• Gert

    Vad är viktigast: Yttrandefrihet eller religion?

    Vad är viktigast med tanke på att det finns motsättningar mellan yttrandefrihet och religion - främst inom islam.


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är viktigast: Yttrandefrihet eller religion?
  • BCH52

    Jag förstår inte riktigt alternativen då jag inte ser någon motsättning mellan dessa två. Visst kan man vara varmt kristen, troende muslim, hängiven buddhist, troende hindu, mosaisk trosbekännare och samtidigt värna om yttrandefrihet.
    Det ena avser religion och det andra politik.

  • Nidingbane

    Jag vet inte hur det skulle gå till, men du kanske tänker på Islamism typ islamisk fundamentalism dvs. som i vidare mening avser politiska åsiktsriktningar och rörelser som hävdar att en religion eller ideologi, oberoende av folkviljan, skall tillämpas såsom samhällsordning t ex Hamas m.fl..

    Om dess någon gång blir ställda mot varandra här i väst och Europa. Så är det självklart yttrandefriheten som är ovillkorligt viktigast. 

      

  • KillBill

    Är det inte ganska signifikativt att en Sverigedemokrat startar en tråd där yttrandefrihet ställs mot religionsfrihet (bägge tillhör de mänskliga rättigheterna) . En sann demokrat skulle aldrig inskränka vare sig yttrandefrihet eller religionsfrihet. 

    Jag förstår att det är en våt dröm för varje Sverigedemokrat att inskränka religionsfriheten för muslimer i Sverige men det skulle vara lika fel som att muslimska länder som Saudiarabien eller det nationalistiska Ryssland (där SD kompis Putin regerar) inskränker yttrandefriheten. 



    - Fyra hundra tusen euro motsvarar ungefär i svenska kronor fyrtio tusen miljarder kronor. Hävdade SD i Sveriges riksdag.
  • kt h
    Gert skrev 2015-06-06 13:36:00 följande:

    Vad är viktigast med tanke på att det finns motsättningar mellan yttrandefrihet och religion - främst inom islam.


    Yttrandefrihet är inte detsamma som att kränka och förnedra andra i yttrandefrihetens namn.
  • Sensitiveguy
    kt h skrev 2015-06-07 13:38:16 följande:

    Yttrandefrihet är inte detsamma som att kränka och förnedra andra i yttrandefrihetens namn.


    Det brukar ju vanligen gå under namnet "Hets mot folkgrupp".
  • kt h
    Sensitiveguy skrev 2015-06-07 13:43:04 följande:
    Det brukar ju vanligen gå under namnet "Hets mot folkgrupp".
    Ja när det är satt i system, och man har ju systematiskt kränkt muslimer genom att trotsigt publicera muhammedteckningar  om och om igen.
  • Filto

    Religionsfrihet är ju en del av yttrandefriheten så isåfall borde det snarare frågas om religionsfrihet bör innefattas i yttrandefriheten vilket jag anser iaf. Tycker religion i alla dess former är mer eller mindre problematisk men vill inte hindra någons utövande sålänge den inte är i konflikt med andra lagar.

  • Sensitiveguy
    kt h skrev 2015-06-07 14:57:10 följande:

    Ja när det är satt i system, och man har ju systematiskt kränkt muslimer genom att trotsigt publicera muhammedteckningar  om och om igen.


    Helt korrekt.
Svar på tråden Vad är viktigast: Yttrandefrihet eller religion?