• turkos77

    någon som kan tyda?



    Någon som är bra på att tyda vad som står i gamla kyrkböcker?
  • Svar på tråden någon som kan tyda?
  • Aniiee

    Nej, den är alldeles för liten....

    Vad är det för bok? Ibland är det lättare att tyda om man vet vad det "borde" stå. Församlingsboken?


    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • turkos77

    japp, församlingsboken. Är nybörjare på detta men har fastnat på denna släktingen och hennes familjs alla flyttningar. :) 

  • Aniiee
    turkos77 skrev 2015-06-06 20:30:49 följande:

    japp, församlingsboken. Är nybörjare på detta men har fastnat på denna släktingen och hennes familjs alla flyttningar. :) 


    Ja, det är knepigt, det där med släktforskning.

    Jag ska fixa lite med bilden och se om jag kan läsa.
    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Dixie
    turkos77 skrev 2015-06-06 20:30:49 följande:

    japp, församlingsboken. Är nybörjare på detta men har fastnat på denna släktingen och hennes familjs alla flyttningar. :) 


    om du anger källa, vilken bok, årtal och sida det är kan jag göra ett försök! 
  • Aniiee

    Jag lyckades inte fixa bilden, mitt bildbehandlingsprogram vägrade importera den. 

    Tyvärr kan jag inte kolla i boken, då min prenumeration gått ut.... Hoppas Dixie kan hjälpa dig, TS =)


    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • turkos77

    det är församlingsboken i västernorrland, björna socken. 1912-31 all2b sida 495.

    Har lyckats tyda det som står under min gammelfarmor Sara Matilda Holm. Knut arvid eugené, hennes son som ingen i min familj någonsin hört talas om. Det flyttas fram och tillbaka och jag är rent för kass och ny på detta för att lyckas luska ut det snabbt.

    Tack snälla för att ni båda vill och har försökt. Glad

  • Dixie

    jag har ancestry - så tyvärr kan jag inte leta, för de har inte böckerna så långt fram!

    hoppas det löser sig! 

  • Dixie

    Hm, då ska jag kika, många av församlingsbckerna verkar annars inte gå så långt på ancestry om svar /ad.


    turkos77 skrev 2015-06-10 19:01:10 följande:

    Jag har också ancestry.


  • Dixie

    Ser ut som om sonen är född 17 jan 1918 i Björka.

    Där finns även hänvissning till p.199, gissningsvis sidan199 i samma bok, men det har du kanske redan kollat om du följt deras flytt.


    turkos77 skrev 2015-06-08 19:02:22 följande:

    det är församlingsboken i västernorrland, björna socken. 1912-31 all2b sida 495.

    Har lyckats tyda det som står under min gammelfarmor Sara Matilda Holm. Knut arvid eugené, hennes son som ingen i min familj någonsin hört talas om. Det flyttas fram och tillbaka och jag är rent för kass och ny på detta för att lyckas luska ut det snabbt.

    Tack snälla för att ni båda vill och har försökt. 


  • najaden

    Sara Matilda Holm har uppenbarligen en son Knut Arvid Eugén född den 13 januari 1918 Jag tycker att det står hennes o d s - och tyder det som hennes odöpte son, men det kan också betyda hennes oäkta son.  I alla fall flyttar hon och sonen till Nederön bonäset, Arnäs. Detta finns både i Björnas utflyttning och Arnäs inflyttning. Tyvärr har Arkiv Digital inte församlingsboken för det året så jag kan inte följa dem vidare. Jag ska kolla i min andra dator- där jag har uppgifter om döda- om jag kan hitta någon Knut Arvid Eugén. Återkommer senare.

  • najaden

    Jag hittade Knut Arvid Eugén Holm i dödsboken. Han avled 2/9 1955 i Grundsunda, Grundsunda kommun.Han står som Å församlingen skriven, vilket kan innebära att han kanske var på någon institution. Kanske gravt handikappad på något sätt.

