• Anonym (Niss)

    Akut hjälp! Otrohet

    Hej är en kille på 30 år som varit tillsammans med min tjej i 10 år och sambos i 8 år. Vi har två små knottar på 6 och 4 år.

    Nu till min fråga.

    Känner mig så ensam att jag inte vet var jag ska ta vägen. Min sambo var otrogen förra helgen. Var en fyllegrej. Hade på känn att nått hänt men hon nekade hela tiden tills idag då ja frågade igen om nått hänt och hon erkände att hon haft umgänge med en kille.

    Känner mig så sviken av dels otroheten och att hon inte vågat berätta fören nu. Vet inte vad jag ska ta mig till. Älskar henne verkligen men kan man få tillbaka tilliten någonsin.

    Vill att vi ska vara en familj, vill inte att mina barn ska leva 1 vecka där 1 vecka här. Vill att dom ska ha en stark trygghet.

    Ja jag har så många frågor men så få ord. Hon ångrar sig jätte mycket och har ej vågat berätta för rädslan att förlora allt pga en du fyllegrej,

    Vi har inte haft det jättebra i vårt förhållande sisa månaderna.

    Hjälp mig ge mig synpunkter. Säg nått bara

  • Svar på tråden Akut hjälp! Otrohet
  • Lappskojjs

    Vill ni lösa det så kan ni lösa det! Det är kris just nu men låt det inte bli tyst emellan er utan försök prata om vad som hänt, hur ni känner... Skriv ner det om det är svårt att prata. Bestäm att 'ikväll när barnen lagt sig äter vi tillsammans och pratar om det' om ni har svårt att hitta orden och tillfället. Var uppriktiga mot varandra men inte elaka.... Stå upp för er själva och vad ni känner. Kram!!

  • Anonym (Niss)

    Ja allt är nog möjligt att ta sig igenom, inget snack om saken. Men känner mig förnedrad och inget värd.

    Ska man efter 10 års förhållande och två barn och alla minnen och stunder behöva känna sig så kränkt. Fan säger jag. Så jävla besviken

    Helvete jag hade önskat att jag inte ville se henne mer i hela mitt liv men det gör jag inte, jag älskar henne trots allt. Men sveket är det absoluta.

  • Anonym (Trist)

    Jag är själv man och har varit där TS är. En skitjobbig sits minst sagt. Jag tränade stenhårt som en sorts terapi under den tiden. Gjorde Vasaloppet på 4.55 en gång. Så träning kan rekommenderas.

    Liksom TS ville jag rädda äktenskapet. Min fru velade hit och dit och gav mig aldrig möjlighet att förstå vad som hände. Hon pratade inte om sitt svek fast jag ville. Så småningom dog mina känslor för henne. Jag fick uppmärksamhet från en kvinna på jobbet och blev ett lätt byte. Jag blev själv otrogen. Då ville min fru plötsligt rädda äktenskapet och ville prata. Men då hade jag tappat intresset. Sen var hon otrogen igen med en annan man. Då blev det skilsmässa! Idag är jag lyckligt omgift och har det bäst.

    Sensmoralen blir: Se till att prata ut NU.

    Hon måste låta dig älta skiten ett tag. Hon måste låta dig vara lite av ett kontrollfreak ett tag. Hon måste visa dig i handling att det är dig hon vill ha. Om det var en fyllegrej får hon avstå att dricka när du inte är med. Du måste jobba på tilliten. Du måste lägga det bakom dig när du ältat klart. Du får inte ta upp hennes svek i konflikter sen, när denna period är över. Men ta tag i det från båda håll omg! Annars slutar det i separation. Hon ledsnar på att du inte litar på henne och du orkar inte vara misstänksam för jämnan.

  • JRA74

    Jag lider verkligen med dig, har varit utsatt för samma sak för ett drygt halvår sedan.

  • Anonym (Niss)

    Mycket tacksam för svar.

    Ja men även fast jag så mycket vill att detta ska funkar, så är jag rädd att att aldrig glöms och gå vidare. Jag är rädd att jag kommer ta upp det i konflikter i framtiden även om jag skulle förlåta.

    Jag vet ju att om det ska funka så kan jag inte älta i oändlighet.

    Hon visar verkligen ånger och svarar på alla mina frågor men jag känner mig inget värd.

    Känner sig så oälskad och sviken.

    Fan jag älskar henne så mycket att det gör så ont hur en människa kan vilja utsätta nån annan för det här. Varför ska jag få lida när jag inte gjort nått fel.

    Jag vill inte vara den som förstör att våra barn ska leva utan bägge föräldrarna vid sin sida, även fast jag vet att det inte är mitt fel så känns det så eftersom beslutet ligger på mig.

    Fy fan asså vet inte var jag ska ta vägen. Vill ha konkreta tips och inte bara kontakta familjeterapi.

  • Anonym (Trist)

    Du ska inte fatta några större beslut alls nu TS! I synnerhet inte om separation. Anledningen är förstås att du inte är förmögen att tänka riktigt klart än. Alla dina system är påverkade av den känslostorm du upplever nu.

