• Annaïck

    Vad skulle du ha gjort?

    Sonen har börjat med en grej (har troligen adhd) när han ska göra läxorna: han skriker nej och om man försöker hämta honom, ta honom i armen slänger han sig ner pa golvet eller pa soffan och sparkar. Försöker man dra upp honom börjar han slass och klösas, sparkar. Otroligt jobbigt och en situation man inte kan undvika - man maste ju göra läxorna. Jag blir frustrerad och far ont i ryggen, nacken, blir arg. Känns ibland som om man bara vill skita i läxorna. Han är 7 ar men stor och tung (34 kg).  Vad har ni fatt för rad när det gäller vald? Ska man hellre vänta ut honom? Ofta slutar det med att han gör läxorna när pappan kommer hem och han är ju fysiskt starkare... Det är sa frustrerande att ha en stor 7-aring som beteer sig som en 3-aring...

  • Svar på tråden Vad skulle du ha gjort?
  • Annaïck

    Man letar ju efter rad om hur man gör när barnet blir valdsamt. Fast alla de raden utgar ju fran att man har ett litet barn man kan kontrollera. De pratar aldrig om hur man gör med att större barn eller ett tungt barn man inte orkar bära. I verkligheten blir det ofta sa att man gör illa barnet när man ska driva igenom nagot. Har du ett barn som är skogstokigt och ska ta med honom dit han/hon inte vill ga, da tar du för hart i armen bara för att du tar i allt du kan för du knappt orkar... ja ni fattar. 

  • BigMami

    Tråkigt att läxläsningen har blivit en negativ upplevelse för honom. Kan ni inte försöka göra det till en rolig grej istället? Låter inte alls bra att ni skadar barnet. Det är ju misshandel!

    Snart är det ju sommarlov och läxorna läggs på hyllan. Kanske han hinner växa till sig och mogna tills nästa läsår?

    Gör det inte till en så stor grej för honom..

  • BigMami
    Annaïck skrev 2015-06-03 11:09:34 följande:

    Men ...skadar barnet??? Det är ju han som skadar MIG??????????


    Uppfattade fel kanske när det stod att ni tog honom hårt i armen. Det du skrev i andra inlägget.
  • Annaïck

    Det blir sa när man har ett barn som far sa starka utbrott att han angriper en. Man kan ju liksom inte lata honom sla syskon och dra ner gardiner etc . Ibland maste man ju ingripa

  • Sisisisi

    Har haft samma problem med min son som har adhd och autistiska drag. Mina tips är förberedelse. Säg redan på morgonen att läxorna ska göras direkt när vi kommer hem, upprepa sedan vid hämtning och när ni kommit hem. Att försöka få min son att komma till läxorna är lönlöst, det blir bara bråk! Jag började med att ta läxboken till honom. Man kan ju göra läxan i sängen, i soffan eller varför inte stående, gärna hoppandes tycker min son funkar bra ;)

    Nu fyller han strax 10 år och de senaste månaderna har han tagit eget ansvar för läxorna, jag behöver inte ens påminna honom längre :D


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • BigMami
    Annaïck skrev 2015-06-03 11:15:10 följande:

    Det blir sa när man har ett barn som far sa starka utbrott att han angriper en. Man kan ju liksom inte lata honom sla syskon och dra ner gardiner etc . Ibland maste man ju ingripa


    Som sagt så fattade jag kanske fel..

    Låt läxorna ligga på is nu under sommarlovet så kan ni ta upp det lite försiktigt under höstterminen sedan. Försöka få det till en rolig grej med honom.
  • dr acula

    Vi använder ett schema med bilder och på det kan han se redan på morgonen vad han ska göra! (det som knorras med är just läxor, handling och dusch.) funkar mycket bättre!

  • Annaïck
    BigMami skrev 2015-06-03 11:19:25 följande:
    Som sagt så fattade jag kanske fel..

    Låt läxorna ligga på is nu under sommarlovet så kan ni ta upp det lite försiktigt under höstterminen sedan. Försöka få det till en rolig grej med honom.
    Hur gör man det roligt? Ordläxor t ex när man ska lära sig stava. Har du ett tips?
Svar på tråden Vad skulle du ha gjort?