• Anonym (...)

    tar kronofogden skattepengar att trots utmätning av lön?

    Hej! Som rubriken lyder tar kronofogden mina skattepengar trots att jag har utmätning på lönen?

  • Svar på tråden tar kronofogden skattepengar att trots utmätning av lön?
  • Anonym (A)
    Anonym (...) skrev 2015-06-02 16:12:52 följande:

    Hej! Som rubriken lyder tar kronofogden mina skattepengar trots att jag har utmätning på lönen?


    Svar ja.

    Dom tar pengarna innan dessa hinner betalas ut till ditt konto.
  • Anonym (Om man)

    Om man tänker på det som att du har ett förbehpllsbelopp uträknat, och allt över det ska direkt betalas in på skulderna. Så funkar ju löneutmätning. Eftersom det betalats in mer skatt än vad som behövts under förra året så har du inte betalat av lika mycket på skulderna som du hade kunnat. (förbehållsbeloppet har du ju fått) och därför går de till skulderna nu.

  • Anonym (...)

    Okej för googlar man står de att skatteverket ska skicka hem ett brev om att de blir så och det har jag inte fått än i alla fall....

  • Anonym (A)
    Anonym (...) skrev 2015-06-02 16:27:02 följande:

    Okej för googlar man står de att skatteverket ska skicka hem ett brev om att de blir så och det har jag inte fått än i alla fall....


    Jag tror att du kommer att få det brevet ungefär när din överskjutande skatt skulle ha betalas ut.
  • Nyfikna72

    Har du utmätning på lönen så finns det ju uppenbarligen en skuld och då borde det väl ligga i även ditt intresse att den blir reglerad med alla medel som finns?

    För det låter faktiskt som du hellre hade gjort nåt kul för pengarna än betalat av skulder.

  • Anonym (...)

    Nyfikna 82: skulle uppskatta om du inte använde dig av en sådan snorkig attityd. Min tanke var hur som helst att jag jade tänkt betala in 2000kr extra från lönen till krono som jag gör varje månad! Mina skattepengar hade jag också tänkt betala in till krono om det inte var så att dom drog de hur som helst. Så sluta för tusan döm innan du vet sanningen om saker och ting. Det ligger i mitt största intresse att bli av med mina skulder . Och det ligger absolut inte i ditt fat att avgöra vad jag skulle kunna tänkas göra med mina skattepengar!

  • Anonym (Fattig)
    Anonym (...) skrev 2015-06-02 17:08:01 följande:
    Nyfikna 82: skulle uppskatta om du inte använde dig av en sådan snorkig attityd. Min tanke var hur som helst att jag jade tänkt betala in 2000kr extra från lönen till krono som jag gör varje månad! Mina skattepengar hade jag också tänkt betala in till krono om det inte var så att dom drog de hur som helst. Så sluta för tusan döm innan du vet sanningen om saker och ting. Det ligger i mitt största intresse att bli av med mina skulder . Och det ligger absolut inte i ditt fat att avgöra vad jag skulle kunna tänkas göra med mina skattepengar!
    Tycker att det är du, ts som är snorkig och inte nyfikna 72! Man kommer långt med vänlighet! Solig
  • Anonym (japp)

    De dras direkt (som du redan fått svar på) och brevet kommer strax efter det oftast.

  • Nyfikna72

    Snorkigheten får stå för dig men undra måste man ju få göra, du spär ju på allting dessutom när du skriver att det ligger i ditt största intresse att betala in pengarna.

    Hade det varit så så skulle du väl inte ha utmätning på lönen?

    Du vet väl att du kan göra en uppgörelse med den du är skyldig pengar och helt slippa utmätningen från kf? Det blir med all sannolikhet billigare också.

  • Hummeldummel

    Åh, skrev jättelångt! Sen kraschade appen! Grr!

    Iaf.

    Om skattepengarna ska utmätas så ska du ha beslut på det. Det är olika. Absolut vanligaste är att man har utmätning på både bank, skatt, inkomst, fastigheter.

    MEN, det finns dem som enbart har på inkomst. Då får du behålla skattepengarna.

    När du fyllde i tillgång och inkomstutredningen så fick du sedan ett beslut. Där står det vilken form av utmätning du har.

