• Molli

    STÖRRE vikt uppgång, följas neråt på vågen?

    Hejsan!

    Finns det någon mer här som vill gå ner en större del i vikt & hjälpas åt, peppa varandra?

    Min vikthistoria, kortfattat.
    Alltid haft några kilon extra, men för 3år sedan vägde jag ca 75kg och jag trivdes superbra med detta (Gick ned i vikt pga dålig period med min IBS)
    Har aldrig riktigt gått ner i vikt självmant eller vad man ska säga.
    - Men har alltid velat.
    (Har även problem med ångest/depressioner/stress som ofta gör att jag kommer ur balans och mitt viktnedgångsförsök förstörs, eller så tränar jag får hårt och blir sjuk)

    Mellan tidig höst och sen vinter 2013 så hade jag tröstätit så mycket att jag gått upp ca 20kg, och fram tills idag så har jag gått upp 15lg till..
    Alltså från ca 75kg - 110kg på rätt kort tid.

    Med detta så fick jag ännu sämre självkänsla.
    Bristningar på kroppen och allt det där, jag har ingen kondition och jag svettas som en gris för minsta lilla.
    Vill inte visa mig ute, knappt.
    Kläder är inget jag gillar längre, då jag har strl 48.
    + att övervikt påverkar mina chanser till att bli gravid.

    -Min STÖRSTA och enda last är GODIS/CHOKLAD:
    -Mat äter jag hälsosamt, när jag väl äter... oregelbundet.
    (Har aldrig varit stor i maten)
    -Jag rör knappt på mig längre.

    ¤ Jag kommer börja med att ta 45-1h promenad /dag oavsett väder!

    ¤ Börja äta regelbundet.

    ¤ Dricka vatten när jag är törstig (vilket jag är ofta)

    ¤ Minska söt intag
    (Kommer bli en riktigt utmaning som jag aldrig klarat längre tid innan)

  • Svar på tråden STÖRRE vikt uppgång, följas neråt på vågen?
  • lidhu

    Det viktigaste är att du är motiverad till 100 %, annars kommer du ge upp direkt eller för någon motgång. Kan rekomendera cola light för sötsuget, innehåller inga kalorier och kan därför drickas utan att det påverkar vikten, och är ett bra substitut för sötsuget 

  • Bubbel85
    Molli skrev 2015-06-02 12:14:55 följande:

    Dock så finns de väl ämnen i LIGHT produkter som ökar suget ?


    Ja sötningsmedel innehåller inga (väldigt lite) kalorier, däremot påverkar det insulinfrisättningen i kroppen vilket gör att sötsuget ökar. OM man kan dricka bara det och inte frestas till annat så är det bra... Med det inte sagt att det är nyttigt, men man går inte upp i vikt av det sålänge man inte frestas att äta annat. Bäst är såklart att låta bli sött helt men en sak i taget.

    Kom ihåg att kosten är nästan allt när det kommer till vikten. Jättebra att du motionerar men att enbart motionera sig till viktnedgång är väldigt svårt. Det är vad du äter som kommer påverka vad du väger i det stora hela.

    Undvik att gå ut för tufft, ta hellre att du ska gå minst 5 min promenad 5 dagar i veckan. När du väl kommit ut är det lätt att du går längre än de 5 minuterna och då är det jättebra! Då får du bara en känsla att du är grym som gått 20 min fast att du bara behöver gå 5 tex! När det bara är 5 minuter är det också väldigt svårt att "inte orka". Skulle du gå 45min-1h per dag är det toppen men det kommer komma en dag när du inte orkar/kan och då är det lätt att du känner att du misslyckats och bryter den vanan. Sätt små mål som du vet att du fixar.

    Som sagt, små mål, var inte för hård mot dig själv. Maten är no1. Fusk är nono MEN det är aldrig för sent, faller du dit och tar en chokladbit en kväll så tänk inte "nu har jag ändå förstört det så nu kan jag lika gärna äta upp resten", det är aldrig för sent att sluta äta skit. Det är jättestor skillnad att ha ätit en chokladbit på 50kcal än en chokladkaka på 600kcal.

    Sist vill jag bara säga att heja dig!!! Lycka till med din viktminskning och försök tänk långsiktigt.
  • yodi

    snälla ta inte detta på fel sätt men jag reagerade på att du skrev att du ofta är törstig, har du kollat ditt blodsocker?

  • Molli

    Yodi:

    För 1år sedan var jag hos läkaren pga min vikt.
    Började då äta levaxin (för ämnesomsättningen) för att den var lite låg.
    Jag återkom aldrig till läkaren efter 6v som jag skulle.
    Antar att dom kollade mitt blodsocker, men inget jag vet säkert.

    Jag ska även ringa läkaren i nästa vecka för att ta upp detta igen och kolla om ämnesomsättningen är som den ska, om allt är som det ska så att säga :)

  • fallen angel

    God morgon alla... Jag har iofs ingen superstor övervikt kanske 10 - 15 kg MEN alla kilon klamrar sig fast för brinnande livet! Så jag hänger gärna på :D om jag får?


    "Do or do not, there is no try!"
  • nokitus

    Jag kan också hänga på här, jag har lika mycket som ts att gå ner, eller ganska nära i alla fall...
    mitt mål just nu är att börja motionera mera, äta hälsosammare och gå ner två storlekar innan snön faller. 
    Har nu storlek 46....

  • ostpaj

    Var motiverad till tusen!

    Sen tycker jag att du har rätt inställning MEN var inte för hård mot dig själv!

    Promenera varje dag är jättebra, men blåser det storm, regnar vågrätt och du tänker "jag MÅSTE gå" kommer det att bli en tråkig känsla. Vilket senare också kanske gör att du hoppar fler dagar.

    Har du gått ett par ggr på en vecka så tro inte att du går upp i vikt av att ha en vilodag.

    Som sagt, var inte för hård mot dig själv och låt viktnedgången ta tid!

    Titta inte på vågen varje morgon och förvänta dig resultat. :)

    Stort lycka till !

    Kram

  • ostpaj

    Ha mycket frukt hemma som substitut för godiset! Och köp inte hem ngt godis, det är det enklaste sättet att inte bli frestad av det! :)

  • ostpaj

    Hon glömde lägga till att det kostar skjortan och i det stora hela lär du dig; rör på dig och är mindre kolhydrater.

    Ingen viktnedgång beror på aloe veran. Som hon också glömde nämna innehåller 99% vatten.

    Ta en gurka istället.

Svar på tråden STÖRRE vikt uppgång, följas neråt på vågen?