mycket paket samma dag. Att vi firar henne där beror på att hennes pappa knappt engagerar sig alls, på sin höjd får hon tårta och att hennes farmor kommer för kombinerat firande av jul och födelsedag.
  • mammalovis
    Anonym (Eva) skrev 2015-06-02 06:30:15 följande:
    är det bara i min familj där släkten självklart firar alla barn oavsett vems dom är? 

    min man och jag har barn från varsitt håll och ett gemensamt och släkten firar alltid våra barn som om dom vore just våra barn.  Här gör vi ingen skillnad på vems barnen är eller vems släkt det är. Fyller dom år så fyller dom år och då ska dom självklart firas. 

    Varför gör ni skillnad på barnen?  
    Så ni firar alltså med båda era släkter OCH respektive exs familj/släkt samtidigt?

    Det är ju skillnad på att bådas släkter i nyfamiljer firar bådas barn, mot att vi skulle bjuda hit min bonusdotters mammas sida och tvinga dem att uppvakta min dotter för att båda firas samtidigt.

    Min dotter får presenter och julklappar från min sambos sida, liksom min bonusdotter blir uppvaktad av mina föräldrar för att alla ska behandlas lika. Min nuvarande svärmor har 12 barnbarn varav tre bonusar där alla får likvärdiga gåvor i kr sett. Däremot har inte min bror uppvaktat min bonusdotter, då de nästan aldrig har träffats. Han har inte närvarat de senaste två jularna och när vi träffar min familj firar bonusdottern med sin mammas sida. Vid hennes födelsedag har min sida varit upptagna med annat, men present har hon fått överlämnad av oss.
  • Anonym (inte)

    Men om de nu bestämt det över ditt huvud så kan ju barnet åka hem till sin mamma på lördagen och bli firad av hennes släkt, ni småfirar ditt barn och sen har ni kalas för båda på söndagen med era släkter och familjer.

    Förstår inte vad mammans släkt har hos er att göra alls? !

    Det upplägget hade kanske fungerat någon annan gång, men det är ju verkligen inte okej om ditt barn blir undanskuffat på sin egen födelsedag.!

    Om det inte är så att båda barnen verkligen kommer firas och sättas i fokus lika mycket och båda får ha sin åsikt om hur det ska firas och vad det ska bjudas på (men så verkar det ju inte..)

Svar på tråden Vad skulle du gjort?