    Prata på med din partner så länge ni orkar. Berätta för henne hur du känner. Hon har ett stort ansvar nu. Be henne hitta på saker ni kan göra tillsammans. (jag menar inte sex). Så småningom kommer du fram till om du kan fortsätta med henne eller inte.

    Kom ihåg det där med träningen! Hårda konditionspass är bäst om du frågar mig. Man liksom hämtar energi ur sveket och får en endorfinkick på kuppen. Det känns bättre efter ett sånt pass. Jag lovar!

  • Anonym (Niss)

    Jag vill bara skicka ett kort på våra två underbara barn till min sambo och kille som hon var med och visa vad en sån här grej kan förstöra. Visa vad man offrar och förstör!

  • Fool
    Anonym (Niss) skrev 2015-06-09 12:13:55 följande:

    Mycket tacksam för svar.

    Ja men även fast jag så mycket vill att detta ska funkar, så är jag rädd att att aldrig glöms och gå vidare. Jag är rädd att jag kommer ta upp det i konflikter i framtiden även om jag skulle förlåta.

    Jag vet ju att om det ska funka så kan jag inte älta i oändlighet.

    Hon visar verkligen ånger och svarar på alla mina frågor men jag känner mig inget värd.

    Känner sig så oälskad och sviken.

    Fan jag älskar henne så mycket att det gör så ont hur en människa kan vilja utsätta nån annan för det här. Varför ska jag få lida när jag inte gjort nått fel.

    Jag vill inte vara den som förstör att våra barn ska leva utan bägge föräldrarna vid sin sida, även fast jag vet att det inte är mitt fel så känns det så eftersom beslutet ligger på mig.

    Fy fan asså vet inte var jag ska ta vägen. Vill ha konkreta tips och inte bara kontakta familjeterapi.


    Fast det är svårt att ge dig konkreta tips i stil med gör såhär så kommer allt fixa sig. Om ett förhållande överlever eller inte beror på en mängd faktorer och till stor del hur båda agerar, vilken agenda man har, etc.

    Tex kan ni prata ihjäl er men det kommer inte leda någon vart om hon inte är 100% uppriktig och lägger alla korten på bordet, sen kommer nästa fråga hur vet jag att hon är helt uppriktig? Hur vet jag att hon inte förtsätter träffa den andre? För att hon säger det? Men hur vet jag att det hon säger är sant?... osv

    Sen har vi nästa del, du, hur långt är du beredd att gå för att rädda ert förhållande? 
    Hur mycket är du beredd att töja på dina principer för att rädda ert förhållande?
    Var går gränser för nu får det vara nog?
    Är dina känslor ömsesidiga? Känner hon för dig som du känner för henne? Om hon inte gör det, vad är det du då försöker rädda?

    Som sagt det finns ingen manual för sånt här, om du väljer att ge henne en andra chans så är det en chansning som antingen kan ge utdelning eller gå åt skogen. Det finns dock saker som ger högre odds för att förhållandet ska överleva. Tex:
     
    Att vara fullkomligt ärlig och lägga alla korten på bordet
    Att visa genuin ånger
    Att i både ord och handlingar visa att man gör allt för att reparera skadan man gjort
    Att man har förståelse för din situation och svarar på alla dina frågor
    Osv....

    Sen finns det saker som minskar oddsen...tex:

    Att ljuga, mörka, komma med halvsanningar
    Att inte visa någon genuin ånger för det man gjort utan bara ångra att man blev påkommen
    Att inte anstränga sig för att reparera skadorna man gjort utan bara förvänta sig att den drabbade ska förlåta allt och komma över det på egen hand
    Att man inte har någon förståelse eller tålamod för den andres frågor och bara vill att allt ska bli som det var av sig självt
    Att man inte bryter helt med den andre utan fortsätter ha kontakt med personen
    Osv....

    Familjerådgivning är ett bra komplement, själva jobbet kommer ni få göra själva, de kan inte rädda förhållande åt er, däremot kan de hjälpa er med alla frågor som dyker upp, styra samtalet åt rätt håll, hjälpa er se saker ur andra vinklar, etc.. typ det du gör här fast med någon som är utbildad för sånt och har erfarenhet av det.
  • Fool
    Anonym (Niss) skrev 2015-06-09 14:28:55 följande:

    Jag vill bara skicka ett kort på våra två underbara barn till min sambo och kille som hon var med och visa vad en sån här grej kan förstöra. Visa vad man offrar och förstör!


    Den andre killen kommer inte bry sig ett skit om era ungar, hade han gjort det så hade han väl inte legat med din partner?

    Är han singel eller är han i ett förhållande?
  • Anonym (Niss)

    Han är i förhållande så är sugen på att skicka till hans tjej, men ska jag sjunka så lågt, varför ska jag lägga mig på deras nivå. Varför ska jag inte?

Svar på tråden Akut hjälp! Otrohet