• Forumvärd

    Ditt barn sätter i halsen! Vet du hur du gör?

    Ditt barn sätter något i halsen och får ingen luft!
    Vet du hur du ska göra?
    Rösta och diskutera gärna i tråden!

    Här kan du se en instruktionsfilm hur du gör- se den!


    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ditt barn sätter i halsen! Vet du hur du gör?
  • Annaïck

    Jag vänder upp och ner pa barnet och dunkar i ryggen mellan skulderbladen, ett större barn kan böja sig framat. Det har jag gjort flera ganger pa barn och även en vuxen. Har funkat hittills. Heimlich har jag provat men fick inte till det.

  • Anonym (2barnsmor)

    Dottern har satt i halsen 2 ggr o å har jag klappat henne hårt på ryggen vilket har funkat. Ska absolut se länken!

  • LifeGuard

    Absolut! Jag är själv anordnare av diverse livräddningskurser här i vår lilla stad. Jag är med och praktiserar vid varje tillfälle.

  • Anonym (hjk)
    Annaïck skrev 2015-06-03 10:44:48 följande:
    Jag vänder upp och ner pa barnet och dunkar i ryggen mellan skulderbladen, ett större barn kan böja sig framat. Det har jag gjort flera ganger pa barn och även en vuxen. Har funkat hittills. Heimlich har jag provat men fick inte till det.
    Man ska ALDRIG dunka någon som satt i halsen i ryggen. Även om det har fungerat så kan det förvärra tillståndet, så gör inte det nästa gång. Googla så får du se.
  • nozpa

    Ja det vet jag i teorin. MEN hur jag skulle agera om mitt barn verkligen satte i halsen ordentligt vet jag inte. Än sålänge har dom kunnat hosta upp själva.

  • Anonym (nyss gått barnkursen)
    Anonym (hjk) skrev 2015-06-03 15:49:00 följande:
    Man ska ALDRIG dunka någon som satt i halsen i ryggen. Även om det har fungerat så kan det förvärra tillståndet, så gör inte det nästa gång. Googla så får du se.
    Små barn som satt i halsen ska tryckas under bröstkorgen eller dunkas i ryggen för att utnyttja den luft som finns kvar i lungorna och försöka få bort föremålet. Samma princip som Heimlich men anpassad till små ömtåliga kroppar. Man ska dock absolut inte vända upponer på dem.
    Större barn, från ca 2,5, och vuxna ska man göra heimlich på.
    Fem försök, sen blåsa ner mer luft och börja om.
  • Sibylla

    Jag hade full koll för jag har gått HLR för ett år sedan och då frågade jag hur man gör om ett barn har satt i halsen och då visade  läraren oss hur man gör

  • Anonym (reflex)

    Dottern var 14 månader.

    Hon kom gående från hallen in till köket, knäpptyst,  och kunde inte andas. Spöke

    Fattade direkt att hon satt något i halsen, dunkade henne två gånger i ryggen - inget hände. Vände på henne och dunkade igen i ryggen - inget hände. Vände henne igen och gjorde en heimlich - upp kom en 50-öring.

    Allt var över på 10 sekunder. Hon kräktes, Hon grät. Jag grät.

    Vi var båda ganska skakis någon timme.

    Vem f*n använder skötväskan till att lägga växelpengar i Död  Hennes mamma hade inget annat att säga än ett tomt 'jaha' då jag berättade vad dottern hittat och gjort. Demon

  • Anonym (gBl)
    Annaïck skrev 2015-06-03 10:44:48 följande:
    Jag vänder upp och ner pa barnet och dunkar i ryggen mellan skulderbladen, ett större barn kan böja sig framat. Det har jag gjort flera ganger pa barn och även en vuxen. Har funkat hittills. Heimlich har jag provat men fick inte till det.
    Anonym (reflex) skrev 2015-06-03 22:56:39 följande:
    Dottern var 14 månader.

    Hon kom gående från hallen in till köket, knäpptyst,  och kunde inte andas. Spöke

    Fattade direkt att hon satt något i halsen, dunkade henne två gånger i ryggen - inget hände. Vände på henne och dunkade igen i ryggen - inget hände. Vände henne igen och gjorde en heimlich - upp kom en 50-öring.

    Allt var över på 10 sekunder. Hon kräktes, Hon grät. Jag grät.

    Vi var båda ganska skakis någon timme.

    Vem f*n använder skötväskan till att lägga växelpengar i Död  Hennes mamma hade inget annat att säga än ett tomt 'jaha' då jag berättade vad dottern hittat och gjort. Demon
    Blir nästan lite mörkrädd när jag läser era metoder, ni borde gå en kurs, för era barns skull! Tur att det gick bra de här gångerna i alla fall!

  • Tocopherol

    Ja, läste på när sonen var liten. Och det var tur det, för några veckor senare satte han i halsen och kunde inte andas så jag fick hjälpa till. Sååå glad att jag hade lärt mig hur! 

  • micromat
    Anonym (gBl) skrev 2015-06-04 00:43:08 följande:

    Blir nästan lite mörkrädd när jag läser era metoder, ni borde gå en kurs, för era barns skull! Tur att det gick bra de här gångerna i alla fall!


    Dom gör precis så dom säger att man ska göra. Slå i ryggen, mellan skulderbladen hårt. Sen heimlich eller tryck över bröstkorg.
  • Ambulansliv
    Anonym (gBl) skrev 2015-06-04 00:43:08 följande:
    Anonym (reflex) skrev 2015-06-03 22:56:39 följande:
    Dottern var 14 månader.

    Hon kom gående från hallen in till köket, knäpptyst,  och kunde inte andas. Spöke

    Fattade direkt att hon satt något i halsen, dunkade henne två gånger i ryggen - inget hände. Vände på henne och dunkade igen i ryggen - inget hände. Vände henne igen och gjorde en heimlich - upp kom en 50-öring.

    Allt var över på 10 sekunder. Hon kräktes, Hon grät. Jag grät.

    Vi var båda ganska skakis någon timme.

    Vem f*n använder skötväskan till att lägga växelpengar i Död  Hennes mamma hade inget annat att säga än ett tomt 'jaha' då jag berättade vad dottern hittat och gjort. Demon
    Blir nästan lite mörkrädd när jag läser era metoder, ni borde gå en kurs, för era barns skull! Tur att det gick bra de här gångerna i alla fall!

    Vad är det som är fel i det andra citatet menar du?
    Att vända upp och ner är inte att föredra och ingår inte i kursen, men som desperat förälder när inget händer, då hade även jag testat att vända upp och ned, i det läget är ju barnet troligen mer död än levande ändå! Sen hade jag självklart gått vidare med rätt algoritm...
Svar på tråden Ditt barn sätter i halsen! Vet du hur du gör?