• Sudden­92
    Äldre 2 Jun 12:09
    1115 visningar
    12 svar
    12
    1115

    Ni som haft ett MA

    Ni fått MA, i vilken vecka fick ni reda på det och hur märktes de?

  • Svar på tråden Ni som haft ett MA
  • Äldre 2 Jun 13:13
    #1

    Fick en blödning i v 13+2, fick komma in på vul och inget foster syntes. Fick inget klart besked om när den hade dött, men troligen kring v 6.

  • Äldre 2 Jun 13:43
    #2

    upptäcktes i vecka 10 på vul att fostret dött i vecka 8. Hade haft småblödningar av och till hela tiden, annars starka symptom och så. Hade dock en känsla av att nåt var fel hela tiden.

  • Äldre 2 Jun 13:47
    #3

    Hade vid första ma små blödningar och bara lite symtom. Vid mitt andra som jag kommer få bekräftat på torsdag har jag haft starka symtom hela tiden och sett hjärtslag v 6+0 men idag kom en blödning gick liten och symtomen är bortblåsta :( ska på vul på torsdag men magkänslan säger att fostret dött :(

  • Äldre 2 Jun 13:50
    #4

    blödningar i v.9, åkte in för att kolla att allt va ok, vilket de inte var, fostret rörde inte på sig, blev skrapad samma dag.

  • Äldre 2 Jun 15:02
    #5

    Första märktes ingenting,gjorde VUL och det hade dött ca 2 veckor innan. Var då i 9+0. Andra gången störtblödde jag samma dag jag fick veta jag var gravid- v5+6. Det var första tvillingen. Den andra kom ut 2 veckor senare ungefär.

  • Äldre 2 Jun 15:03
    #6

    Ska tillägga att första gången kom det ut v.10+6 efter Cytotec.

  • Äldre 2 Jun 19:07
    #7

    Fick en liten blödning i v 12+0. Fick åka in och göra vul som visade att fostret troligen dött ca 2 veckor tidigare. Alltihop kom ut ett par dagar senare.

  • Mamori
    Äldre 2 Jun 19:58
    #8

    Kollades med ultraljud i v 12 efter tjat från min sida. Det hade dött i v 6.

  • Äldre 2 Jun 21:13
    #9

    Mådde bra, inget märktes Hade en smärtaupplevelse ungefär som en värk sedan ingenting Upptäcktes v 12. Dött sedan v 6

  • Äldre 4 Jun 20:18
    #10

    Hej!

    För oss så upptäcktes vårt ma på ett ultraljud i v.13, missfallet kom en vecka senare. Vi gick till barnmorskan, inte för att något var fel utan för att hon skulle få träna på att görs ultraljud och vi var jätteglada för att få chansen att få se barnet så pass tidigt. Hos barnmorskan kunde man inte se något foster och vi fick komma tillbaka och tillbaka och görs ett VUL hos läkare. Då kunde man se att moderkakan och mängden fostervattenprov stämde väldigt bra för veckan vi var i men fostret hade nog dött i vecka 5 eller 6 redan, så mer än halva graviditeten gick vi i tron om att den lilla levde.

    Jag var lite orolig över att jag inte mådde så illa, det var första graviditeten så jag hade inget att jämföra med (och har fortfarande inte, missfallet skedde för en månad sedan). Alla frågade mig om jag mådde väldigt illa så jag tyckte det kändes jobbigt att jag mådde hyfsat bra. Barnmorskan lugnade mig och sa att väldigt många kvinnor hon träffade sällan eller aldrig mådde illa. Utöver det så var det inget som tydde på att något skulle vara fel, ingen blödning eller så.

    En vecka efter beskedet drog missfallet igång och först blödde det i fyra dagar innan första klumparna kom. Det kom klumpar, fostersäck, blod, hinnor m.m i omgångar i tre dagar innan jag fick åka in med ambulansen då moderkakan fastnar. Hade så ont men den hann komma ut innan jag behövde skrapas. Tappade väldigt mycket blod under veckan och läkaren på akuten ville ge mig blod och dropp. En mardrömsvecka utan dess like, spenderade 4-5 timmar i duschen vi fyra dagar pga smärta, mängden blod och alla stora klumpar jag fick krysta ut. Svimmade flera av dagarna. Efter 4-5 timmar slutade klumparna komma och det blödde måttligt till nästa dag när allt började om igen på em/kvällen och så höll det på. Sista dagen kunde jag inte ens sitta upp på hela dagen för att det gjorde så ont.

  • Äldre 10 Jun 20:14
    #11

    Strålande smärta från ryggen och en rosa blödning fick oss att vända oss till gynakuten. Skulle gå in i v. 13 och fostret hade slutat växa i v.8.

  • Äldre 10 Jun 21:08
    #12

    Kub borde vara en självklar valmöjlighet i alla landsting! Vi upptäckte MA isamband med RUL i v18. Det var fasansfullt. Så otroligt jobbigt att sedan behöva förklara för familj, vänner och kollegor att det inte blev någon bebis... Vi var i chock, hade ingen aning om vad ett MA var. Inskrivningsmötet på Mvc kändes som en käftsmäll- suttit och pratat om framtiden nör det inte fanns någon framtid i magen. Fy fan. Vi ville göra kub men fick inte då vi inte ansågs vara i riskzon eller äldre. Hade vi gjort det hade vi känt till läget innan vi berättade den "fantastiska" nyheten för alla. Hatar att få de där sorgsna ögonen och klapparna på axeln....

Svar på tråden Ni som haft ett MA