  • turkos77

    Oj. Intressant. TACK! Kanske inte så konstigt att han va enhemlighet? Men tycker att farmor som va född 18 borde haft något minne av honom.
    Tack så hemskt mkt för hjälpen. Ännu mer spännande nu. Allt i denna familjen har varit hysch hysch. Syskon, gammelfarmors tidiga död. O jag är sjukt nyfiken på allt.

  • turkos77

    Med din vägledning kunde jag hitta familjen i. Västernorrland, grundsunda, församlingsbok 1930 sid 37. Helt plötsligt är där flerbarn? Har inte kommit in i skrivstilen ännu. Står även något på knut arvid eugene som jag inte kan läsa.

  • Bolaget
    Om det är det som står i kolumnen efter hans namn så står det sinneslö. Sedan har det inte tillkommit så många barn det är väl om jag nu läser namnen rätt bara Knut Arvid Eugen som är oäkta son till Sara Matilda Holm som är hennes barn. Din framor om det är Ingegärd född 28 är dotter till Erik Gustav som i sin tur är son till Sara Matildas man men i ett tidigare gifte.
    Det finns alltså inga släktband mellan Knur Arvid Eugen och din farmor så det är kanske inte så konstigt att hon inte vet något om honom.
  • turkos77
    Bolaget skrev 2015-06-25 21:12:51 följande:
    Om det är det som står i kolumnen efter hans namn så står det sinneslö. Sedan har det inte tillkommit så många barn det är väl om jag nu läser namnen rätt bara Knut Arvid Eugen som är oäkta son till Sara Matilda Holm som är hennes barn. Din framor om det är Ingegärd född 28 är dotter till Erik Gustav som i sin tur är son till Sara Matildas man men i ett tidigare gifte.
    Det finns alltså inga släktband mellan Knur Arvid Eugen och din farmor så det är kanske inte så konstigt att hon inte vet något om honom.
    Tack! Sinneslö. Intressant. Kanske inte så konstigt att det aldrig har pratats om honom. Gammelfarmor verkar ha varit lite lätt på foten. Erik Gustav har jag ingen aning om vem det är.
    Min farmor var Bernice. Och enligt födelseboken var även  Ingegärd dotter till Sara Matilda och Jonas Gottfrid..Står något konstigt i födelseboken som är överstruket. Men Ingegärd och min farmor Bernice och sen även en annan dotter Irma var barn till Sara Matilda. Hon dog tidigt och barnen adopterades bort tror jag. Men något konstigt där med för när jag träffade Irma som ung så presenterades hon för mig som farmors adoptivsyster. Att farmor vuxit upp hos Irmas familj eller tvärtom. Jättemärkligt nu när jag börjat luska i allt. Tror inte farmor visste att hon och Irma var systrar på riktigt. Allt har verkligen varit locket på när man har frågat något om den familjen.

    Tacksam för all hjälp jag har fått.
  • Bolaget
    Det är ju alltid problem när man forskar i så ny tid att inte böckerna är digitaliserade ännu.
    Den Irma som du säger finns ju inte med här och måste då vara född efter 1930 för det är väl så långt församlingsboken räcker.
    Lite "lättfotad" var hon nog din gammelfarmor för faktum är att enligt den tiden mått så är det så här långt bara Ingegärd som är helt äkta barn. Din farmor är född utom äktenskapet men med Jonas Gottfrid som erkänd pappa medan då både KnutArvid Eugen och dottern AnnaBritta har fader okänd.

    Börjar likna min farfar och farmor faktiskt med syskon och halvsyskon i olika konstellationer även om vi alla tror att farfar nog var far till alla barn. 
    Först gifte han sig med en som hade ett barn med i boet med okänd far. De fick sedan 5 barn tillsammans innan hon dog när yngsta bara var 1 år gammal. Så fort "sorgeåret" var över så gifte han sig med min farmor som också hade ett barn på 1 år med i boet, även det med fader okänd och 14 dagar fter de gift sig föddes deras första gemensamma
Svar på tråden någon som kan tyda?