    Skatteverket och KF brukar vara rätt sega med att skicka ut att de fört över till KF samt att KF skickar över hur de fördelat pengarna (om man har flera skulder)

    För övrigt blir jag förvånad över att folk tycks tro att alla som har en skuld till KF inte vill betala? Det är vanligast att man betalar, än att man är evighetsgäldenär! Fördomsfullt!

    Lycka till med resan mot skuldfrihet!

  • elmadumle
    Hummeldummel skrev 2015-06-02 21:04:54 följande:

    Åh, skrev jättelångt! Sen kraschade appen! Grr!

    Iaf.

    Om skattepengarna ska utmätas så ska du ha beslut på det. Det är olika. Absolut vanligaste är att man har utmätning på både bank, skatt, inkomst, fastigheter.

    MEN, det finns dem som enbart har på inkomst. Då får du behålla skattepengarna.

    När du fyllde i tillgång och inkomstutredningen så fick du sedan ett beslut. Där står det vilken form av utmätning du har.

    Skatteverket och KF brukar vara rätt sega med att skicka ut att de fört över till KF samt att KF skickar över hur de fördelat pengarna (om man har flera skulder)

    För övrigt blir jag förvånad över att folk tycks tro att alla som har en skuld till KF inte vill betala? Det är vanligast att man betalar, än att man är evighetsgäldenär! Fördomsfullt!

    Lycka till med resan mot skuldfrihet!


    Fel! när man har skulder hos kf tar de skattepengarna för att betala skulder. Och har man utmätning på lönen så tar de skattepengarna, det kommer inget särskilt beslut på det förutom ett papper där informationen står att din överskjutande skatt gått till dina skulder. Vad menar du med olika utmätningar? man har löneutmätnin. Antar att du menar att kf kan sälja fastigehter och andra dyrare ägodelar på exekutive auktion för att betala skulder med?
  • Hummeldummel

    Jag har personligen haft olika utmätningsbeslut. Har svårt att tro att olika handläggare var "snäll mot mig".

    Ex. Införsel av lön, fick behålla skatteåterbäring 2007,2008,2008

    Införsel av lön, ny tillgångsutredning.

    Fick ej behålla skattepengar. 2009,2010,2011.

    2012 bad jag om anstånd då jag både blev ensamstående, barskrapad och uppsagd (införseln skulle upphöra i maj). Det fick jag efter en ansökan.

    Annat ex. Frågade om jag fick spara, ja det går bra. Vi utreder med jämna mellanrum, men ett pensionssparande som är för framtiden skulle gå bra,

    Arbetade, hade införsel av lön, sparade 100kr/mån till pension.

    Efter 3 år tog de mina pensionsfondpengar. Med förlust, utan att förekomma, fick hem papper från banken efter transaktionen. Det kändes trist.

    Så vad är dina erfarenheter?

  • elmadumle
    Hummeldummel skrev 2015-06-02 23:17:52 följande:

    Jag har personligen haft olika utmätningsbeslut. Har svårt att tro att olika handläggare var "snäll mot mig".

    Ex. Införsel av lön, fick behålla skatteåterbäring 2007,2008,2008

    Införsel av lön, ny tillgångsutredning.

    Fick ej behålla skattepengar. 2009,2010,2011.

    2012 bad jag om anstånd då jag både blev ensamstående, barskrapad och uppsagd (införseln skulle upphöra i maj). Det fick jag efter en ansökan.

    Annat ex. Frågade om jag fick spara, ja det går bra. Vi utreder med jämna mellanrum, men ett pensionssparande som är för framtiden skulle gå bra,

    Arbetade, hade införsel av lön, sparade 100kr/mån till pension.

    Efter 3 år tog de mina pensionsfondpengar. Med förlust, utan att förekomma, fick hem papper från banken efter transaktionen. Det kändes trist.

    Så vad är dina erfarenheter?


    Konstigt. vi har haft utmätning av våra löner och har aldrig fått behålla skattepengarna, ingen annan jag känner heller. Anstånd kan man få ja i vissa fall. I ditt fall skulle nog utmätningen upphört ändå eftersom du inte hade någon inkomst, då finns inga pengar heller att dra av. Mig veterligen är du den enda som lyckats få behålla skattepengarna och samtidigt ha utmätning på lönen, grattis till dig.
Svar på tråden tar kronofogden skattepengar att trots utmätning av lön?