• finskaflikkan

    Kejsarsnitt och övervikt?

    Ja finns ni överviktiga över 100kg som genomgått ks där de gått bra?
    Vad för snitt blev det? Sövdes du eller spinal? Hur pass ont hade du efteråt? Fick du hålla i bebis på en gång? osv 
    MIn lilla ligger i säte sen snart 10v tillbaka och ska på vändningsförsök om en vecka. Lyckas de inte, vilket va en stor risk enligt överläkaren, då bebis ligger så djupt inne i magen, så blir de snitt. Är i v.35+3 idag, tredje barnet. (har fött vaginalt dom första två gångerna om de har nån betydelse?)

  • Svar på tråden Kejsarsnitt och övervikt?
  • misscat82
    finskaflikkan skrev 2015-06-14 12:54:21 följande:

    Ja finns ni överviktiga över 100kg som genomgått ks där de gått bra?

    Vad för snitt blev det? Sövdes du eller spinal? Hur pass ont hade du efteråt? Fick du hålla i bebis på en gång? osv 

    MIn lilla ligger i säte sen snart 10v tillbaka och ska på vändningsförsök om en vecka. Lyckas de inte, vilket va en stor risk enligt överläkaren, då bebis ligger så djupt inne i magen, så blir de snitt. Är i v.35+3 idag, tredje barnet. (har fött vaginalt dom första två gångerna om de har nån betydelse?)


    Hej hej!

    Jag låg på 130 kg minst, vid kejsarsnittet. Hade haft värkar i 2 dygn o andats lustgas den tiden. Bebisen låg snett m huvudet så han behövde ett större hål o komma ut ur. Men dom kunde inte flytta rätt på bebisens huvud så d blev akut kejsarsnitt. Jag blev inte sövd fast jag ville bli d. Fick spinalbedövning.

    Jag blundade under hela proceduren för att jag var rädd. Kändes som om jag hade svårt o andas o inte fick tillräckligt m luft under ks. Dom hade stenkoll på mig o sa att d bara kändes så men att jag hade 100 procent på klykan Fick inte hålla bebisen direkt efter att han tagits ut då han hade lite trassel m andningen. Stackarn var trött efter 2 dygns jobbande... Dom gjorde ett vertikalt snitt på ca 20 cm vid troslinjen. (Precis där min hängbuk slutar m andra ord) Jag somna av utmattning när dom höll på o stänga mig. Fick träffa min son nån timma efter ks, då benen börja funka mer. Jag tappa känseln i en ganska stor del av hängbuken. Det är 3.5 år sedan jag gjorde ks. Hade en del smärta efteråt, men den var inte ohanterbar. Snittet läkte snabbt o fint fast jag har dålig läkhud. Var nojig att jag skulle spricka upp vid snittet men det skulle jag inte oroa mig för sa dom, för huden/kroppsmassan sys ihop på så många lager. Jag ska få mitt andra barn i februari 2016. Ska planera in ett kejsarsnitt så att det inte blir så panikartat för mig om det allt för modan skulle bli ett "ofrivilligt ks"

    Hoppas att jag kunde hjälpa dig.

    Fråga om du vill veta mera ?
  • finskaflikkan
    misscat82 skrev 2015-06-14 22:37:11 följande:
    Hej hej!

    Jag låg på 130 kg minst, vid kejsarsnittet. Hade haft värkar i 2 dygn o andats lustgas den tiden. Bebisen låg snett m huvudet så han behövde ett större hål o komma ut ur. Men dom kunde inte flytta rätt på bebisens huvud så d blev akut kejsarsnitt. Jag blev inte sövd fast jag ville bli d. Fick spinalbedövning.

    Jag blundade under hela proceduren för att jag var rädd. Kändes som om jag hade svårt o andas o inte fick tillräckligt m luft under ks. Dom hade stenkoll på mig o sa att d bara kändes så men att jag hade 100 procent på klykan Fick inte hålla bebisen direkt efter att han tagits ut då han hade lite trassel m andningen. Stackarn var trött efter 2 dygns jobbande... Dom gjorde ett vertikalt snitt på ca 20 cm vid troslinjen. (Precis där min hängbuk slutar m andra ord) Jag somna av utmattning när dom höll på o stänga mig. Fick träffa min son nån timma efter ks, då benen börja funka mer. Jag tappa känseln i en ganska stor del av hängbuken. Det är 3.5 år sedan jag gjorde ks. Hade en del smärta efteråt, men den var inte ohanterbar. Snittet läkte snabbt o fint fast jag har dålig läkhud. Var nojig att jag skulle spricka upp vid snittet men det skulle jag inte oroa mig för sa dom, för huden/kroppsmassan sys ihop på så många lager. Jag ska få mitt andra barn i februari 2016. Ska planera in ett kejsarsnitt så att det inte blir så panikartat för mig om det allt för modan skulle bli ett "ofrivilligt ks"

    Hoppas att jag kunde hjälpa dig.

    Fråga om du vill veta mera ?
    Åh tack så mkt för ett bra svar!  
    Har nu varit på vändningsförsöket och de gick som förvntat, ej så bra. 
    Så fått ett snittdatum den 13/7 :-S 
    Men alla ggr att jag gör ett snitt än gå igenom sätesförlossning iaf!  

    Fick du nå blodtrycksfall under tiden? mådde illa/kräktes? Skakade du okontrolerat i kroppen under tiden nån gång? 
    Kan man svimma av nån konstig anledning? 
    Rätt så många frågor..  

    Tack än en gång Solig
  • misscat82

    D e bara o fråga på!

    Nä blodtrycket blev inte förhöjt.

    Jepp, jag skaka okontrollerat. Men det var för att jag var svintrött efter 2 dygns värkar o väldigt spänd i kroppen samtidigt. Men det var absolut inget farligt o skaka. Ska göra ett planerat ks denna gången. Då slipper jag den kalabalikoron. Då e d under mycket lugnare omständigheter där man säkerligen känner sig mera trygg.

    Fråga på om d finns nått mer du undrar.

    Kram

  • born78

    Hej!!
    Jag har gjort tre snitt och vägde 100 +, första pga säte, alla snitt har gått superbra men va noga med hygienen efter snittet med tanke på allt överhäng, jag var inte det första gången och då fick jag en stor infektion och gick med öppet sår i 13 v och åt 4 kurer penicillin. inte kul :( sedan är det tufft att komma igång efteråt när man är stor pga att man har så mycket "kropp" man är tung och det gör ont att röra sig. Ett tipps är att köpa en gördel att ha efteråt den underlättar så du kommer på fötter fortare. Sedan har jag begärt dropp med sockerlösning efter mina snitt för att jag mått så illa pga att man inte får äta innan eller flera timmar efter snittet. vilket gjort att jag kräkts och då fått ännu ondare i snittet då man inte skall belasta magmusklerna. Och m,an vill ju va pigg och må bra så man kan mysa med sin lilla bäbis, inte ligga och va dålig. 
    Jag är nu gravid med mitt 4 barn och ska snittas den 17/8 men idag väger jag 63 kg mindre, och kan nog inte jämföra detta snitt med de andra då kroppen va annorlunda.

    Hoppas det går bra för dig Skrattande och lycka till.

Svar på tråden Kejsarsnitt och övervikt?